Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsbedömning  (läst 1824 gånger)

anette i bugared

• -
Honungsbedömning
« skrivet: 11 jan-08 kl 12:23 »
Idag kom SBRs bedömning av vår honung.......99 poäng av 99 möjliga :o ;D ;D ;D

Gissa om jag är en GLAD nybörjare!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Honungsbedömning
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 12:27 »
Grattis!!! Gud vad kul... :D

Jag var så snål med mina burkar i år att jag inte ville offra nån till bedömning :-[

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

attefocratte

« Svar #2 skrivet: 12 jan-08 kl 08:11 »
Grattis!
En fråga; säljer du din honung via SBR då?

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jan-08 kl 10:19 »
Grattis!
En fråga; säljer du din honung via SBR då?

All honung(drygt 100 kilo) gick åt långt innan bedömningen var klar. Det viktigaste med bedömningen var att få svar på om jag gjort rätt i hanteringen av honungen, skattning, lagring av ramar, ympning, rörning, silning och tappning, ALLT var ju första gången.

Och med denna bedömningen framför mig (jag är fortfarande lyrisk!!!) har jag fått svaret. Att jag gjorde som man skulle.

Men för att återgå till din fråga, jag kommer kanske att beställa hem SBRs etiketter, men jag har inte bestämt mig än. Det är lättare att profilera sig med en annan etikett.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

attefocratte

SV: Honungsbedömning
« Svar #4 skrivet: 03 feb-08 kl 17:32 »
Jag frågade eftersom jag bara upplevt bedömning i samband med biföreningen. Jag antar att du skickat prov till SBR då?

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 03 feb-08 kl 18:08 »
Man fick lämna in anonyma, omärkta burkar till den lokala SBRföreningen. (Man lade ett adresserat och frankerat kuvert i ett igenklistrat ytterkuvert och satte dessa med gummiband runt burken, så att det inte skulle framgå vems honung som bedömdes.).
Bedömningen gjordes nära 2 månader senare, då alla som velat få sin honung bedömd, hade lämnat in varsin burk. Svaret kom sedan på posten.

attefocratte

« Svar #6 skrivet: 05 feb-08 kl 10:27 »
Okej, då har olika föreningar lite olika tillvägagångssätt, förmodligen beroende på antalet som vill få sin honung bedömd.
I vår förening går det på en kväll och är, förstås, lika anonym.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 06 feb-08 kl 09:32 »
Grattis till 99 poäng.
Min pappa höll på med bin och drottning odling hela livet.
Han tyckte att det var sååå kul att det fanns kvinnliga biodlare.
Det var ovanligt på hans tid.( född 1919)
Synd bar att jag inte anammade och fick hans intresse.
Jag vurmar för hobbyhöns.
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 10:18 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser