Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästtagel?  (läst 15692 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hästtagel?
« Svar #20 skrivet: 08 apr-09 kl 12:35 »
Jag menar inte att det växer för att man klipper, utan att det MÄRKS att det växer när man klipper, annars slits svansen naturligt.

F.Ö. tycker jag att det är vrålfult med både klippta svansar o manar ;D Och tror att dom behöver varenda strå på sommarhalvåret
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #21 skrivet: 08 apr-09 kl 12:46 »
Samma som hos oss med andra ord. Tycker också det är finast naturligt, men inte på bekostnad att trampa av svansen som Dimma gjorde i vintras. Det var riktigt mycket hon slet loss när vi backade vagnen då...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 apr-09 kl 13:35 »
Men ridhästar då? Varför ska dom inte ha svans? Fastnar dom i vinkelvolten med svansen?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #23 skrivet: 08 apr-09 kl 13:42 »
Där är det nog mest estetiskt... man klipper ju manar också för att de ska se prydligare ut... Å andra sidan, med tillräckligt lång svans så kan den ju trampas vid en vanlig ryggning också...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Frances

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 apr-09 kl 14:01 »
Jag tror inte på det förran jag ser det med egna ögon ;D Under mina 27 år på och bakom hästar har jag aldrig sett en häst trampa på sin egen svans ;D

Jag kan iförsig köpa det du säger om ryggning med tung vagn att under vissa omständigheter kan det möjligtvis inträffa.. Men i det stora hela anser jag fortfarande att det är grymt och onödigt att klippa hästsvansar.

Inom travet gör man en fläta som man viker upp och lindar runt sig själv och fäster med tejp om man av någon anledning vill ha undan svansen. För det är ändock fler flug och myggtimmar än arbetstimmar där svansen är i vägen... :-\

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 08 apr-09 kl 14:11 »
Frances: Har du jobbat med Kallblodstravare? Vissa som jag jobbade med fick man lov att klippa när svansen släpade i backen. Ändå kördes dom i ur och skur varje dag och var inga promenadhästar, jag tror det kan vara olika med olika individer, kanske? Självklart fick man bara klippa så det såg 'naturligt' ut och så lite som möjligt, men en svans som släpar i lera och kan bli trampad på av hagkompisar är ingen höjdare det heller...              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 apr-09 kl 14:19 »
Jodå, har en kallblodstravare nu med  :)

Är på väg ut.. jag ska riktigt tokstirra huruvida hon eller nån annan är i närheten att trampa på hennes svans ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #27 skrivet: 08 apr-09 kl 15:57 »
Men i det stora hela anser jag fortfarande att det är grymt och onödigt att klippa hästsvansar.

Onödigt kanske, men grymt..? Är ganska säker på att hästen inte märker 1dm mer eller mindre...  ::)

Frances

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 08 apr-09 kl 16:15 »
Det kanske är just den dm som saknas för att komma åt bromsen på ryggen ;D

Humle

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 18 apr-09 kl 13:20 »
I antikrundan denna säsong såg jag en gubbe väva med hästtagel och det var fruktansvärt snyggt! 24:20 in i detta klipp börjar hästtagelvävandet http://svtplay.se/v/1449429/antikrundan/del_6_av_12?sb,p102765,2,f,-1
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #30 skrivet: 19 apr-09 kl 18:53 »
Jag jobbar lite med tagel ibland.Brukar köpa hela svansar på slakteriet.Jag alungarvar skinnet och låter det torka, sen tar jag stråna allteftersom jag behöver dom. Här kommer ett litet prov på möbeltyg i tagel, med bomull i varpen.  Det ska vara små rombfigurer i mönstret, men dom kan vara lite svåra att se. Det är lite svårt att få fram glansen i tyget med ett foto.
« Senast ändrad: 22 apr-09 kl 14:26 av fjällfäll »

koko

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 maj-09 kl 09:58 »
Wow, fjällfäll.
Och vilka fjällfällar du gör!!! Mumsy!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 05 maj-09 kl 10:09 »
Personligen tror jag mest det är russ och ponny´s som riskerar att få långa svansar/trampa på dem. Min egen shettis har svansen i marken när han går och han är bara året. Har dock inte gett mig på att klippa i den då jag tycker den skarpa kanten ser bedrövligt ut, men skulle han börja trampa på den klipper jag utan att tveka av en liten bit.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Luffsen

• -
« Svar #33 skrivet: 08 maj-09 kl 00:30 »
Jag hörde en gammal man som försörjde sig på tagelarbeten säga:

"Om du tar tagel från svansen på en häst, se då till att du tar det av en hingst. Märrarnas piss gör taglet skört, så det går inte att använda".
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 08 maj-09 kl 08:40 »
Jag har ALDRIG nånsin behövt klippa en hästsvans för att den har blivit så lång att hästen trampar på den :o

Faktist ALDRIG, hur jag än drar mig till minnes.. O då har jag haft hästar sen jag föddes och jobbat med det alltid på heltid och aldrig sett fenomenet..lustigt.
Jag har väldigt långhåriga hästar o jag blir tvungen ca en gång om året att ta bort ca 1dm annars kan dom inte tex backa dom trampar på den , när jag har klippt snuddar den fortfarande marken faktiskt .
Vad har du för korthåriga hästar som inte svansarna växer på ?
Jag har tinkers.
« Senast ändrad: 04 jun-09 kl 02:38 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 08 maj-09 kl 09:19 »
Jag har haft massa varmblod, kallblodstravare, finska kallblod, shettisar, connemara, new forest och halvblod. Ingen har hitils snubblat på sin egen svans  ;D

Fast jag lovar att säga till första gången det händer!

Charlotte

• -
« Svar #36 skrivet: 08 maj-09 kl 09:24 »
Frances: Jag tror på fullaste allvar att du har nån liten stalltomte som klipper hästsvansarna när du inte ser på:);)                Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 08 maj-09 kl 09:57 »
 ;D Haha... en sån tomte skulle åka på en fet smäll av mig  ;D

(En gång när jag jobbade på ett stuteri, hade jag två praktikanter, jag fösökte tänka ut nån ofarlig sysselsättning åt dom medans jag åkte till klinik med några hästar. Jag trodde att jag kunde sätta dom på att borsta fölmärrärna och göra dom fina... Det uppfattade dom som att svansklippning ingår. Jag trodde jag skulle smälla av när jag kom hem och alla märrarna hade svansarna avklippta vid has-höjd, jag har nog inte hämtat mig från den skräcksynen än, och förmodligen inte praktikanterna heller ;D)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 08 maj-09 kl 20:38 »
;D Haha... en sån tomte skulle åka på en fet smäll av mig  ;D

(En gång när jag jobbade på ett stuteri, hade jag två praktikanter, jag fösökte tänka ut nån ofarlig sysselsättning åt dom medans jag åkte till klinik med några hästar. Jag trodde att jag kunde sätta dom på att borsta fölmärrärna och göra dom fina... Det uppfattade dom som att svansklippning ingår. Jag trodde jag skulle smälla av när jag kom hem och alla märrarna hade svansarna avklippta vid has-höjd, jag har nog inte hämtat mig från den skräcksynen än, och förmodligen inte praktikanterna heller ;D)
Nåt liknande händemej en gång ,, jag hade en medryttare som bad att få göra ena hästen fin med toffsar o dyl .
Javisst sa jag ,, gissa min chock när jag kom ner o den j*ln hade klippt av svans o man på hästen i nån jävla pottfrissa a`la ridskolan .
fyyy va arg jag blev , tinkern var helt förstörd o medryttaren åkte ut med huvet före med hot om bössan ifall hon någonsin satte sin fot i mitt stall igen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

moholmarabs

« Svar #39 skrivet: 27 maj-09 kl 07:48 »
Araben drar svansen pa marken om jag later den vara los, sa den ar flatad och ligger sen in en strumpa.. Vintertid ..
Sommaren ar den los och flitigt anvand. Men han har ju hogre svansfaste an andra hastar ocksa. Och minsta lilla sa aker svansen upp..
Fjordhasten blir snaggad i manen, pga MKT har. och jag sager VALDIGT mkt har. Hon har sa tjock man att den lagger sig pa sidan. Svansen ar lika tjock den men jag later den vaxa. Kommer nog att ta en liten bit av den nar den nar marken. Pannlug flatar jag pa vintern och sommar haller den flugar borta i ogonen om hon inte har mask pa sig..

de andra araberna har alla sina svansar kvar och gammel marra (32ar) har aldrig haft svansen klippt. Borstar med mjuk borste och lagger i baby olja och nivea mjolk pa sjalva "svansen" (inte haren) pa undersidan som gor det mjukt och fint. det ar faktiskt ganska vackert nar hon spring full fart med svansen upp over ryggen och den hanger som en sloja efter henne..

Jag kan bidra med utborstad tagel om ngn vill ha. Gravit och Fjordhastgul med svarta stran i mellan...

Kat

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Stengrim, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser