Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankor könsmogna när?  (läst 8770 gånger)

susanne J

Myskankor könsmogna när?
« skrivet: 09 jan-08 kl 22:48 »
???
 Hej! Vi har ett myskankspar som är ca 6 1/2 månader gamla nu.
 Nu undrar jag om någon vet när myskankor blir könsmogna?
 När börjar de lägga ägg?
 När kan man räkna med att honan lägger sig och ruvar?  
Och till sist: Hur länge ruvar dom?
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 23:08 av susanne J »

ankfarm

• Halland
SV: Myskankor könsmogna när?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-08 kl 18:16 »
När de blir könsmogna kan jag inte riktigt svara på, men allting brukar komma naturligt framåt våren. Alla mina honor brukar börja värpa i mars/april ungefär. De bygger varsitt bo och börjar samla ägg. Ska man ha ägg får man plocka undan, eller låter man dem vara så samlar hon och lägger sig när hon känner sig nöjd. Att de kommer börja ruva kan du nog vara 100 på, har aldrig haft en hona som inte gjort det. De ruvar 32 dagar, oftast lite längre. Lycka till!
« Senast ändrad: 10 jan-08 kl 18:16 av ankfarm »
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 10 jan-08 kl 20:23 »
Samtliga mina myskhonor har börjat lägga ägg när de är mellan 7-8 månader gamla. Spelar ingen roll vilken årstid det är. De första honorna ruvade fram varsin fulltalig kull på sin första äggläggningsperiod, de är makalösa på det!

Till skillnad från hönsen som blir "sura", verkar det som att myskorna måste samla ägg först för att få lust att ruva. En höna kan ju lägga sig tomt, men det har jag inte sett någon myska som gjort.

Låter du henne  ha kvar äggen där hon lägger dem kommer hon att vänta gissningsvis tills hon har 15-25 ägg, sedan lägger hon sig (här har det varit mellan 35-40 dygn, men det verkar skifta). Problem kan förstås uppstå om det är minusgrader innan innan hon bestämmer sig för att lägga sig, då äggen ev kommer frysa sönder. Kommer kallperioden efter att hon lagt sig är det inga bekymmer, här har de ruvat fram hela kullar i smällkalla vintern. Bra tips att ha alternativ uppvärmning till de små när de kläckts i så fall, de blir fort så stora att de inte får plats under mamma!

Ällingar är det sötaste man kan se. Vi kallar dem kantarellfötter, deras gula små "paddlar" är... helt obeskrivliga. Lycka till! :)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

bosseslena

« Svar #3 skrivet: 11 jan-08 kl 09:05 »
jag har inte sett minsta tecken på könsmognad hos mina myskor förrän i dag.  släppte lös dom i hela ladugården för att dom skulle få röra sig lite mer fritt ett tag.
döm om min förvåning när ankdamen knallar in i ett av kaninhusen
och väser och vickar på stjärten som sjutton sen börjar hon städa runt därinne. hanen kom också och tittade när hon sen kom ut ur huset hoppade han på henne direkt.

hon måste väl ha blivit igång triggad av att hitta lämpligt hus antar jag
hon är 6 mån.

så nu väntar jag med spänning på om det kommer några ägg.

en fråga kan man plocka bort ägg och äta ,lägger hon fler då eller gör man kullen mindre?

är sugen på att provsmaka ankägg.

susanne J

« Svar #4 skrivet: 11 jan-08 kl 18:31 »
Tack!! Då vet jag lite mer. Vi har höns också, och vi fick 7 kycklingar 1 november! Det har varit jättekul att följa dom!
Nu har vi en höna som lade sig för fem dar sen ungefär..  Så nu väntar vi med spänning igen hela familjen! :D

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 18:43 »
Mina brukar komma igång mars - april. Jag brukar ställa in gamla bildäck som jag fyller med spån och halm. Bara årynen av däcken får dem att börja stöka, och de väljer samma rede varje år.
Det gäller att få dem att välja olika reden då de annars lägger sig i samma och det brukar aldrig lyckas eller bli dåligt resultat.

Man kan plocka ägg från början, ibland är ju inte de första befruktade heller. Äggen är goda i sockerkaka och pannkakor. På så vis kan man styra lite när de får lägga sig. En del honor kan behöva två år på sig innan ruvningen funkar. Jag brukar ge dem en chans till om de inte ruvar första året, ruvar de inte andra året byter jag ut dem.

De är känsliga om man håller för många honor i samma rum som ska ruva, de lägger sig på varandra eller lämnar sina egna ägg om nån annan kläckt för att ta hand om ungar. Bäst resultat får man med lite färre honor som går fram med var sin kull, som oftast består av 15 - 20 ungar.

Jag brukar hålla 4 honor och två hanar i två grupper då hanarna oftast inte går att ha tillsammans. Då går honorna fram med sina kullar och jag får myskor både till en del intresserade för avel och får äta många goda ankmiddagar under vintern.

Lycka till, det blir säkert ällingar till våren.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 19:19 »
vi använder ankäggen till att steka och koka som vanliga ägg, även om de är kättebra till att baka med.  man får koka de lite längre bara.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser