Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger  (läst 1546 gånger)

bonntösen

• Halland
Färger
« skrivet: 05 jan-08 kl 13:34 »
Har precis fått min första kull av en svart hane och en viltsvartmantlad hona. Finns bilder på min hemsida. Vad tycker ni det ser ut som för färger? Mamman har viltgult på sin sida så det verkar blivit 2 sådana men de gråaktiga? Har försökt kolla på olika hemsidor om färger på kaniner men kan inte riktigt placera dem. De är bara en vecka gamla så det kanske inte är så lätt men jag hoppas någon kunnig kan svara på detta. .
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Miia

Re:Färger
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 08:48 »
De ljusgrå kan vara siames men troligen viltsiames?

Sedan är det väl 2 viltgul mantel (ser bra ut men den ena ganska sotig på öronen, kanske madagaskar??) , 1 svart och 1 svartmantel (ser ut att ha mkt bra mantel, kanske för bra om det vita krymper ihop helt)  och de mörkare grå är klurigare tror jag...de ser jag inte blå kanske? Viltblå? är ju vit i öronen på den ena....

Men det var ju utställningsmässigt  :) Det kanske inte har någon betydelse.....
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 08:50 av Fylsta »

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 06 jan-08 kl 09:21 »
De gula måste vara madagaskar och de grå blir blåa. Det kan inte bli viltfärgade kaniner av 2 svarta för viltanlaget är dominant och då måste minst en av föräldrarna vara viltfärgad. Svart är ingen viltfärg. De bruna blir nog zobel. Dina föräldradjur har många dolda anlag tydligen.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 09:21 av Nettis »

Miia

« Svar #3 skrivet: 06 jan-08 kl 11:34 »
Men då Embla är viltsvart mantel....enligt stammen....så är det ju faktiskt möjligt.

Och de ljustgrå är alldeles för ljusa för att vara blå.  Antingen siames eller isabella...

Zobel Siames Blå kull

Isabella kull

Blå kull

Madagaskar kull och en isabella - alla mantel.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 11:38 av Fylsta »

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 14:35 »
Åh. Sotarn är så fin. Kul att det blev så fina ungar. De blå/grå skimrar verkligen. Färger är jag kass på så du får tyvärr inget bra svar av mig.

Ha det bra.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jan-08 kl 18:51 »
Citera
De gula måste vara madagaskar och de grå blir blåa. Det kan inte bli viltfärgade kaniner av 2 svarta för viltanlaget är dominant och då måste minst en av föräldrarna vara viltfärgad. Svart är ingen viltfärg. De bruna blir nog zobel. Dina föräldradjur har många dolda anlag tydligen.
Kullen var mellan kull av en svart och viltsvartmantlad. Viltsvart (om den är äkta) är viltfärgad med dubbla järngråanlag. Och är hon viltsvart kan det inte bli några gula eller siameser, för att den viltsvarta ej kan dölja gult. Och då har du rätt, att kaninen inte är äkta viltsvart utan troligen bara vanligt enfärgad svart.
Kaninuppfödare och pelargontant.

bonntösen

• Halland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-08 kl 21:23 »
Tack för alla svar. Jag är inte så haj på det här med färger själv men Emblas svarta färg är med inslag av "harfärg", trodde det var viltsvart då... Jag trodde till en början att det var en helsvart, en svart mantel, två viltsvartmantlade(en av dem brokad), två viltgulmantlade och de två vit-gråaktiga som jag inte har en aning om... Nu är det ju så att de gula inte är så lika i färgen, den ena är nämligen mer "grå" på öronen och bakdelen. Mammans gener har jag lagt upp på sidan under "Ask och Emblas härstamning", någon som är duktig kanske kan klura ut något bra. Jag får väl avvakta och inte vara så nyfiken tills vidare. Jag hör av mig igen när jag tagit fler kort på dem så får ni hjälpa mig då..

bonntösen

• Halland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-08 kl 22:04 »
Nu har jag satt in en nytagen bild på ungarna. De "grå" är helt vita förutom det mörka längst ut på spetsen av hårstråna.

Miia

« Svar #8 skrivet: 22 jan-08 kl 22:04 »
Nu har jag satt in en nytagen bild på ungarna. De "grå" är helt vita förutom det mörka längst ut på spetsen av hårstråna.

Jag hävdar fortfarande siames och är de vita under "bottenfärgen" så tror jag siames före zobel.....men jag verkar ju ha fel.....

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 23 jan-08 kl 08:48 »
Citera
Jag hävdar fortfarande siames och är de vita under "bottenfärgen" så tror jag siames före zobel.....men jag verkar ju ha fel.....
Vem säger att det är fel? Tycker det låter riktigt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #10 skrivet: 23 jan-08 kl 09:39 »
Här är ett kort på Sotarns (pappan) kullsyskon. Sotarns pappa ser ut som den gråvita till höger och mamman som dem japantecknade jämte.
Sotarn själv står lite i bakgrunden.

Nån skrev om de dolda anlagen. Så jag tänkte ge er lite klarhet. I alla fall i pappans anlag.

/K
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 09:40 av Kaah »
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser