Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får kalven ont i magen av mjölk?  (läst 3520 gånger)

Mistah

Får kalven ont i magen av mjölk?
« skrivet: 11 jan-08 kl 01:23 »
Jag är ny här på forumet, och kan egentligen inte mycket om kor mer än att ha gått två år på jordbrukslinjen på gymnasiet och praktiserat på några mjölkgårdar. Jag har en fråga till er med erfarenhet av kor och kalvar.

Jag läste idag i Göteborgsposten en intervju med en mjölkbonde (se länk). Han påstod bl a (som jag förstod det) att orsaken till att kalvarna tas ifrån kon är på grund av att de får ont i magen av att dricka för mycket mjölk. Detta lät mycket märkligt då jag alltid fått höra och veta att kor och kalvar skiljs för att människan ska få all mjölken. Att kalvarna skulle få ont i magen av den mat de ätit sen korna kom till låter ju väldigt underligt, även det att de skulle äta för mycket (förutom ur mjölkförsäljningssynpunkt då).

Ligger det någon sanning i denna bondes påstående?

Länk till intervjun: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=762&a=393758

soleskog

Re:Får kalven ont i magen av mjölk?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 08:30 »
Näej, det gör det ju inte - men det var en smidig förklaring!
Fast, moderna mjölkkor med den kapacitet de har, skulle själva få problem om de bara ska föda upp sin kalv - men det är ju en annan sak.

Vi har mjölkkor, och har oftast en eller flera amkor - kor som inte funnkar så bra i roboten får ha ett par kalvar hos sig. De första dagarna när kalven dricker massor av mjölk (om kon är snäll och kanske väl samarbetsvillig), får den ibland lite vit foderdiarré. Det går över på några dagar, och inte är den sjuk då. När kon har flera kalvar att föda upp blir det lagom också för kon.

Orsaken till att kalvarna inte går med kon är ju rätt tydlig - de "tar" för mycket mjölk, det blir rörigt etc. Att låta kalvarna gå med kon ett par veckor har prövats på ett par robotgårdar, bl a på en försöksgård - ska bli spännande att se hur det funkar.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 11 jan-08 kl 11:18 »
ibland blir kalvarna lösa imagen i början då man har dem som dikalvar ... skiten kan bli orange gul...  men så länge kalven är pigg och skiten inte är vattnig så är de inte diarre..

Visst kan de får ont i mage men de händer sällan då de diar kon själv..

Att låta mjölkkor gå med sin kalv de första dagarna gör man ju på hrav gårdar... man mjölkar ju även kossan under tiden...

Men det är inte bara positivt... för efter 4  dygn som de skall gå tillsalmmans enligt reglerna  så har de fått mycket starka band...
så när man sen skiljer ifrån kossan o kalven så skrieker både kon o kalven i flera dar... kalven kan mat vägra o kon släpper inte ner mjölken

ibland så får man ge kon oxytosin spruta för att hon skall ge ner...

om en högmjölkande ko inte mjölkas ordentligt kan hon ju få mastit osv...

endel släpper fram kavlarna vid mjölknng...

men de är ju inte alltid genomförbart i alla lagårdar...

känner även en kille som har kalvarna går med korna i 3 månader och mjölkar bara de som blir över... sen vänjs kalven av... och han fortsätter att mjölka kon till nästa kalvning..

en kalv dricker runt 15 liter om dan räknar han med...

Han har korna i lösdrift o tar in dem i gammel lagårn för mjölkning i de gamla båsen...

det gäller ju att ha ett system som fungerar praktiskt..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mistah

« Svar #3 skrivet: 11 jan-08 kl 11:45 »
Soleskog: Okej, då var det som jag trodde då :)

Gimskogen: Okej. Men har kalvar någon mättnadskänsla, eller kan de bokstavligt talat äta tills de spricker om de har en högmjölkande mamma?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 11 jan-08 kl 17:04 »
nej kalven spricker inte...

men kossan kan få juverinflammation om hon inte mjölkas ur ordentligt...
därför är det inte alltid bra att ha mjölkkor som dikor.. utan i så fall bättre som amkor...
efter som de ofta mjölkar för mycket....

Amko ger di åt fler kalvar . diko bara åt sin egen kalv..
det är just som amkor många mjölkbesättningar har endel kossor .. de får föda upp flera kalvar på engång..

Men har hon tex 3- 4 kalvar så måste hon utfodras därefter...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 17:31 »
känner även en kille som har kalvarna går med korna i 3 månader och mjölkar bara de som blir över... sen vänjs kalven av... och han fortsätter att mjölka kon till nästa kalvning.. en kalv dricker runt 15 liter om dan räknar han med...
Då överskattar han nog sina kalvar...  :)

Man säger att 2-3 första levnadsveckorna klarar kalven av att dricka 6-8 liter mjölk per dag.
Efter en månad dricker kalven 10-12 liter per dag.
Vid 3-4 månader 10 liter och vid 6 månader 6 liter mjölk per dag.

siffrorna gäller Köttras kalvar (som har större drick-kapacitet än mjölkraskalvarna)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Simon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jan-08 kl 10:07 »
Då överskattar han nog sina kalvar...  :)

Man säger att 2-3 första levnadsveckorna klarar kalven av att dricka 6-8 liter mjölk per dag.
Efter en månad dricker kalven 10-12 liter per dag.
Vid 3-4 månader 10 liter och vid 6 månader 6 liter mjölk per dag.

siffrorna gäller Köttras kalvar (som har större drick-kapacitet än mjölkraskalvarna)

Mvh Rosa

Nej överskattar gör han nog inte... här går kalvarna med kossorna (SLB o SRB) tills de är 5-7 månader... När de är över 4-5 månader så klara så gott som alla kalvar att drick upp mjölken som kossan ger... Senaste kossan, vars kalv vi avskiljt, mjölkar ca 25 liter/dygn nu... tidigare så drack kalven detta utan problem!

mvh Simon

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 12 jan-08 kl 11:39 »
Pescis som du skriver gör han också.. han ser ju hur mycket kon mjölkar då han tar bort kalven....
 ;)

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 12 jan-08 kl 14:27 »
Nej överskattar gör han nog inte... här går kalvarna med kossorna (SLB o SRB) tills de är 5-7 månader... När de är över 4-5 månader så klara så gott som alla kalvar att drick upp mjölken som kossan ger... Senaste kossan, vars kalv vi avskiljt, mjölkar ca 25 liter/dygn nu... tidigare så drack kalven detta utan problem!

mvh Simon

Kalvar dricker inte 25 liter mjölk per dygn  :o

Att kon mjölkar detta vid total urmjölkning med maskin är inte liktydigt med att kalven drack all den mjölken. Korna anpassar sig till viss del mot uttaget av mjölk.

Kalvars kapacitet är normalt max 10-15 liter / dygn.

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 12 jan-08 kl 15:01 »
Siffrorna jag visade kommer naturligtvis inte från min egen fantasi, utan från seriösa försök på ett stort material.
En Dansk undersökning visade att mjölkraskalvarna drack i genomsnitt 8 liter om dagen när de fick helt fri tillgång på helmjölk.
Den Kgl. Veterinær- og. Landbohøjskole, Institut for husdyrbrug og husdyrsundhed. Speciale i kvaegproduktion
Liksaå en Skotsk undersökning på köttraskalvar som visade sig kunna dricka 12 liter.

Givetvis mjölkar kon mer så fort man börjar maskinmjölka henne, jämfört med när kalven går med henne. Men det är ju en annan historia.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Simon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 jan-08 kl 15:54 »
Kalvar dricker inte 25 liter mjölk per dygn  :o

Att kon mjölkar detta vid total urmjölkning med maskin är inte liktydigt med att kalven drack all den mjölken. Korna anpassar sig till viss del mot uttaget av mjölk.

Kalvars kapacitet är normalt max 10-15 liter / dygn.

Raggarbonden  8)

Okej... Hur mycket kalven verkligen drack får vara osagt då  :-[ .. Jag sa bara att kossan mjölkade 25 liter morgonen efter att kalven var borta..Hur mycket den sedan förbrukade exakt vet jag inte! Men mycket var det  :)
Vi mjölkar ur alla kossor dagligen med maskin även när kalvarna går med just för att de ska bli urmjölkade... iaf försöker...  ;D

mvh Simon

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser