Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka egna kakor  (läst 2520 gånger)

Bo

Baka egna kakor
« skrivet: 05 jan-08 kl 18:23 »
till morronkaffet skulle jag vilja men har ingen bakugn här, bara mikrougn.

Finns det något man kan göra på ett stekjärn?

Eulalia

• Gäst
Re:Baka egna kakor
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 18:38 »
Om det inte nödvändigtvis måste vara sött så har jag ett sydamerikanskt tips som passar bra för sämre dagar: torta fritas.

Denna  friterade specialite är nästan obligatorisk regniga/blåsiga dagar.
Man friterar dem i hett fett och de kan doppas i socker eller så tar man på marmelad eller dulce de leche när de svalnat
« Senast ändrad: 05 jan-08 kl 19:02 av Eulalia »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 19:06 »
Struvor och klenätter friterar man i olja. En del munkar också, andra munkar kan man göra i munkjärn och rån kan man göra i rånjärn. Det finns en liten ugn som man kan köpa i båttillbehörsaffärer som är till för att sätta ovanpå spisen. I den kan man baka sockerkaka.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 19:08 »
åh rån! mmm

Den där ugnen du nämner..undrar om man skulle kunna använda gjutjärnsgryta på liknande sätt? Själva tårtformen i vattenbad i grytan kanske, så att det inte bränner vid på kanterna?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 15:29 »
Du kan ju baka bröd i stekpanna, så då borde det ju gå med kakdeg också. Typ söta pannkakor kanske? Eller göra chokladbollar? Eller kanske radiokaka? Jag har för mig att man inte behöver ugn till att göra den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser