Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shettisfoder  (läst 1592 gånger)

AKB

Shettisfoder
« skrivet: 13 jan-08 kl 14:33 »
Det verkar vara många som har shettis här, inte bara som sällskap
utan verkligen använder dem med! Helt fantastiskt!

Med vad och hur mycket ger ni dem i foder, lite intressant å veta.
Givetvis beror mycket på vad det blev för svar i analysen av höet o.s.v..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Shettisfoder
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 15:08 »
Fri tillgång på sent skördat hö + grund är vad våra gossar får.
 ( Tränas kontinuerligt för trav, alltså hårt arbetande..)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 15:56 »
Våra har fri tillgång på hö (seeent skördat) och rågvetehalm. Jag vet inte egentligen om just rågvetehalm är det mest optimala direkt, men det var det vi fick tag på. :-\

Våra tjejer går på lösdrift dygnet runt och gör ibland tjänst som lite dragare och så rider ungarna på dem. Inte särkskilt ansträngande liv, alltså. Ibland får de även fodermorötter eller äpplen.

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 19:58 »
Om dom inte arbetar hårt (dvs typ som Frances ponnies gör)så räcker det med hö, om inte höet är alltför proteinrikt. Då ska en del av grovfodret istället va halm.
 Obs: Ett par timmars ridning eller körning i veckan är INTE hårt arbete för en häst oavsett storlek... ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 14 jan-08 kl 07:45 »
Precis! Våra ponnyer går mest och är landskapsvårdare så de får som sagt uteslutande grovfoder. De är faktiskt riktigt fina i hullet nu, tycker jag. Inte magra men inte direkt feta heller. Fast det är lite svårt att se ordentligt nu när de har så himla mycket päls... :P ;D

« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 07:45 av Jullan »

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 14:01 »
Hö, och så lite morötter för att det ska skrammla lite i krubban när de stora får sitt.. Förra hade höet såna värden att itne ens de stora behövde nåt kraftfoder, vilket resulterade i en mycket fet ponny. Svårt att förhindra när han delar hage med de stora och är bra på att "städa" när de ätit färdigt :-\ Det är ju problemet med att ha shettisar som sällskap.. För övertala far min att köra hem veden med lillpållen! Tror de skulle ha bra trevligt i skogen!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

bacillen

« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 17:45 »
Vilken bra tråd!
Min shettis står inte hemma hos oss. Hon står i ett stall med en shettiskompis, de går ute mycket och fodras tre gånger om dagen. De får hö samt lite betfor och biotin.

Så småningom kanske dessa små damer ska flytta hem till oss och då gå i lösdrift. Jag vill gärna kunna ge dem fri tillgång på hö för att slippa fodringen mitt på dan(svårt när man jobbar...) Vad ger man?? tänk om de äter ihjäl sig!?

Jag vill också strö med halm...och är orolig att de ska äta upp den...

Vad är skillnaden på foderhalm och annan halm??

Nobody puts baby in a corner

AKB

« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 22:10 »
Jag kanske skulle svara mig själv med :P
Kör min shettis ca 1 timme vartannan dag.
Han får 3½-4 kg hö, ½kg havre och 4 dl betfor (måttad torr) mineraler och salt.
Fick rätt tråkigt hö i år, därav allt extra foder.
Han är fin i hullet och är välmusklad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
-kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser