Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myskanka+höna=sant?  (läst 1351 gånger)

annan

myskanka+höna=sant?
« skrivet: 16 jan-08 kl 13:58 »

hej!

har hört att endel har höns tillsamans med ankor (mysk), finns här någon som har erfarenhet av det? brukar de samsas?

hönsen, 15 st har jag redan i ett redigt stort hönshus men vad behöver jag tänka på vad det gäller ankorna. att de har stort behov av vatten och bad har jag förstått. vad mer?

eller skall jag helt enkelt satsa på ett eget utrymme för ankorna? möjligheten finns.

annan
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Mariage

• Hur lång får texten vara här? Vad får man plats me
    • Madrassen
Re:myskanka+höna=sant?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 14:06 »
Jag hade både höns gäss och ankor ihop och det går enormt bra. De är som människor, håller sig till varandra inom samma "sort" (här höll jag på att skriva något dumt) :) De är alla fåglar.
Det ska väl påpekas att de var fria och rörde sig var dom ville, men alltid var dom kvar och i närheten av ladan.
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 14:08 av Mariage »
http://www.madrassen.se/
Det sitter många ensamma människor runt om i landet med erfarenheter och kunkap som bara tynar bort. Många får inte ens ett samtal. Tänk er bara möjligheten, om att kanske få visa att man faktiskt duger något till. Besök madrassen, det kan löna sig.

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 16 jan-08 kl 15:54 »
Nu på vintern har jag nästan alla ankor (bl a myskankor ca 30) och höns & tuppar av olika sorter (20?) tillsammans i uthuset för att minska arbetet med vattnet. Det funkar jättebra! Absolut inget bråk, däremot är det ett par av tupparna som försöker sätta på ankorna, men de verkar inte fatta skillnaden mellan tupp och drake så det gör väl ingenting, antar jag.

Kanske kan bli problematiskt om du inte har så stor yta, eftersom ankorna slabbar ner rätt ordentligt och hönsen är torra av sig. Jag har löst det med att sätta vattenbaljorna i ett hörn, och då är det bara slabbigt just där.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 19:45 »
jag har oxå myskankor, mignonankor och silkeshöns tillsammans. I de andra utrymmen har jag cayugankaor, paduaer och silkeshöns.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Suzniz

« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 21:06 »
Jag hade myskankor, kochin och gäss ihop först och då tyckte jag synd om ankorna för gässen var så dumma mot dem. Men när gässen flyttade så blev det bra och funkade utmärkt mellan kochin och mysk trots att det var ett litet utrymme. Sedan flyttade jag och fick större utrymmen och under åren har jag blandat Myskankor eller Rouenankor med Plymout Rock och Kochin och duvor, kalkoner och påfåglar och det har aldrig varit några problem. Hönorna kan bli lite klabbiga här när de går ut och in bara för det är där ankorna slabbar med vattnet.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

annan

« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 14:36 »
ja men då så, då skall här bli myskankor!

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser