Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det nån som kör "off-grid"???  (läst 16503 gånger)

roger

Är det nån som kör "off-grid"???
« skrivet: 13 jan-08 kl 20:08 »
Skulle vara intressant att se om det finns många som är "Off-grid", jag är inte det själv men det skulle vara bra att se hur många som är det och hur dem har kommit dit...

Neiklot

• Gäst
Re:Är det nån som kör "off-grid"???
« Svar #1 skrivet: 15 jan-08 kl 09:39 »
Vi är halvt off-grid. (Pga, delat boende, så att säga)
Och om ca 3-4månader lever vi helt "off".

Hur vi kom dit:
1: skaffade ett ställe utan anslutning.
2: flyttar dit.

;)

Det enda problem jag egentligen stött på, är min frus krav om ditt och datt.
Men det ska nog lösa sig.  ;) ;D :P :-[

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 18 jan-08 kl 14:37 »
Vi bor offgrid, för att Eon vill ha 350kkr för att tatta 900m kabel och en transformator. Vi bränner ungefär 100 liter diesel i månaden. Elverk, batterier 24V x 800Ah VRLA, och en 5kWh omformare/laddare som även ser till att elverket kommer igång vid behov.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

roger

« Svar #3 skrivet: 18 jan-08 kl 16:19 »
Låter som en bra lösning kanske du kan hjäpla andra med tips osv.. ni kör enbart med aggregatet eller har ni någon annan källa? jag antar att systemet kostade mindre än vad eon ville ha?

Per Rektum

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 16:30 »
Skulle du kunna skicka några länkar till utrustningen du har? Elverket, omformaren, batterierna?
Verkar ju vara mycket intressant med automatiken som startar dieseln automatiskt. Jag letar efter sån lösning åt ett serverrum.
Verkar ju inte vara farligt med 100 liter i månaden. Vill dock helst köra med ved... :D

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 17:22 »
Vi bor offgrid, för att Eon vill ha 350kkr för att tatta 900m kabel och en transformator. Vi bränner ungefär 100 liter diesel i månaden. Elverk, batterier 24V x 800Ah VRLA, och en 5kWh omformare/laddare som även ser till att elverket kommer igång vid behov.

Priset känner man igen, här vill dom ha 150.000-200.000 för att anlägga en lågspänningskabel, utan transformator!

Citera
Verkar ju inte vara farligt med 100 liter i månaden.

Inte vet jag inte, låter inte så hälsosamt, direkt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 17:25 »
Våran lösning, än sålänge, för eltillverkning (vi kör på 12volt), är
bilbatterier som laddas antingen med hjälp av bilen eller med hjälp av elkraftverk (bensin).

Detta räcker om man snålar med lyset.
Går även driva liiiiten vattenpump för att pumpa vatten från en dunk.

:)

Håller däremot på att bygga (?) anläggning för solceller och lite annat, som ska hjälpa till.

Nackdelen, tycker jag, med elkraftverk är att det stör en hel del.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #7 skrivet: 18 jan-08 kl 19:40 »
Bara halva året och än så länge bara solpanel, men i sommar blir det även vindkraftverk och vattenhjul...bygger för fullt just nu.  :D

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jan-08 kl 23:13 »
100liter diesel i månaden blir en elkostnad på 1230 (ca) kronor.

Och, det är högre elkostnad än vad vi hade på stora gården. :-)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 29 jan-08 kl 11:49 »
Skulle du kunna skicka några länkar till utrustningen du har? Elverket, omformaren, batterierna?
Verkar ju vara mycket intressant med automatiken som startar dieseln automatiskt. Jag letar efter sån lösning åt ett serverrum.
Verkar ju inte vara farligt med 100 liter i månaden. Vill dock helst köra med ved... :D

Elverket suger så det ska du inte få någon länk till.

Omformaren/laddaren är en victron quatro från storebro energisystems. Det finns en till laddare som hjälper till i bulkfasen, det är en enkel mackapär som ger 50A vid lämpligt spänning, kopplas ur med hjälp av relä på quatron. Batterierna är victrons näst dyraste, finns även dem på hemsidan.

Planen är att lägga till 600W solceller, för med vårt kilowattpris är det värt varenda krona.

Det som är ett absolut måste är en batterimonitor som mäter laddning och urladdning över en shunt, batterispänningen är inget bra mått när wascatorn är igång på omformaren, då ligger spänningen på långt under 20V trots att batterierna kan vara nyladdade.
En batterimonitor kostar cirka 1000:- och sparar in mångdubbelt med pengar på minskad slitage på batterierna. Den startar och stannar mitt elverk också.

tirithen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jan-08 kl 11:19 »
Jag är intresserad om hur man räknar om man vill planera ett off-grid system. Hur mycket ström gör ett medelstort hus av med som har maskiner som tvättmaskin, spis mm?

Är det möjligt att ha ett hem med elspis, kylskåp, tvättmaskin mm men med ström som man själv genererar på miljöriktigt vis? Eller blir detta ett jättevindkraftverk som det som privatperson är svårt att få råd med...

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
SV: Är det nån som kör "off-grid"???
« Svar #11 skrivet: 01 feb-08 kl 15:47 »
Ja, i stugan där det finns 500 Watt solpanel!
Det räcker för belysning och Laptop under vintern, men inte så mycket mera!

Räcknar med att ett "normalt" hushåll förbrukar 10000 KW om året inclusive uppvärmning och så vidare. (och det är under det sk genomsnittet).
Eldar du med vet så försvinner en hel del, men att leva med dagens bekvämligheter med enbart solpaneler är inte lätt, då krävs det en hel del för att det skall fungera. Har du vindkraft, så blir det genast bättre, men batteribanken kostar en del.
Att leva "off-grid" är enbart ett alternativ om du skall bekosta ledning osv själv.

Avos

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 06 feb-08 kl 17:53 »
Skulle vara intressant att se om det finns många som är "Off-grid", jag är inte det själv men det skulle vara bra att se hur många som är det och hur dem har kommit dit...

Jag har ett kineselverk på 4.2 kw, samt inverters och dubbla dieselbatterier i bussarna. Strömmen räcker hur bra som helst. Kör elverket ca 2-3 timmar om dagen, fyra dagar i veckan.

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #13 skrivet: 20 feb-08 kl 14:47 »
Hejsan,

Jag planerar nu för ett bygge i Väröbacka och där kommer jag att bygga upp ett off-grid system. Håller just nu på att räkna ut vilket vindkraft jag skall ha (storlek i kw). Det skall bli ett Verticalt vind kraftverk, med batteri bank och inverters mm.

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Brifus

• Capybara
« Svar #14 skrivet: 20 feb-08 kl 16:04 »
Så här ser mitt verticala vindkraftverk ut.

Mvh
Janne
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Misse

• nr 9424
« Svar #15 skrivet: 22 feb-08 kl 09:08 »
Hejsan,

Jag planerar nu för ett bygge i Väröbacka och där kommer jag att bygga upp ett off-grid system. Håller just nu på att räkna ut vilket vindkraft jag skall ha (storlek i kw). Det skall bli ett Verticalt vind kraftverk, med batteri bank och inverters mm.

Mvh
Janne

Spännande! Intressant!! Glädjande!!! :D
Skriv våldsamt gärna hur det går för dig framöver med ditt projekt, och vad du väljer för teknik :)!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

ameli_h

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 22 feb-08 kl 11:54 »
Kommer inte ihåg var, men läste nånstans att det tar ca 50 år att tjäna in el-kostnaderna om man bygger eget vindkraftverk och/eller använder solpaneler... Detta gällde för ett normalstort hus, med alla bekvämligheter (tv, tvättmaskin osv...) Verkar inte så effektivt.

Brifus

• Capybara
« Svar #17 skrivet: 22 feb-08 kl 13:05 »
När jag får lite bättre informations, så skall jag självklart med glädje dela med mig här om det, väntar bara på att få fram hur mycket m/s det blåser i genomsnitt, så att jag får rätt kw/h.

50 år kanske, men inte för mig, visst tar det tid, men elbolaget tar minst 25 000:- för att bara koppla in mig på strömen, sedan vet jag inte om jag måste bekosta några andra utgifter för elbolaget,har sätt att en del måste betal 150-350 000:- fråga inte mig vad det var för kostnader det vet jag ej, jag räknar med minst 25 000:- för inkopplingen.

Ett normal hus betalar ca 1500:- / mån igenomsnitt endel betalar minder och endel betalar mer. 15x12= 18 000:- / år.

Första året 18 000:- + inkoppling 25 000:- = 43 000:- det blir ett bra vindkraftverk det, för dom pengarna.

Mitt hus är iför sig inte ett normal hus, det kommer att vara 255m2 + inredningsbar vind. Totalt 570m2 + uppvärmning för 2st Capybara hus etc.

Det verticala vindkraftverk som jag tittar på, går snabbt upp i vind 8 s/m når du full effekt och start uppvinden är 2 s/m. Efter som vindsnurran ser ut som en grisknorr så blir den inte så känslig var ifrån vinden kommer.

fortsättning följer...................

Mvh
Janne

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 22 feb-08 kl 13:30 »
Du glömmer allt annat som man behöver offgrid, såsom elverk, batterier och en vettig omformare. Om man inte vill att alla i hushållet håller koll på varandra så man inte startar flera saker samtidigt krävs en ganska stor omformare och därmed batteribänk.

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 22 feb-08 kl 13:32 »
Savoniusrotorer brukar bara användas för smågeneratorer.

http://www.reuk.co.uk/Savonius-Wind-Turbines.htm
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser