Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar om mina myskankor  (läst 990 gånger)

Tuve

• Skåne
Funderingar om mina myskankor
« skrivet: 08 jan-08 kl 13:54 »
Jag köpte ett par myskankor i fjol, som jag visste var halvsyskon. De fick en kull ungar. Så nu har jag 11 ankor, varav 4 eller 5 är honor.

Nu vill jag bryta inaveln till kommande säsong. Jag har haft funderingar på att byta ut alla av det ena könet mot obesläktade ankor. Men så vill jag gärna behålla ursprungsparet.
Och så undrar jag om det är vettigt att behålla så många hanar? Fast hanarna råkar vara de snyggaste i kullen.

Kan jag få lite tips? Hur skulle ni ha gjort?

Skojarbråten

Re:Funderingar om mina myskankor
« Svar #1 skrivet: 10 jan-08 kl 20:51 »
Du har nog inga problem än på några år.

Jag hade gjort mig av med de nya hanarna och bytt ut dem mot några nya obesläktade honor istället.

Vips är inavelsproblemet borta för en nästan oöverskådlig framtid i ett fågelliv.

Jag har av flera "fågelgubbar" hört att ett av de tidigaste tecknen på inavel är svårkläckta ägg. Det låter som ett väldigt bra sätt av naturen att lösa problemet på. Sätt in ett par nya och det löser sig. Presenterar ingen sanning, men här har det iaf funkat bra.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser