Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katter och vägar  (läst 4668 gånger)

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
Katter och vägar
« skrivet: 16 jan-08 kl 15:49 »
Hej
Vill skaffa katt men har ett problem. Jag bor mitt ute i ingenstans men har en vältrafikerad väg 20 meter från huset i övrigt är det kilometervis med skog runt om.

Bor man på landet är det ju svårt att hålla en katt inomhus på sommaren eftersom dörrar och fönster då ofta är öppna.

Vet de som haft katter under liknande förhållanden och som inte gått i närheten av vägen och som blivit gamla innan de dött av åldersrelaterade sjukdommar. Vad har ni för erfarenheter och tips?

Talo
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Re:Katter och vägar
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 17:16 »
Jag skulle rekomendera dig att antingen skaffa en redan vuxen katt eller hålla katten inne till den blivit vuxen. Dem är då betydligt mer kloka och håller sig ifrån sånt som är farligt.
Du kan oxå "skrämma den med din egen bil ute på vägen för att få den att hålla sig därifrån, låter kanske taskigt men jämför det med att bli överkörd så är det betydligt snällare.
Lycka till
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Talo

Är nu med katta
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 13:59 »
Tack för ditt svar!

Det var ungefär så jag tänkte, att det är lättare med en vuxen och mer erfaren katt.

Var igår på djurskyddet och hämtade hem en liten kattdam på 1½ år vid namn Gaia. Hon är en hittekatt som har varit på katthemmet i ett år och är en skygg liten dam som tycker människor är rätt läskiga om de inte kliar och kelar, då kan de var ok.  Tror att hennes skygghet också gör att hon är lite försiktigare, ska dock hålla henne inne ett bra tag. Tydligen är hon en bra jägare som till och med fångade möss på katthemmet!

De blev väldigt glada på katthemmet att någon äntligen tog hand om Gaia, det är ju de mer kelsjuka katterna som de flesta fastnar för och en skygg katt som hon försvinner ju när det kommer folk och tittar och .

Har än så länge bara fått några skymtar av henne sedan vi kom hem men det är klart att hon tycker det är läskigt med ett helt hus med nya lukter och ljud och sedan dessutom en helt främmande människa att vänja sig vid. Så taktiken är att bara låta henne vara och ta saker i sin egen takt (hon har i alla fall hittat lådan!).

Bifogar en bild på den lilla sötnosen (hoppas det fungerar).

/Talo

« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 14:00 av Talo »
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-08 kl 11:24 »
Vilken grann katt! Ge henne bara den tid hon behöver, så kommer hon nog att trivas!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-08 kl 17:45 »
Skygga katter har nog bättre förutsättningar att klara sig, tror jag.

Vi bor som dig, 20 m till vägen och sjumilaskog runt om. Ena katten, som vi hade med oss vid flytten, blev överkörd efter 4 månader, den andra lever och har hälsan. Överlevaren är en sådan som faktiskt tittar åt båda håll innan han går över vägen!

Skaffade en till katt ,efter den överkörda, och han lever än efter ett år iaf  :-\  ;)

Kastrerade katter lever längre, och jag har hört något om att katter som har överlevt sin ettårsdag brukar bli långlivade...? Hoppas kan man ju!  ;D
Landsflykting i storstan...

Talo

« Svar #5 skrivet: 29 jan-08 kl 16:58 »
En liten rapport: Gaia har nu varit hos mig en dryg vecka. Efter tre dygn vågade hon gå runt i vardagsrummet fast jag satt där (på djurskyddet trodde de att hon skulle gömma sig under soffan i en vecka)  :D

Jag brukar sätta mig en bit ifrån henne och prata lite emellanåt för att visa att jag inte är så farlig som jag ser ut  ;)  Det stora problemet är att hon ibland gömmer sig på ställen jag inte ser och då råkar jag ju överraska henne, som härom dagen då jag satte mig i fåtöljen utan att veta att hon låg under den och hon for iväg som en oljad blixt  :o . Nu kollar jag under fåtöljen och om hon ligger där så sätter jag mig i soffan istället. Eftersom hon är en riktig katt (läs nattaktiv) sitter jag nu uppe lite längre bara för att hon ska vänja sig vid att ha mig omkring sig när hon är vaken. Nu rör hon sig lite mera och även om jag råkar överaska henne så gömmer hon sig inte längre i flera timmar efter det. Köpte några bollar till henne igår och det uppskattades, hon skuttade omkring som en liten tossing och det var riktigt kul att se henne komma igång och leka  ;D

Någon som har tips om hur man kommer en skygg och blyg kattdam lite närmare? Längtar efter den dagen då hon tillåter att jag klappar henne. Vill inte släppa ut henne förrän jag känner att vi blivit kompisar.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-08 kl 19:40 »
Hej kattvän!

Då vi tar hand om en katt så tar vi på oss mammarollen. Kattmammor ger sina
ungar mat, såklart. Du kan sätta dig på golvet med något riktigt gott framför dig
och läsa tidning eller så... titta ned eller bort, inte rakt på kissen. Blinka lite då och
då för det tar katten som en vänlig gest.

Är hon lekfull? Rolig lek kan få katten att glömma bort att akta sig...

Då hon till slut ska ut, sätt på reflexhalsband med namnhållare.
Id-märk henne och vaccinera henne hos vet också.

Lycka till

« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 19:40 av Nina W »

Talo

Rapport om Gaia
« Svar #7 skrivet: 05 feb-08 kl 15:17 »
Det går så sakteliga framåt med Gaia. Överraskar jag henne nu så gömmer hon sig inte i flera timmar utan kommer fram efter några minuter och fortsätter med det hon håller på.

Dottern var hos mig i helgen och Gaia såg lite förvånad ut att det var en till människa här men verkade tycka att det var helt OK och hon blev glad över de leksaksmöss hon fick av dottern. Kändes faktiskt som om hon blev mer avslappnad av att vi var två. När dottern satt ensam i vardagsrummet så var hon uppe och nosade på bordet bredvid henne (blev lite sotis eftersom Gaia verkade mer ledig med henne ... även om jag inte vill att hon ska vara på bordet men uppfostran får komma senare). Ska bli intressant att se hur hon reagerar när även sonen är här.

Har ännu inte kommit på något gott som skulle locka henne nära, hon äter inte så länge jag är köket utan väntar tills jag är i ett annat rum. Däremot fungerar det lite att locka henne med leksak på snöre, den tycker hon är både spännande och läskig på samma gång så det blir korta stunder. Hon leker en hel del på egen hand, men leksakerna har en viss förmåga att försvinna, jag inser att jag måste ha många skrymslen och vrår som jag inte var medveten om för de kan ju inte försvinna i tomma intet ... eller?

anbe

• Gäst
SV: Katter och vägar
« Svar #8 skrivet: 05 feb-08 kl 15:50 »
Så härligt att det går framåt  :)

Jag bor också nära vägen och två ggr har det gått alldeles tokigt . Katten jag har nu
lärde på det hårda sättet ...blev påkörd- bröt benet-men det gikk bra och til dags dato går
han inte ut på vägen. Men det är ju en dårlig metod att rekomendera !
Annars tror jag det är nästan omöjligt att lära en utekatt adfärdsregler :)

Berätta gärna  mer hur det går för deg och Gaia   :) är nyfiken av natur, och snart i den samma
situasionen själv , så kanske jag  kan få några goda råd på vägen  ;D

Talo

« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 17:12 »
Måste bara berätta: Strax efter jag skrev min förra rapport om Gaia kom hon inprommenerande i köket och gick fram till matskålen och åt, fast jag satt där!  ;D

BK

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 06 feb-08 kl 21:03 »
Jag kan verkligen rekommender feliway, för att få rädda katter tryggare.
Jag tog hand om ett gäng med halvvilda katter vars ägare hade flyttat. Det märktes stor skillnad när jag började använda Feliway.

Talo

« Svar #11 skrivet: 07 feb-08 kl 16:36 »
Vad är Feliway  ???

Har aldrig hört talas om det.

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #12 skrivet: 07 feb-08 kl 17:37 »
Åh, ja får lite minnen nu med min katt..

Vi tog hand om en hittekatt/vildkatt, han var så skygg i början, gömde sig i en (öppen) garderob de första veckorna. Jag hade ställt maten precis utanför.
Till saken hör att vi dessutom hade en hund som jätte gärna ville leka med katten..
Jag lät katten vara, försökte locka ut honom med lite mat, ibland funkade det, ibland inte. Men vi tog det hela med ro, han kommer ut när han är redo.
Och mycket riktigt, en kväll när jag och min sambo och hunden satt i soffan och tittade på TV, hördes ett hjält jamande, ett oupphörligt jamande och ut från garderoben kommer lilla "Kompis", trevandes med försiktiga steg oavbrutet jamande. Det var nästan som om han sa "Nu kommer ja!"..  :-* Sötis.
Efter det blev allt bara bättre och bättre.

Jag har aldrig haft en sådan underbar katt, mkt pratsjuk, älskade chocklad (första gången vi fick reda på det var en morgon då vi upptäckte att hela aladin asken som stod på bordet var uppäten..
Så fort jag köpte godis och prasslade med godispåsen kom han som ett skott, chips och pommes frites var också smaskens.

Han bästa kompis blev vår hund Cujo, en pitbullterrier. Det var därför han fick sitt namn. Oj, vad de kunde leka. Kompis hängde med klorna i Cujos kinder men Cujo var ändå så försiktig med Kompis. De sov alltid tillsammans i hundkorgen och kompis följde alltid med på promenader. Man kan säga att han var mer som en hund än katt.

Så snäll, aldrig att han rev eller bet en. Brukade ligga i soffan bredvid Cujo och slicka Cujos päls.

Tyvärr dog Kompis i november, han blev bara 6år..
Ja saknar han något så fruktansvärt för det var en underbar katt!

Förlåt att jag bar iväg från ämnet, men för att knyta ihop det igen så säger jag det, att trots katten är skygg nu, betyder det inte att den inte kan bli go sen. Ta det bara med ro.
Ni kommer att ha en underbar tid tillsammans

Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

BK

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 08 feb-08 kl 12:59 »
Vad är Feliway  ???

Har aldrig hört talas om det.

Kattens ansiktsferomoner (gjorda på syntetisk väg) som får katten att känna sig lugn och trygg.

Kan användas bla om katten urinmarkerar, vid flytt eller andra anledningar att katten kan känna sig otrygg. Tyärr är det ganska dytr. Du kan läsa mer här: http://www.cevavetpharma.se/CorporateSEPro.nsf/FO_Menu/7F4A2AFE7107544EC1256F250038110C?OpenDocument

Talo

« Svar #14 skrivet: 11 feb-08 kl 16:16 »
Kattens ansiktsferomoner (gjorda på syntetisk väg) som får katten att känna sig lugn och trygg.

Kan användas bla om katten urinmarkerar, vid flytt eller andra anledningar att katten kan känna sig otrygg. Tyärr är det ganska dytr.

OK, då förstår jag men jag tror att jag avvaktar och ser.

Talo

« Svar #15 skrivet: 11 feb-08 kl 16:26 »
Cujsan,
Kul att höra om dina erfarenheter med Kompis  :) det ger mig positiva förhoppningar.

Gaia gör små framsteg, innan helgen la hon sig avslappnat på sidan och sov på golvet framför mig ett par gånger och det kändes mysigt att se henne så.

I helgen hade jag besök av min pappa. Fredagkvällen gick bra, hon gick runt lite och lekte lite. Men på lördagen och söndagen höll vi på och sågade i hallen så det var stökigt där och vi sprang upp och ned för trappen hela tiden och all denna röra och stök verkade hon tycka illa om (hallen är ju även förbindelsen till köket), så hon höll sig undan även på kvällen och åt inte förrän vi gått och lagt oss. Nu har pappa åkt så jag får se om hon vågar sig fram och fortsätter att göra framsteg när lugnet är återställt.

Talo

Framstegen forsätter så sakteliga
« Svar #16 skrivet: 18 feb-08 kl 16:06 »
Gaia gör små framsteg hela tiden (förutom avbrottet under pappabesöket) och verkar bli mer och mer avslappnad.

Numera tar hon inte alltid den stora rundan runt soffgruppen utan går runt fåtöljen jag sitter i eller till och med mellan fåtöljen och min fotpall och nosar försiktigt på mig emellanåt om jag sitter stilla.

En ny vana hon har lagt sig till med är att minuterna efter jag släckt och lagt mig, komma in i mitt sovrum och göra en liten nosarrunda , sedan går hon ner i köket och äter lite innan hon komer tillbaka för ytterligare en runda. Nu kan hon också låta mig passera rätt nära henne om hon ligger på golvet, förut flyttade hon snabbt på sig om jag kom för nära. Hon visar sin nyfikenhet mer och mer, som igår då hon nyfiket kikade in genom dörren när jag satt på toa  ::) (hon måste ju ta reda på vad jag sysslar med därinne egentligen).

Om jag börjar prata med henne lägger hon sig ofta ned och blinkar långsamt eller sluter ögonen, så hon verkar tycka om det.

Funderar över hur jag ska komma till beröringsstadiet, har ju ännu inte klappat henne. Vill ju inte göra något som skrämmer henne.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 19 feb-08 kl 11:21 »
Det är bara att ha tålamod och låta henne bestämma takten. Ni har ju kommit en bit nu!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #18 skrivet: 21 feb-08 kl 14:26 »
De råd som angetts tidigare är jättebra.

Tid och tålamod är grunden förstås. Hon måste känna sig hemma och få försäkra sig om att du inte är en varelse som kan vara oförutsägbar och farlig - hon kanske träffat flera sådana i sitt tidigare liv?

Dessutom är det, i min erfarenhet, trygghetsskapande om man sätter dig eller ligger helt avslappnat och gör spinnande ljud. ((Man känner sig fånig, men de gånger det fungerar så är det verkligen värt att släppa digniteten!) Jag antar att man signalerar att det är en säker miljö på kattspråk. För, såvitt jag vet, spinner de bara när de är trygga och avslappnade.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Talo

« Svar #19 skrivet: 21 feb-08 kl 17:22 »
Tack för ditt råd Melsäter, har funderat på det där med att spinna.

Hon är ju en hittekatt och jag har ingen aning om vad hon varit med om, men hon reagerar så fort jag rör på mig. Sitter jag i fåtöljen framför TV:n och hon är i köket så kommer hon inspringande för att kolla vad jag gör bara jag byter ställning. Nu kan jag ändå passera henne på en halvmeters avstånd utan att hon springer iväg varje gång och hon ligger och sover i mer och mer avslappnade ställningar för var dag.

Hon lägger sig och vilar allt närmare mig på kvällarna. I förrgår kväll la hon sig faktiskt och sov i soffan i ett par omgångar (jag satt i fåtöljen). När jag lagt mig kom hon till och med och la sig i min säng på lite avstånd från mig, hon försvann dock när jag var tvungen att flytta på ett ben.

Det är ändå kul att hon faktiskt börjat söka kontakt om än lite distanserat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser