Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaniner på bete?  (läst 4818 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:kaniner på bete?
« Svar #20 skrivet: 13 jan-08 kl 14:08 »
Här har vi problem med rovfåglar som äter upp våra höns, undra hur de gillar kaniner... Nä, det blir burar med hjul så att det lätt går att flytta.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 13 jan-08 kl 14:10 »
 Här står det en del om kaniner och beteshagar:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=24616;start=msg185617#msg185617
 Jag tror att man behöver rejälare grejor än kycklingnät runt kanterna om man tänker bygga en permanent hage, jag skulle nog gräva ner nät under hela i såna fall. Dyrt som tusan och problematiskt att hålla rent och parasitfritt, men det har vi ju redan diskuterat i den gamla tråden ;)
 OM jag skulle ha kaniner i stordrift på bete så skulle jag nog ha elnät i och ha de olika könen av ungdjur en bra bit ifrån varandra, gärna med "öppen" terräng emellan. Kaninerna sticker inte gärna iväg från de andra om det inte finns saker att gömma sig i lite här och där har jag märkt. Avelskaninerna skulle jag ha i betesburar.
 Man skulle få ha koll och fånga in ev. rymmare snabbt så skulle det kanske fungera...
                             Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 13 jan-08 kl 14:13 »
 Jag har varit på studiebesök på ett hönseri som hade hus och rastgård i ett som flyttades med traktor. Nätet var någon slags nylonnät. Jag tror att om man flyttar tillräckligt ofta så spelar inte nätmaterial osv så stor roll, ett bra bete är bästa stängslet...
 Men det här är nog också en alldeles för dyr lösning om man vill ha lönsamhet på det hela.
                            Mvh
                         Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #23 skrivet: 13 jan-08 kl 14:18 »
Hittade en bild på min braiga bur
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #24 skrivet: 13 jan-08 kl 14:20 »
En annan bur på samma tema
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 14:21 av bondelinda »

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 13 jan-08 kl 14:29 »
 Annars finns ju detta alternativ ;D

Noggrann byggbeskrivning t o m, inget jobb med flytt, det fixar dom själva!
Här var det ju för höns men jag har sett att den finns att köpa fabriksgjord för kaniner utomlands. Det borde ju inte vara svårt att göra av ett par gamla cykelhjul och lite nät :)
                                Mvh
                             Charlotte

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 jan-08 kl 14:34 »
Det där är inte riktigt vad jag tänkt mig, det är ju fortfarande burar. Den där idén  med 20 kvm kan vara bra, men min tanke är ju att ha en hage, inget som ska flyttas. Det gäller bara att tänka ut hur jag enklast grävsäkrar den.

Om du skall ha permanenta hagar måste du ha en hel skrälldus. För att inte blanda hanar och honor, för att separera åldrar, för att växla mellan så att det alltid finns bra bete och inte bygga upp parasitfloran (jämför med diskussioner på fårtavlan).

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 13 jan-08 kl 15:26 »
Men kan man inte göra en jättestor hage?

Jag har mark runt en damm intill byggnaden där jag funderar på att ha kaniner... Om man skulle hägna in hela med nät.. Gräver dom sig ut endå fast det finns hur mycket plats som helst??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gille

• -
« Svar #28 skrivet: 13 jan-08 kl 19:21 »
Mina burar är inte alls så stora som Rosten föreslår. Bara drygt två kvadratmeter. Större än så går inte att flytta för hand. Jag har också lekt med tanken att bygga något mycket större som flyttas med traktor. En sådan bur måste vara mycket stabilt byggd, det blir stora krafter.
Och passande mark. Vpr kuperade tomt passar inte till traktorkörning. Men vi har, efter engelsk ritning, byggt en bur (1x2 m) som ena sidan lyfts på ett hjulpar och flyttas. Ska bli en eller ett par till i sommar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gille

• -
« Svar #29 skrivet: 13 jan-08 kl 19:27 »
Annars finns ju detta alternativ ;D
http://youtube.com/watch?v=lUGhzWGuyL0
Noggrann byggbeskrivning t o m, inget jobb med flytt, det fixar dom själva!
Här var det ju för höns men jag har sett att den finns att köpa fabriksgjord för kaniner utomlands. Det borde ju inte vara svårt att göra av ett par gamla cykelhjul och lite nät :)
                                Mvh
                             Charlotte

Shysst! Bara hört talas om några i Australien som byggt sådana åt kaniner. Men denna var ju klart BRA!
Kaninuppfödare och pelargontant.

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 jan-08 kl 19:57 »
Det var det där med parasiter som jag inte trodde det fanns kunskap kring. Hur betesplanerar jag för kaniner?

Får är tydliga regler:
- Välkomsthage på våren 3 veckor, låt inga får gå i den på 1,5 år efter det.
- Aldrig lamm i vinterhagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 2 användare (1 dolda)
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser