Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  algförgiftning !!  (läst 2561 gånger)

carro64

algförgiftning !!
« skrivet: 09 jan-08 kl 22:58 »
Det är många som pratar om att man ska byta ankornas badvatten ofta så att det inte blir algförgiftning, är det någon som vet hur långt tid det tar innan det blir algförgiftning ??

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:algförgiftning !!
« Svar #1 skrivet: 10 jan-08 kl 16:21 »
Syns inte det på vattnet ...när det blivit "oaptitligt" eller obadbart?
Det måste ju också bero på hur många som plaskar runt i baljan.

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-08 kl 16:23 »
min damm har jag inte bytt vatten på sedan 3 månader.
de badade igår ;)

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #3 skrivet: 10 jan-08 kl 16:26 »
Det måste väl i såfall bara vara på sommaren som det finns någon risk för algförgiftning ??Men jag har åtminstone inte hört talas om att några fjäderfä har drabbats av detta.....Någon som vet mer ?

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 10 jan-08 kl 16:29 »
Det måste ju ha att göra med jämvikten ; storleken på damm/ balja och antalet nedsmutsande individer...

Tillräckligt stor damm så tas ju avfallet naturligt om hand , annars måste man antingen byta vattnet , eller ha ett filter installerat.
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jan-08 kl 16:36 »
Taget ur Växt Eko:
"Badvatten

Gäss vill gärna bada även om de inte är lika plaskiga av sig som t.ex. ankor. Vattnet ökar trivseln, underlättar skötseln av fjäderdräkten samt underlättar parningen. Enligt KRAV: s regler ska simfåglarna ha tillgång till vattensamling, vilket kan ordnas i rinnande vattendrag, damm eller mindre kar. Det är viktigt att dammar och kar sköts väl, så att smutsigt vatten ej blir stående för länge p.g.a. risk för algförgiftning och botulism.

Avelsgässen kan utan vidare bada vintertid om de får en vak upphuggen och dessutom halm och, eller landgångar så att lätt kan ta sig i och ur badet.

Enligt EU:s regler ska vattenfåglar ha tillgång till ett vattendrag, en damm eller en sjö när väderförhållandena tillåter detta."

Står ju inget om hur ofta man ska byta, menvi har haft damm till våra när vi hade änder.
Tycker att stillastående damm inte är helt optimalt...
Till våren ska vi ordningställa för att det ska flyta bättre med djurhållningen, ja för då t ex
framtida ankor. Ett system av ngt slag med rinnande vatten.
Man lär sig ju i alla fall av sina misstag. ;)

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jan-08 kl 17:43 »
Det är många som pratar om att man ska byta ankornas badvatten ofta så att det inte blir algförgiftning, är det någon som vet hur långt tid det tar innan det blir algförgiftning ??

Enda sättet att undvika Botulism (från blågröna alger) är att ha till/frånlopp alt byta badvattnet ofta som Nypålandetsfru skrev.
Ofta (1 ggr om dagen) i mindre kärl för de avger sig träck och doppar/silar sin mat/badar/andra djur dricker osv så kan man ju tänka sig vilken spridning det blir av parasiter och att vattnet surnar... :P på det!
Alger är alltså inte enda problemet.

Jag har sett fjäderfän som överlevt länge med grönt gammalt vatten men plötsligt dör de :-\ det beror nog på sol,värme=tillväxt av alger,bakterier osv.

Det är inte ofta precis som man har en damm med flöde men ett bra alternativ är ju en minipool som man häller vattnet ur varje kväll. Lite arbete men vi vet ju om att Ankor behöver bada ;)

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jan-08 kl 17:45 »
min damm har jag inte bytt vatten på sedan 3 månader.
de badade igår ;)

Skulle du vilja hoppa i en sur och geggig sörja då du behövde tvätta dig ::) blaaaa

åsnemor

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 17:52 »
Skulle du vilja hoppa i en sur och geggig sörja då du behövde tvätta dig ::) blaaaa
här finns ingen sur och geggig sörja!

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jan-08 kl 18:09 »
här finns ingen sur och geggig sörja!

Oj då :-[ vad jag vet så blir badvattnet surt o geggigt efter 3 mån :P antog att du hade ett stillastående vatten eftersom du inte beskrev ngt om det...sorry

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 10 jan-08 kl 18:29 »
Jag har badkar inne till ankorna och gässen. Vattnet byter jag minst en gång i veckan och likadant med lilla dammen ute på sommarhalvåret.  8)

Det är väl självklart att man byter vatten om det är skitigt, ankorna mina badar inte om vattnet är skitigt. På sin höjd doppar de huvudet.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 jan-08 kl 18:30 »
dammen är stor och jag har filter och cirkulation. (vattenfall)
dykdjupet är väl på en meter skulle jag tro ;)
så det går ingen nöd på dem.
 :)

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jan-08 kl 19:20 »
dammen är stor och jag har filter och cirkulation. (vattenfall)
dykdjupet är väl på en meter skulle jag tro ;)
så det går ingen nöd på dem.

Sicken tur :D blev lite orolig där ettag :-[

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 jan-08 kl 22:39 »
håller på att läsa på mig om ankor och har förstått
att de är mkt mkt beroende av dagliga bad.
det är därför som jag skrev tidigare som jag
skissar på ett litet fjäderfäområde! :)
optimalt boende för höns och ankor!
Kommer bli jäkla trevligt! :D
tycker inte det är acceptabelt när folk köper
ankor och tror att de kan simma i lerig gyttja,
nä fy! >:(
Men här verkar ju det vara  koll på vattnet! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser