Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torv vs spån som isoleringsmaterial  (läst 1903 gånger)

Rasmus

Torv vs spån som isoleringsmaterial
« skrivet: 12 jan-08 kl 19:19 »
Jag är på gång att rekonstruera golvbjälklag i mitt hus och frågan är vilket isoleringsmaterial som man bör använda. Jag vill ha ett komposterbart material men undviker helst material som termoträ med tillsatser av bor o.d. Helst ska det vara lösull...

Hur ser lambdavärden ut för torv respektive spån? Vad är lämpliga gränser för fukthalt – kan man köpa direkt från trovfabriken (som ligger bara några kilometer bort)? Annat att tänka på?
« Senast ändrad: 12 jan-08 kl 19:27 av Rasmus »

Strandberg

Re:Torv vs spån som isoleringsmaterial
« Svar #1 skrivet: 15 jan-08 kl 18:47 »
Funderat på linisolering. Finns i Finland tror jag. Googla på linisolering.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 15 jan-08 kl 19:58 »
Hampa är ett annat alternativ.
Jag tror det är ganska dyrt.

http://hem.passagen.se/osterlenhampa/links.htm
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

wikhall

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jan-08 kl 14:17 »
Jag vet att priset på Hampa åtminstone 2006 var 1 kr per kilo.
Det är dyrt om man importerar beredd Hampa från Tyskland, t ex www.nordicnaturfiber.se
Petter Bergström, presentation överflödig, har en granne som tillverkar
bricketter av Hampa. De flesta odlarna i Västergötland som jag känner till odlar Hampa som energiskog och sänder dit.

Razmusen

« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 16:06 »
Innan min pappa byggde om huset så låg det kutterspån som isolering i golvet och det tyckte jag isolerade rätt så bra.
(snyggt namn föresten).
Mvh Rasmus.

wikhall

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jan-08 kl 14:25 »
Isolina finns på www.isolina.com
Jag rekommenderar det, använder det själv. Det är helt underbart att jobba med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
mulen, PetterEngvall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser