Tack för alla svar och förslag!
maskinisten.nu har ju berett mest glädje och gett flest hands-on ideer. Jag följer den med stort intresse.
Jag kan ju mycket väl köpa färdigt ved-elverk om det finns, men de flesta länkar verkar inte leda till någon färdig produkt som ger el från ved.
Jag har ju två elverk redan, ett 240V enfas med briggs&strattonmotor, ett trefas med dieselmotor som tyvärr saknar AVR, automatisk volt reglering. Jag funderar på att byta ut det senare mot något modernare, överspänningsskydden i olika apparater i kåken blåser när jag kopplar in den, men den lär väl inte gå att konvertera till gengasdrift eller? En diesel? Att bara ladda batterier med?
Kanske kan koppla på en liten bensinmotor istället och mata med gengas?
Fast tror inte att det blir så underhållsfritt precis. Sköter kolningsprocessen sig själv? Kan man köra en briggs&strattonmotor på gengas? Varvtalet måste ju ligga rätt exakt på 3000 varv för 50Hz, det regleras ju med en fjäder och en mottryckande flärp i luftströmmen från kylfläkten. Hur skulle man kunna reglera det vid gengasdrift?
Njäe, han på
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5106&postdays=0&postorder=asc&&start=0 med sin ångturbin verkar ju locka mest so far. Skulle kunna köra , som föreslaget, AC generator där frekvensen inte blir känslig eftrersom jag likriktar det direkt och kör laddningsreglering sen.
Vad trors?
Eftersom jag eldar hela huset med ved, undrar om man kan sänka ner en hel rörspiral i skorstenen och ta ånga ur den? 250 graders rök som ändå går till till kråkorna. Måste mäta.
Lite många frågor, va?