Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemkokt ketchup  (läst 6320 gånger)

Solros42

• Älskar dass och mat utan E-nr
    • Dalarna
Hemkokt ketchup
« skrivet: 13 jan-08 kl 11:23 »
Hej, kokade ketchup häromdan och blev förvånad över hur enkelt det var. Här har ni receptet:
2kg väl mogna urkärnade tomater
1 äpple i bitar
2 röda paprikor eller chili i bitar
1 stjälk selleri i bitar
1 dl tomatpure´
1/2dl vinäger
6 nejlikor
4 svartpepparkorn
4 kryddpepparkorn
2 bitar torkad ingefära
1 msk salt
1 dl socker
1 tsk gult senapsfrö
2st gula lökar i bitar

Koka ihop allt i en stor rostfri kastrull, låt puttra på svag värme i 2 timmar. Kör med mixer och passera i en nätsil. Låt sjuda en kvart till medans du diskar och steriliserar 3 st 1/2 liters glasflaskor samt korkarna i 150 grader i ugnen. Det är viktigt att du häller upp medans allt är hett för att det ska bli hållbart. Förslut flaskorna och låt stå i ugnen i en kvart till. Låt svalna på bänken och förvara svalt i kyl eller kallskafferi. Det blir ca 1-1 1/2 liter beroende på hur mycket det kokas ihop. Väldigt smakrik och god ketchup, och man vet vad den innehåller ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Hemkokt ketchup
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 13:14 »
Kan någon vara vänlig och putta upp den hä rtråden närdet blir höst så jag kommer ihåg att koka egen ketchup?  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mirami

Re:Hemkokt ketchup
« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 13:19 »
Ett tips är att byta ut sockret mot äppel
juice....ris sirap eller stevia kanske..

Fröding

SV: Hemkokt ketchup
« Svar #3 skrivet: 17 apr-08 kl 21:24 »
Jag undrar varför man skall ha med tomatpuré med. Är det för att förstärka färgen??//Fröding

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-08 kl 17:26 »
nu börjar det bli dax...

Någon som har andra spännande ketchuprecept?

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Re:Hemkokt ketchup
« Svar #5 skrivet: 17 jul-08 kl 20:55 »
Ett tips är att byta ut sockret mot äppel
juice....ris sirap eller stevia kanske..

Nej, äppelsirap eller rissirap ger grav bismak i ketchuppen. Du ska ha en ganska neutral socker och då är just kristalsocker riktigt bra.

Stevia är inte särskilt nyttigt så det kan man inte rekommendera någon.

Jag gillar däremot att ha i lite mera lök och paprika, då biter den bättre.

Om man inte orkar sterilisera den så kan man frysa ner den också.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 jul-08 kl 23:55 »
Citat från: take link=topic=30401.msg361585#msg361585 date=1216320942

Om man inte orkar sterilisera den så kan man frysa ner den också.
[/quote

Om man stereliserar som sig bör, hur lång hållbarhet kan man då räkna med?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 18 jul-08 kl 12:21 »
Stevia är inte särskilt nyttigt så det kan man inte rekommendera någon.

Ursäkta avstickaren från tråden, men på vilket sätt är inte stevia nyttigt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 18 jul-08 kl 16:57 »
http://www.quackwatch.org/04ConsumerEducation/QA/stevia.html

Det finns visa ämnen liknande stevia som har visat skapa njurproblem, när det gäller stevia har ingen velat betala för ordentliga undersökningar.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #9 skrivet: 23 jul-08 kl 17:35 »
när det gäller stevia har ingen velat betala för ordentliga undersökningar.

Det är ju också så att det finns väldigt mycket pengar att tjäna på artificiella sötningsmedel, typ aspartam, sukralos osv. så det finns alltid stora företag som är beredda att betala enorma belopp för negativa rapporter om naturliga ämnen... såväl inom detta område som inom naturmedicin kontra kemisk medicin. I Japan är det t.ex. förbjudet med aspartam, där används stevia sedan åtskilliga år.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 23 jul-08 kl 17:41 »
Det är ju också så att det finns väldigt mycket pengar att tjäna på artificiella sötningsmedel, typ aspartam, sukralos osv. så det finns alltid stora företag som är beredda att betala enorma belopp för negativa rapporter om naturliga ämnen... såväl inom detta område som inom naturmedicin kontra kemisk medicin. I Japan är det t.ex. förbjudet med aspartam, där används stevia sedan åtskilliga år.

Aspartam är ju välkänt hur den beter sig kroppen, socker är välkänt. Sötningsmedlet i stevia är inte ett dugg känt och en del liknande molekyler har kända hälsoproblem och då finns det ingen anledning att släppa in ännu ett sötningsmedel som inte är ordentligt undersökt och där man kan misstänka problem.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 27 jul-08 kl 19:46 »
Av inlägget ovan får jag en bild av en sockerbetebonde som kampanjar för sin livsnäring och automatiskt kommer jag ihåg ett stycke från wikipedia

Stevia-anhängare anser att påtryckningar från socker- och sötningsmedelsindustrin ligger bakom FDA:s inställning till Stevia och menar att producenter av bla. aspartam ser det naturliga alternativet som mycket hotande och gör allt för att dölja vad kritikerna menar är "sanningen". Vissa forskningsresultat tros också vara påverkade av sockerindustrin.

Oh, ett citat från konspirapedia.

Varför skulle industrin bryr sig, de kan lika gärna tjäna pengar på stevia.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 27 jul-08 kl 19:52 »
Ja, och mer dessutom. Den är ju apdyrt om man ska köpa det i affärerna. Undrar hur omsättningen på stevia är i Japan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 27 jul-08 kl 19:57 »
Och du hittade inte nyare antilänk än från -03 http://www.quackwatch.org/04ConsumerEducation/QA/stevia.html  suck

Ignorance is bliss

Jag är inte anti-stevia. Men jag skulle gärna se en ordentligt undersökning innan det släpps på marknaden såsom sker med alla nya ämnen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 jul-08 kl 20:06 »
En nackdel med stevia tycks vara att smaken uppfattas olika av olika människor. Jag känner över huvud taget ingen sötma, det smakar som vilket grönt blad som helst.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 27 jul-08 kl 20:09 »
En nackdel med stevia tycks vara att smaken uppfattas olika av olika människor. Jag känner över huvud taget ingen sötma, det smakar som vilket grönt blad som helst.

Oh, vilken mardröm för en kock eller ännu värre en bagare. Utöver detta så behövs i många saker själva sockret till till exempel jäsning.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #16 skrivet: 27 jul-08 kl 20:20 »
Tänk om alla hushåll kunde odla fram sin egen sötningsmedel..det scenariot kommer allt närmare
Många sköna Euron skulle sockerbolagen missa och jorden skulle återhämta sig efter många decenniers rovodling
Redan idag kan de flesta "odla" sitt eget sötningsmedel, om man ids. Överallt i hela Sverige finns biodlare som med glädje delar med sig av sina kunskaper för att även DU ska kunna "odla" egen honung. ::)
Välkomna in på Biodling.
Ursäkta sidospåret ... :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 28 jul-08 kl 07:23 »
Du kanske är sockerberoende på raffinerat socker? Då har man svårt att smaka "naturlig" sötma.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 28 jul-08 kl 07:25 »
Du kanske är sockerberoende på raffinerat socker? Då har man svårt att smaka "naturlig" sötma.

Sockerberoende? Källa?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 28 jul-08 kl 07:37 »
Sockerberoende? Källa?

Toppform

Netdoktorn

Sund nu

Inga vetenskapliga källor men alla läkare och allmänbildade vet att kolhydrater ger samma effekt som socker på belöningssystemet,det ena föder det andra. Och ger mersmak.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser