Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag ska bygga ett vedeldat elverk  (läst 21789 gånger)

Per Rektum

• Gäst
Jag ska bygga ett vedeldat elverk
« skrivet: 15 jan-08 kl 19:28 »
Jag har ruttnat på avsaknad av fossilfria drivmedel, kortsiktiga alkohollösningar jäst på livsmedel och att betala "överföringsavgift" till min nätleverantör per kW. Det är sjukt att Vattenfall får ta ut en avgift trots att jag köper grön el av en helt annan leverantör. Jag betalar ju redan för huvudsäkringens storlek, investeringen i nät är ju gjord och det blir inget "slitage" för att jag använder flera kW istället för färre.

Nå, jag ska köpa en elbil som jag vill ladda med en generator kopplad till en ångmaskin.
Ångmaskinen ska eldas med ved som jag har gott om. Överskottsvärmen ska värma en vattentank till garage eller husvärme om det blir praktiskt men det är inget krav direkt.
Systemet ska kräva ett fett vedinlägg men sen vara självreglerande.
Generator bör man väl välja beroende på vilken bil man väljer, dvs vilken laddspänning som man kan klara sig med.
Det lär ju gå att ladda med likström så varvtalet lär ju inte vara kritiskt, AC eller DC? Antagligen DC för att minimera förluster?
Ideer?

Filip Skräplund

Re:Jag ska bygga ett vedeldat elverk
« Svar #1 skrivet: 15 jan-08 kl 19:45 »
Det brukar bli betydligt billigare att bita huvet av stoltheten, än att bygga eget.
Här är iaf en länk till några som gör/ska göra (?) el med ånga:

http://www.intercooler.fi/steamcastle/?l=sv
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #2 skrivet: 15 jan-08 kl 20:05 »
Det brukar bli betydligt billigare att bygga av återvunnet skrot, bara man är tillräckligt händing och kunnig på flera teknikområden. Dessutom tror jag man gör miljön en extra tjänst genom materialåtervinningen ÄVEN om de skrotbyggda prylarna sannolikt har lägre verkningsgrad är det köpta. Däremot blir det säkerligen billigare att köpa färdiga lösningar om man tar sina arbetstimmar med byggprojektet och lägger dem på övertid på jobbet istället... Men Zeke och alla andra, glöm inte glädjen (=friskvård för kropp och själ) i att göra saker med egna händer, om det så är att uppfinna hjulet på nytt!  ;D Bra sås reder sig själv liksom...
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 20:06 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 20:30 »
Jag kollade Zekes länk och fick se ett helt fantastiskt byggprojekt som jag verkligen hoppas blir lyckat. Härliga ambitioner! Den där ångmaskinen med rotationskolv låter intressant men jag tycker verkningsgraden låter lite FÖR fantastisk... Hoppas den stämmer! Jag hittade dock ingen närmare information om ångmotorn.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Utegrisar

• Kennel Adiolas
« Svar #4 skrivet: 15 jan-08 kl 20:59 »
Du kan ju kolla på denna killen..han kämpar på bra :)

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5106&highlight=

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 14:40 »
AC-generatorer har bättre verkningsgrad, de flesta som finns till bilar och liknande har redan inbyggd likriktare och laddningsregulator. Skaffa en för lastbil, ladda 24V stationära batterier och skaffa invert till 240V.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Per Rektum

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 16:26 »
Tack för alla svar och förslag!
maskinisten.nu har ju berett mest glädje och gett flest hands-on ideer. Jag följer den med stort intresse.
Jag kan ju mycket väl köpa färdigt ved-elverk om det finns, men de flesta länkar verkar inte leda till någon färdig produkt som ger el från ved.
Jag har ju två elverk redan, ett 240V enfas med briggs&strattonmotor, ett trefas med dieselmotor som tyvärr saknar AVR, automatisk volt reglering. Jag funderar på att byta ut det senare mot något modernare, överspänningsskydden i olika apparater i kåken blåser när jag kopplar in den, men den lär väl inte gå att konvertera till gengasdrift eller? En diesel? Att bara ladda batterier med?
Kanske kan koppla på en liten bensinmotor istället och mata med gengas?
Fast tror inte att det blir så underhållsfritt precis. Sköter kolningsprocessen sig själv? Kan man köra en briggs&strattonmotor på gengas? Varvtalet måste ju ligga rätt exakt på 3000 varv för 50Hz, det regleras ju med en fjäder och en mottryckande flärp i luftströmmen från kylfläkten. Hur skulle man kunna reglera det vid gengasdrift?
Njäe, han på http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5106&postdays=0&postorder=asc&&start=0 med sin ångturbin verkar ju locka mest so far. Skulle kunna köra , som föreslaget, AC generator där frekvensen inte blir känslig eftrersom jag likriktar det direkt och kör laddningsreglering sen.
Vad trors?
Eftersom jag eldar hela huset med ved, undrar om man kan sänka ner en hel rörspiral i skorstenen och ta ånga ur den? 250 graders rök som ändå går till till kråkorna. Måste mäta.
Lite många frågor, va?  ;D

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 17:14 »
Gengasdriven ottomotor eller lågvarvig ångmaskin med vedeldad panna, vilket är mest tillförlitligt?
Jag lutar åt det senare alternativet.
Kruxet med ånga är väl främst säkerheten avseende ångpannan.
Men i ÅngSlottet (se länk ovan) har man tydligen löst det (?).
En ångmaskin är iaf betydligt driftsäkrare än en gammal förbränningsmotor.
Och tystare, den bara pyser lite, mycket trevligt.
Beträffande den hemtillverkade turbinen så har jag inte sett allt på maskinisten-siten, lyckas han så är det mycket imponerande.
Jag tror det är betydligt lättare att lyckas tillverka en driftsäker ångmaskin (finns färdiga råsatser att köpa).
Kräver förstås tillgång till svarv/fräs/kipphyvel.
Hur kopplar man en högvarvig turbin till en generator, det blir väl en rätt avancerad växellåda?
Jag misstänker att generatorvalet är den lättaste biten.
Betydligt svårare är att få fram något  vedeldat och driftsäkert att driva generatorn med.
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 17:34 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

M8e

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 18 jan-08 kl 18:48 »
Kan man inte bygga en Alpha Stirlingmotor av någon gammal V4/V8:a? Värma ena sida och kyla den andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine#Alpha_Stirling
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 18 jan-08 kl 19:08 »
Det finns egentligen inga Stirlingmotorer i drift nånstans i lämplig storlek, åtminstone till överkomligt pris.
Det är tydligen mycket svårare att tillverka Stirlingmotorer i annat än leksaksstorlek, än motsvarande förbränningsmotorer.
Om det var enkelt skulle man se massor av Stirlingmotorer i drift, liksom det finns många hembyggda förbränningsmotorer.
Gemensamt för alla alternativen som nämnts är att det blir en jäkla komplicerad apparat för att fixa lite ström till en elbil.
Då är det nog enklare att ta cykeln.
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 19:21 av zeke »

M8e

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 18 jan-08 kl 19:28 »
35kW stirlingmotor som drivs av "solid biofuel"
http://www.stirling.dk/default.asp?ID=135
 ;D

Måste vara dyr som bara den då de inte vågar skriva priset någonstans...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Fridolf2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 jan-08 kl 22:20 »
Per..Du får väl bli medlem på www.maskinisten.net  så kan du diskutera själv med Daniel, vi alla där följer hans projekt med stor spänning, fullkomligt häpnande över envisheten och kunnandet han visar upp, Välkommen du med! ;)

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 24 jan-08 kl 00:36 »
Steam Powered Battery Charger:

http://www.otherpower.com/steamengine.shtml

Per Rektum

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jan-08 kl 18:11 »
Daniel är ju min hjälte just nu. :) Rörspiralpannan är ju imponerande i sin enkelhet. Kollar varje dag efter fortsättning.
Amerikanarna är ju inte långt efter i status när man ser hur enkelt dom gör en generator... http://www.otherpower.com/steamengine.shtml

Vill fortfarande elda med ved för el.
Kanske ett intressant alternativ, http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article60848.ece
ladda i 10 minuter i 500A(?).
Hur länge räcker ett vedinlägg maximalt, en timme? en laddström på 40-50A kanske inte är en omöjlighet med en hembyggd generator, sen lär jag inte köra slut på batteriernas hela kapacitet varje dag, så mellan tumme och pekfingret är det driftsekonomi i ånga till elbil.  

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser