Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips efterlyses om att få större matlust hos hunden!  (läst 3943 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Tips efterlyses om att få större matlust hos hunden!
« skrivet: 09 jan-08 kl 10:02 »
Hej igen! Skrev hit för 2 dagar sedan om att vår hund är röd i halsen. Har varit hos veterinär idag och han tyckte att hon var lite mager. Hon är en storpudel snart 3 år ung.

Jag sa att vi har krusat henne med både det ena och det andra under hennes levnadstid. Vi har bytt foder många gånger för det har passat en vecka sedan har hon vägrat äta... men sedan i somras kör vi med Purinas lax och ris (dyrt!) och det fungerar... hon äter ca 3 dl sådant foder per dag och två mackor med smör och leverpastej per dag. Njae, där tog jag nog till... vissa dagar hoppar hon över torrfodret och äter bara mackorna!

Finns det någon som har tips hur vi ska få henne att äta mer? Läste att det finns ett "vompulver?" som man kan strö över maten för att göra den aptitligare, har någon erfarenhet av det?
Som sagt, tar gärna emot bra tips, för blir hon nu dräktig är det ju viktigt att hon äter bra också! Tackar på förhand!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

snorpan

• Västergötland
Re:Tips efterlyses om att få större matlust hos hunden!
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 14:06 »
Detta problem hade vi också med våran Rottis, fick då tippset att lägga upp en portion mat, erbjuda denna i 10 min och om hunden inte vill äta ta då bort maten.
Detta upprepas vid varje måltid.

En hund som erbjuds mat svälter inte i ihjäl.:)

Det kan ta sin tid ca en vecka men sedan börjar allt hunden att äta, det allra viktigaste är att inte ge hunden någon annan mat än just hundmaten.
Hunden lär sig snabbt att det lönar sig att inte äta hundmaten,struntar man i den så får man ju något annat smaskigare att äta lite senare :P

Detta funkade fint på våran hund, och visst kändes det hårt men sedan när hundmaten gick ner som den skulle så var det värt detta :D

MVH jenny
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 14:27 »
Instämmer helt med föregående talare.Man får ha is i magen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 09 jan-08 kl 14:32 »
Nickar instämmande. Hundar har mycket bra "mat-minne" och lär sig snabbt människors vanor. Får hunden godis, mackor eller smaskiga matrester så lär den sig snabbt rata hundmaten för det som är godare. En hund dör inte av att vara lite hungrig.

Har själv en hane som ibland är ytterst dålig på att äta och rasar då i vikt. Då får han fasta ett dygn och sen brukar matlusten återkomma utan problem.

I naturen äter inte rovdjuren vid samma klockslag varje dag utan då de får tag i byte. Och jag tror man måste försöka efterlikna det så gott det går.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #4 skrivet: 09 jan-08 kl 15:42 »
Vår hund äter inte om han inte har "jobbat" för maten. Dvs om det varit för lite fysisk och psykisk aktivering tycker han sig inte behöva äta.

Mat innan han varit och utfodrat de andra djuren på morgonen är oftast inte att tänka på.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #5 skrivet: 10 jan-08 kl 07:13 »
Mm, sunda tips det där med att ställa fram maten en kort stund och sedan ta bort den men tror inte det skulle funka på den här hunden.

Om hon inte får i sig något på morgonen... och det kan vara problem! så går hon hela dagen, börjar kräka galla framåt eftermiddagen och eftersom hon då är illamående förstår hon ju inte att det är just äta hon behöver!
Så jag undrar om det skulle funka... kanske inte värt att testa nu när vi precis parat henne, då behöver hon ju all näring hon kan få i sig! Men ska testa det om det inte blir någon dräktighet eller efter digivningen om problemet är kvar!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 10 jan-08 kl 07:43 »
Mm, sunda tips det där med att ställa fram maten en kort stund och sedan ta bort den men tror inte det skulle funka på den här hunden.

Om hon inte får i sig något på morgonen... och det kan vara problem! så går hon hela dagen, börjar kräka galla framåt eftermiddagen och eftersom hon då är illamående förstår hon ju inte att det är just äta hon behöver!
Så jag undrar om det skulle funka... kanske inte värt att testa nu när vi precis parat henne, då behöver hon ju all näring hon kan få i sig! Men ska testa det om det inte blir någon dräktighet eller efter digivningen om problemet är kvar!
Tror inte det är nån fara varken för tiken eller ev embryon i hennes mage. Hade hon varit dräktig i 6-7:e veckan hade det varit en annan sak. Motionera henne ordentligt så att aptiten kommer igång. Kanske är det så att hon äter det hon känner att hon behöver för att hon är inaktiv om dagarna. En rejäl promenad på tom mage på morgonen är bästa sättet att få igång aptiten, både för människa och hund.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #7 skrivet: 10 jan-08 kl 11:43 »
Tror inte det är nån fara varken för tiken eller ev embryon i hennes mage. Hade hon varit dräktig i 6-7:e veckan hade det varit en annan sak. Motionera henne ordentligt så att aptiten kommer igång. Kanske är det så att hon äter det hon känner att hon behöver för att hon är inaktiv om dagarna. En rejäl promenad på tom mage på morgonen är bästa sättet att få igång aptiten, både för människa och hund.

Kloka ord! Tack!

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 19:29 »

Vi har en tik med som är trasslig med maten. Hon kräks galla redan innan kl 12 om hon inte äter innan.
Vi har testat mycket men detta funkar kanon: Kokat kött o hjärta från Älg (cm stora bitar) lagt i en fryspåse, tar fram en hög och kör det ihop med vatten i micron en stund, häller över torrfodret! Hon älskar det och äter hela skålen nu med foder :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-08 kl 08:24 »
Jag hade en storpudeltik,för ett antal år sedan,
 som hade stora problem med matvägran.
Hon var på utredningar på  Strömsholm,
Som visade att det var störningar i hennes matsmälningsapparat.
Hon medicinerade hela livet (blev 10 år)

När hon inte ville äta på morgonen så kräktes hon.
Jag blev rekkommenderad att ge henne rosta bröd., som suger upp
den sura magsaften.
Brödskivorna  hade jag  i fickan som godis på morgnarna.,
Fick jag i henne  brödet,så var dagen räddad,
då åt hon sin mat under dagen.
Jag höll på att bli både ruinerad och nervvrak under de här åren.
Nervös över att hon inte åt och blev dålig och alla veterinär besök.
Det går iaf att styra en hund med god aptit värre tvärt om.
Min tik var livlig och vi var ute jättemycket, sysselsatte henne med allt möjligt, men hon åt inte i allafall.

Hoppas att du får hjälp och stöd med din hund.
Kram från en som vet hur det är.
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 08:27 av Lycka »
Hedemorahöns

amazon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jan-08 kl 09:10 »
jag slutade för flera år sen med torrfoder åt min dåvarande hund, hon blev efter ett tag "flera år yngre" började leka med andra hundar, verkade helt enkelt  gladare,hon var då 10 och levde sen tills hon blev 15 år. Min nuvarande hund får ben ifrån en jägare hjort, rådjur,hare roligt att gnaga på, kan sysselsätta henne en lång stund. Ibland får hon kycklingvingar, rester, Bravo-foder fryst färskmat.
Att ta med mat ut på promenaden och låta hunden hitta den ute kan stimulera aptiten.

Yla

« Svar #11 skrivet: 11 jan-08 kl 20:52 »
Har du prövat att ha på lite olivolja på torrfodret..? Det funkar på våra hundar. Vi blandar också alltid torrfodret med "god topping". Äter din hund om du blandar i leverpastejen i torrfodret i stället för att få den på mackan?

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 jan-08 kl 15:09 »
Ont att svälja?

Du sa något om att hon var lite röd i halsen.
Mitt livs enda hund var en mellanpudeltik och hon slutade äta p g a
halsont. Hon fick halsmandlarna bortopererade och då blev det bättre.
Men hon var alltid petig med maten och matvägrade då och då.
Jag brukade lägga en godissmula överst i skålen för att hon skulle bry
sig om att gå dit och sedan vända ryggen till och strunta i henne.
Hon suckade djupt över våran snålhet men åt i alla fall nå´t...
Jag parade henne en gång och då fick hon aptit efter en månad.
Jag passade på att göda henne mest möjligt så att hon skulle orka ge di.
Efter det så behöll hon en gnutta hull, gick från att vara en stålfjäder på
ben till att få lite kropp också och det var ju bra.

jenses

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jan-08 kl 22:32 »
Cannabis, helst i kombination med pilsner, har alltid fungerat alldeles utmärkt hos mig  :o :o :o

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-08 kl 13:30 »
Hundägare behöver inte ha fettfobi...

I det här sammhället har många blivit rädda för fett, men hundar kan gärna äta "GI-mat" som alltså innehåller mycket fett och protein.
Torrmat brukar vara mager, och det fett den innehåller måste ha blivit
behandlat/konserverat för att inte härskna.
Jag gav min mellanpudel lite torrmat uppblött i gräddmjölk, talg från
nötkreatur som jag tog rätt på vid slakt, matolja... Det var ena målet.
Det andra en hemmablandning av köttavfall, råris och pasta.
En bra dag åt hon totalt 3hg.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 15 jan-08 kl 18:55 »
Hur går det med hunden ?
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 4 användare
Eva Arwidson, pow, Berberis, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser