Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskanka utan vinge, men inte uppäten.  (läst 1384 gånger)

Fredrik.Eliasson

Myskanka utan vinge, men inte uppäten.
« skrivet: 06 jan-08 kl 21:45 »
Hejsan!

Jag undrar om någon här har varit med om något liknande, det som har hänt är följande:

Jag har haft 6 myskankor i en stor inhägnad med sexkantsnät som är 80 -90 cm högt runtom. Det finns inga hål stora nog för ankorna att ta sig igenom, och inte heller under nätet då det på flera ställen är nedsatt med tältpinnar.

Nu för någon vecka sedan så hittade jag en av mina underbara myskankor ute på åkern. Den var död och vänstra vingen var som avsågad från resten av kroppen, annars INGA synliga skador förutom ett litet sår på magen.

Ankan som dog har inte flygit förut (aldrig mer än 10-20 högt cm iaf).

Jag har ännu inte hittat vingen, eller förbrytaren. Så nu känns det inte så roligt att låta de andra ankorna vara där längre..

Så jag undrar om nån har varit med om något liknande? Vad man kan göra åt det isf, etc.

Tacksam för svar. MVH Fredrik
Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

Skojarbråten

Re:Myskanka utan vinge, men inte uppäten.
« Svar #1 skrivet: 07 jan-08 kl 12:46 »
Mycket märkligt. Rovdjur brukar väl ta godbitarna och dit hör knappast vingen... Ankor är för stora för höken att lyfta med så den har väl förmodligen flugit ut själv och sen blivit tagen av något annat än rovfågel?

En jag sålde ankor till i våras råkade för bara en vecka sen ut för något liknande - fast där var det huvudet som var borta. Ända nere vid kroppen! Inga tecken på strid, bara som om den blivit yxad...

Ingen som vet?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 19:05 »
Vet inte vad som kan ha varit på den med vingen. ??? Men några av mina hönor saknade huvudet, kapat vid kroppen, efter att först en iller och sen en mink hälsat på. :-\ Kan tala om att både illern och minken togs i fälla och nu är riktigt snygga skinn  ;D

Bruja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-08 kl 01:39 »
Citat:Ankor är för stora för höken att lyfta med så den har väl förmodligen flugit ut själv och sen blivit tagen av något annat än rovfågel?

Jag har vänner som har bekräftat att höken t o m kan ta mina Skånegäss om de är hungriga... Jag trodde att de var säkra med sin stora kroppsbyggnad och läte... :(

mvh
Carmen

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 05:17 »
Hejsan!

Jag undrar om någon här har varit med om något liknande, det som har hänt är följande:

Jag har haft 6 myskankor i en stor inhägnad med sexkantsnät som är 80 -90 cm högt runtom. Det finns inga hål stora nog för ankorna att ta sig igenom, och inte heller under nätet då det på flera ställen är nedsatt med tältpinnar.

Nu för någon vecka sedan så hittade jag en av mina underbara myskankor ute på åkern. Den var död och vänstra vingen var som avsågad från resten av kroppen, annars INGA synliga skador förutom ett litet sår på magen.

Ankan som dog har inte flygit förut (aldrig mer än 10-20 högt cm iaf).

Jag har ännu inte hittat vingen, eller förbrytaren. Så nu känns det inte så roligt att låta de andra ankorna vara där längre..

Så jag undrar om nån har varit med om något liknande? Vad man kan göra åt det isf, etc.

Tacksam för svar. MVH Fredrik

Jo du, du får räkna med att det är en rovfågel som tagit den. Har själv råkat ut för detta, tre myskankor där en av dem hade 7 ungar strök med på detta mystiska vis, hanen hittade jag inte ens och flög iväg gjorde de inte.
  Min (snart) renoverade o förbättrade hönsgård ska ha tak och minknät nergjutet i en cementsockel runtom....
   Då ska väl mina fåglar få vara ifred!

För att citera Carmen:
Citera
Jag har vänner som har bekräftat att höken t o m kan ta mina Skånegäss om de är hungriga... Jag trodde att de var säkra med sin stora kroppsbyggnad och läte...

De där rovfåglarna är riktigt jäkliga, starkare än man tror.... >:(

« Senast ändrad: 08 jan-08 kl 05:23 av BjörkåsGård »
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Susanne

« Svar #5 skrivet: 08 jan-08 kl 09:33 »
Nu vill jag slå hål på myten om hur stora byten en rovfågel kan flyga iväg med. Duvhöken klarar mycket väl av att döda en myskanka. Det stämmer helt och fullt. De slår ju vuxna tjädertuppar så inte ens en skånegås går helt säker. Så långt håller jag med. Men de kan inte flyga iväg med så stora byten!! Rovfåglarna må ha stora vingar, men lyftkraften är inte som många föreställer sig.

En fågel som saknar en vinge? Jag har aldrig hört talas om något rovdjur som är så dum att den börjar med att käka upp den del på bytet som innehåller minst mat och energi. Kan det inte vara någon tvåbent som varit i farten? Det har ju hänt förr att tvåbenta far in i hagar och gör djur illa.

Fredrik.Eliasson

« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 22:55 »
Hej och tack för alla svar!

Ja som ni verkar hålla med om är det iaf ett konstigt fall. Jag tvivlar också på att det är fågel, för varför inte äta upp ankan?

Och jag har fortfarande inte hittat vare säg vinge eller hål i nätet (som är nytt sedan i sommras).

Vi har ett par riktigt korkade tvåbenta som bor 100 meter från ankinhägnaden. Dessutom har dom två fula och aggressiva hundar som har varit över på vår tomt och skitit ner i flera år,bokstavligt talat. Jag vet inte hur hundar brukar "leka" med sina byten och kanske skiter i att äta upp dom?

Ja, nu måste jag skaffa en ny anka som kan fylla tomrummer så snabbt som möjligt, nån nära marks kommun som har en hona till salu? Jag ska göra allt för att hon inte går samma öde till mötes isf.

Ha de så bra det går!

Myskankor, hönor, fiskar och en massa möss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser