Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsbedömning  (läst 1824 gånger)

anette i bugared

• -
Honungsbedömning
« skrivet: 11 jan-08 kl 12:23 »
Idag kom SBRs bedömning av vår honung.......99 poäng av 99 möjliga :o ;D ;D ;D

Gissa om jag är en GLAD nybörjare!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Honungsbedömning
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 12:27 »
Grattis!!! Gud vad kul... :D

Jag var så snål med mina burkar i år att jag inte ville offra nån till bedömning :-[

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

attefocratte

« Svar #2 skrivet: 12 jan-08 kl 08:11 »
Grattis!
En fråga; säljer du din honung via SBR då?

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jan-08 kl 10:19 »
Grattis!
En fråga; säljer du din honung via SBR då?

All honung(drygt 100 kilo) gick åt långt innan bedömningen var klar. Det viktigaste med bedömningen var att få svar på om jag gjort rätt i hanteringen av honungen, skattning, lagring av ramar, ympning, rörning, silning och tappning, ALLT var ju första gången.

Och med denna bedömningen framför mig (jag är fortfarande lyrisk!!!) har jag fått svaret. Att jag gjorde som man skulle.

Men för att återgå till din fråga, jag kommer kanske att beställa hem SBRs etiketter, men jag har inte bestämt mig än. Det är lättare att profilera sig med en annan etikett.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

attefocratte

SV: Honungsbedömning