Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fräcka hök-jäkel!  (läst 14628 gånger)

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Fräcka hök-jäkel!
« Svar #20 skrivet: 21 feb-05 kl 14:31 »
Men snälla du! Tror du på fullt allvar att du sitter inne med facit?! Du får nog tänka lite till...

Nej, jag sitter inte inne med facit, jag sitter inne med ett hjärta och en hjärna och en önskan att göra gott.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

manna

• -
« Svar #21 skrivet: 21 feb-05 kl 14:33 »
Nej, jag sitter inte inne med facit, jag sitter inne med ett hjärta och en hjärna och en önskan att göra gott.

Det märks inte.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #22 skrivet: 21 feb-05 kl 14:37 »
Det märks inte.

Därför att vi har delvis skilda uppfattningar om vad som är gott.
Vad för införandet av Mink, mårdhund och tvättbjörn i svensk natur med sig för gott?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #23 skrivet: 21 feb-05 kl 14:49 »
Jupp, att tänka på det och att påverka naturen på rätt sätt. Som jag ser det så innebär det bland annat att utrota Mink, Vildsvin och mårdhund i sverige, mota tvättbjörnen i grinden när den kommer spatserande över öresundsbron eller över torne älv och att flytta ut från de cancersvulster som storstäderna är, till hållbarare moderna mindre enheter utspridda över landets yta.

... troligen har spritH sett det på sin 32-tummare i storstan ;)

Jag lever ensam i storstan och min 32"are går mest hela tiden och den stjäl mycket tid som jag kunde använt till vettigare saker, så tvns passiviserande verkan kan jag skriva under på.

lite surligt argumenterande och hat mot "fria" varelse kanske hänger ihop med att behöva leva i en cancersvulst? Tycker synd om dig ;)

/droliver
« Senast ändrad: 21 feb-05 kl 14:50 av droliver »

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #24 skrivet: 21 feb-05 kl 15:07 »
... troligen har spritH sett det på sin 32-tummare i storstan ;)lite surligt argumenterande och hat mot "fria" varelse kanske hänger ihop med att behöva leva i en cancersvulst? Tycker synd om dig ;)

/droliver

Kanske att DrOliver kan svara på nedanstående?

Vad för införandet av Mink, mårdhund och tvättbjörn i svensk natur med sig för gott?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 21 feb-05 kl 16:31 »
Hej,
vad förde införandet av människan i (svensk) natur med sig för gott?

Nu finns de där; att slå ihjäl bör nog i ingen av fallen vara den mest prioriterade lösning.

/droliver

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #26 skrivet: 21 feb-05 kl 16:35 »
När infördes människan i svensk natur?
Var det för 150 år sedan? eller var det som ett av de första djuren när inlandsisen drog sig tillbaks och det öppnades möjligheter att leva i det som idag är sverige?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Anna.D

« Svar #27 skrivet: 22 feb-05 kl 08:25 »
Jag kunde då inte vara glad över mården som tidigt en sommar kväll gått in i mitt höshus och dödat alla mina höns(52 st)Jag måste erkänna att jag har den dåliga sidan i mig att faktiskt avsky rovdjuren som tar mina pyttor :-

manna

• -
« Svar #28 skrivet: 22 feb-05 kl 09:19 »
Jag kunde då inte vara glad över mården som tidigt en sommar kväll gått in i mitt höshus och dödat alla mina höns(52 st)Jag måste erkänna att jag har den dåliga sidan i mig att faktiskt avsky rovdjuren som tar mina pyttor :-

Ja, jag hade inte heller skrattat högt över en sådan händelse, det ska jag inte påstå. Men jag undrar varför du inte stänger om hönsen på kvällen. Kanske var kvällen så tidig att du inte hade hunnit med det?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Anna.D

« Svar #29 skrivet: 22 feb-05 kl 22:15 »
Ja det var tidigt.Var borta cirka 30 minuter i ett ärende.Vid 16.30.Det var fortfarande ljust för det var på sommaren.Stänger alltid in alla höns på kvällen/Anna.D

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 feb-05 kl 02:37 »
Hej!

Jag har haft en flock med åsbohöns frigående i över 20 år vid det här laget. Enstaka hönor och tuppar (mest ungdjur) har tagits av räv, iller och duvhök. Det har aldrig varit något stort problem. Jag bjuder så gärna på det. Vid två tillfällen har det dock gått riktigt illa. En gång kom en mink in i hönshuset mitt på dagen (mink mycket sällsynt gäst hos mig eftersom jag bor i skogsbygd utan större vattendrag i omedelbar närhet). Den andra gången var det en mård som gick in via loftet. Då är det inte roligt längre. Inte heller att ta död på en halväten höna som kommer raglandes efter en hökmåltid. Det vore väl omänskligt om inte bössan satt rätt löst i stället då? Vi är ju ändå bara människor. Varför måste allting med rovdjuren vara antingen svart eller vitt?  
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 23 feb-05 kl 08:43 »
 Om "problemet" med rovdjur av alla slag ska få en vettig lösning så måste vi djurägare få ta till bössan när dom härjar för mycket. Inte av hat utan för att freda sina djur. Det är dessutom det enda sättet att hålla dom på en lagom "skygghetsnivå". Först då skulle jag kunna acceptera en riktig stam av vilket rovdjur det än skulle vara.
 Jag hatar inte något rovdjur, men jag älskar mina egna djur  mer än vad jag tycker om rovdjur.
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Susanne

« Svar #32 skrivet: 23 feb-05 kl 08:43 »
jag har också stora problem med rovfåglar >:(hatar dem.

Jag har full förståelse för att man inte blir glad när rovdjuren varit framme, och har själv gråtit många tårar speciellt över mina ankor.  :'( Det jag inte förstår är dessa hatkänslor  >:(, kan någon förklara för mig?  ??? Ok att bli arg i stundens hetta, men att hata...? Kanske blir jag extra upprörd pga det område jag lever i, med väldigt liten tolerans mot rovdjur. T.ex. de fåtal vargar som varje år vandrar in från Ryssland och Finland hinner inte långt bland alla "skyttegravar i renbetesland" (som en person skrev i en insändare i måndagens NSD). Hittills har inte enda klarat sig levande genom "elden". Den senaste som föll offer jagades i flera mil med skotrar innan den skjöts, för att sedan ligga länge med sina skador innan den dog av dem. Blodspåren gick 40 cm ned i snön.  >:(

Jag är medveten om att jag kanske inte reagerar som normala människor med ilska när höken slagit fler än en höna, räven tagit några unghöns, eller minken gått bärsärkargång bland ankorna. Jag är även medveten om att jag kanske hör till en sällsynt skara som grät över den minkvalp vi skjöt. Men därmed inte sagt att jag tycker det ska vara "svart eller vitt" med rovdjur, för till och med jag anser att det är motiverat att ta fram bössan ibland (annars hade vi väl knappast skjutit minken).

Men även om jag är udda så anser jag fortfarande att det är magstarkt att börja hata och det saknar jag förståelse för.  :P

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 23 feb-05 kl 08:53 »
 Jag har förståelse för dessa hatkänslor.....
 Om man som Same/fårägare får gå varje dag och ta rätt på kadaver (eller halvdöda) från sina egna djur och vet att om man skulle skjuta så får man kanske ett straff värre än om man slog ihjäl sin fru eller sina barn.
 Då föder nog vanmakten och ilskan mot myndigheter ett hat.
 Jag kan erkänna att jag kände ett hat när Grävlingen?? tagit sig in till min systerdotters ankor och dödat alla utom en som dog i hennes armar. Att se hur ledsen och förtvivlad hon var skapade ingen glädje över artrikedomen i vår fauna precis....
                         Mvh
                       Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #34 skrivet: 23 feb-05 kl 09:24 »
Situationen blir knappt bättre för att man står där på lagårdbacken och hatar. Känns inte så konstruktivt....

Jag ser det som en återbäring till naturen.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #35 skrivet: 23 feb-05 kl 09:44 »
Visst är det inte konstruktivt att hata, och jag tror mest att man säger hata lite slarvigt. Det där med att ta fram bössan är väl mest i stundens hetta. Tar de min mat så tycker jag man har rätt att vara lite sur. Fast visst är det ens eget fel ibland om man som vi varit lite slarviga.

Eller rättare sagt vi trodde vi varit tillräckligt försiktiga, men det var vi inte.

Däremot så förstår jag inte alls om man som nån skribent här innan tyckte det var lite ok att rovdjuren nån gång tog en höna eller två, men grät över en mink man var tvungen att skjuta.  ??? Det är väl lika synd om hönsen då? Det är nog behagligare att bli skjuten än att bli slagen av en hök.

Men jag hatar inte möss, ändå har jag fällor utsatta och dödar dem. För att de inte ska ha sönder mina grejer. Känner lite samma sak för höken. Jag skulle kunna tänka mig att ha en hökfälla här ute om man nu fick det.

Jag tycker inte att höken eller nått annat djur har mer eller mindre rätt än jag att vara här och värna sitt.

manna

• -
« Svar #36 skrivet: 23 feb-05 kl 11:42 »
Jag förstå till fullo att man gråter över att ta ihjäl ett djur, oavsett om det handlar om att skjuta en mink eller ge aktiv dödshjälp till en skadad höna.

Det går inte att ändra på naturen, den fungerar som den alltid har gjort. Rovdjur tar bytesdjur. Vi får anpassa oss och försöka att på ödmjukaste sätt ta hand om våra husdjur.

Att döda djur som vi finner obekväma är för mig helt förkastligt. Jag är bara en liten, liten del i något mycket större och har ingen som helst rätt att kräva att vara en upphöjd medelpunkt. Trodde faktiskt att alternativare delade den uppfattningen.  

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 23 feb-05 kl 13:26 »
 Jag känner mig inte som en "alternativare" utan mer som en som lever ett vanligt liv på landet... På en liten gård och försöker att fungera ihop med det livet så bra som möjligt.... Vet inte riktigt i vilket "fack" som människa det passar???? :)
 Och jag skulle inte kunna stå och se på när ett rovdjur dödar mina djur.... Visst kan vi stänga in hönsen om natten....Men det finns djur som tar sig in genom den minsta springa, tex ventilation....
 Och jag kommer  (eftersom man inte får skjuta varg) upphöra med min fårskötsel den dag de börjar bli attackerade... När jag inte längre kan skydda mina djur mot lidande så slutar jag hellre med djur....
 För mig är det obegripligt att det skulle vara mer okej med lite svinn till rovdjur (undrar vilket lidande djuret känner innan det dör?) än att skjuta/avliva de rovdjur som attackerar tamdjur?? Nu talar jag alltså om individer av rovdjur och inte hela arter.
                        Mvh
                     Charlotte

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #38 skrivet: 23 feb-05 kl 13:41 »
Hm....vill bara poängtera det att jag inte menade "svinn" utan "återbäring"! För våran rovdrift av naturen, hur den än må se ut i ett större plan.

Individens lidande, höna eller mink. Är densamma! Värdet på deras liv, likaså.......

Hat är ett missbrukat ord ja. Liksom älska. Dom nöts liksom ut tills dom inte betyder nått.....

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 23 feb-05 kl 13:47 »
 Ja, återbäring eller svinn... Jag vill inte bjussa på mina får, ankor eller hönor ändå ;) Säkert är jag en egoist och inte ett dugg "Alternativ" när jag säger att här uppe finns det så mycket skogar med vilda bytesdjur som rovdjuren kan ta (så som det ska va i naturen) så att när dom börjar komma in och plocka djur på gårdarna,då kan nog naturen undvara dom individerna utan att balansen störs...
 Och det individuella lidandet hos den anka som min systerdotter satt och höll i famnen med halvt avslitet huvud kände var säkert större än lidandet hos en räv som blir skjuten....
                            Mvh
                           Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser