Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sällskap till sugga?  (läst 3272 gånger)

louise

• Gäst
Sällskap till sugga?
« skrivet: 04 jan-08 kl 20:13 »
hade tänkt köpa en galt till min sugga osm sällskap (å så slipper man boka galt å krångla med transporter varenda år), men när jag pratade med KRAV så sa de att det var onaturligt beteende för sugga och galt att leva tillsammans. Suggor ska bo i grupp med suggor och galten för sig själv.

Vad har ni för erfarenheter?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Sällskap till sugga?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 20:50 »
Jo det är riktigt att galtarna inte lever naturligt med suggorna.

I det vilda lever suggorna tillsammans. En ledarsugga och hennes släktingar. (Systrar, döttrar m.fl.)

Unggaltar håller ihop en tid för att sedan bryta sig ut för att leva ett eget "ungkarlsliv"
Galtarna söker sedan upp suggorna vid brunst. En del galtar kan dock hålla sig i närheten av dessa suggor, men de lever sällan MED flocken.

Jag har våra avelsgaltar skillda från suggorna. Det är endast vid betäckning som de får träffas.
Men mina galtar har en kastrat som sällskap så de slipper vara helt ensamma.

Hade jag varit du så skulle jag skaffa en sugga till och ta lite krångel med att "träffa galten"
Alternativt att även skaffa en egen galt, men det krävs att man vet vad man har. Galtar är INTE att lita på alla gånger. :-\

Du kan ju visserligen seminera dina suggor, men då blir det blandras.  ::)
För det finns väl ingen semin på Linderödarna. Eller?  ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 20:54 »
j då blir det en sugga till. men jag har inte plats för en sugga med grisar, så hon får ha en slaktkompis, så det blir två nya kompisar per år.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 21:05 »
Det är ju en jättebra lösning. :D

Så när det är dags för henne (har hon något namn?) att grisa, så är det "bara" att slakta den andra.
Sen sparar du en kulting från henne tills det är dags för nästa grisning.
Det borde kunna fungera.  :)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 21:44 »
Min erfarenhet är också att man får sämre brunster om galten går med suggorna. Det är bättre att ha dom åtskilda och bara träffas när det dags så att säga... Jag har en sugga som brunstade nu, hon klättrade ur sin box och in i galtens box.. :) Men tidigare när dom gick tillsammans visade hon inget...
Men jag försöker sluta helt med galt och bara seminera, bara spara nån liten galt ibland som får gå som markör.. Det är mest bök med dom där stora rackarna tycker jag, blir så lätt feta och sen klarar dom inte det dom ska, och när dom inte fixar sin grej så blir suggorna förbannade och sen är cirkusen igång ::)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 22:00 »
Men jag försöker sluta helt med galt och bara seminera, bara spara nån liten galt ibland som får gå som markör.. Det är mest bök med dom där stora rackarna tycker jag, blir så lätt feta och sen klarar dom inte det dom ska, och när dom inte fixar sin grej så blir suggorna förbannade och sen är cirkusen igång ::)

Jag vet en bonde som hade en mini-galt som "markör"
Men även minigaltarna kan lyckas att betäcka de stora suggorna så det gäller att ta bort den i tid.
Men de är ju helt klart lättare att hantera än de stora galtarna. ::)

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jan-08 kl 22:29 »
Nä.. nu blir jag velig. Kanske lika bra att skaffa en sugga till som får leva? Å så har jag två som får kultingar lite då och då.

Det jag är orolig för är att deras gödsel övergöder marken. Jag fick för mig att varje sugga skulle ha minst ett halvt hektar/år, men varken jag eller KRAV hittar nån sån info.

Nån som har kunskap om det här?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 08:51 »
Ja, du får ha 2 suggor/ha....

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 13:17 »
Menar du att det är MAX två per hektar?  Och enligt vilken myndighet och regel? Vilken lag bryter jag mot om jag har fler?
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 13:17 av Lollo »

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 13:41 »
Jag skulle också vilja veta var man hittar "minimi-storlekar" på hagar till olika djurslag.
Men jag tror inte att det finns MAX-gränser. Eller... ???

Någon som har en länk?
Det är hopplöst att hitta på SJV:s hemsida. :P

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 14:44 »
http://www2.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/tvarvillkor/verksamhetskrav/lagringochspridningavgodselsamtbestammelserforgronmark.4.645fd10214dd95b08000202.html

Den var rätt lång.....Undrar om det funkar.. :)

Om man scrollar ner en bit på sidan så finns en tabell som går att begripa.. 2,2 suggor/ha var det visst..

Det där är ju allmänna bestämmelser som gäller vid all djurhållning, när man ska söka bygglov, få stöd osv.. Och det är nog lika allmänt att man bryter mot dom ;)
Men när det gäller KRAV-regler så finns det ju en viktig som ställer till det för många och det är att hälften av fodret man förbrukar ska vara egenproducerat..Och då hamnar man på ungefär samma siffra , 2-3 suggor+smågrisar/ha.  Ska ju vara för att inte övergöda markerna, det är ju samma skäl som reglerna som jag skrev först...
Ett fullständigt vansinnigt system enligt mig, det blir ju så lite gödsel av 2 suggor så det inte på långt när räcker till 1 ha.
Och detta kommer att hindra hela utvecklingen av KRAV-kött.. Jag tycker inte det spelar nån roll om man odlar ekologisk spannmål på slättbygderna som vi sen kan köpa till grisarna, huvudsaken måste ju vara att totalt öka mängden ekologisk odling. En synpunkt jag fick helt medhåll på, av en inspektör från sjv som var här, men vad hjälper det...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jan-08 kl 14:47 »
Fast om man har mindre än 10 djurenheter så verkar man vara undantagen, men huruvida detta gäller även från kommunens synpunkt vet jag inte...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 jan-08 kl 14:53 »
Den var rätt lång.....Undrar om det funkar..

Om man scrollar ner en bit på sidan så finns en tabell som går att begripa.. 2,2 suggor/ha var det visst..

Det där är ju allmänna bestämmelser som gäller vid all djurhållning, när man ska söka bygglov, få stöd osv.. Och det är nog lika allmänt att man bryter mot dom
Men när det gäller KRAV-regler så finns det ju en viktig som ställer till det för många och det är att hälften av fodret man förbrukar ska vara egenproducerat..Och då hamnar man på ungefär samma siffra , 2-3 suggor+smågrisar/ha.  Ska ju vara för att inte övergöda markerna, det är ju samma skäl som reglerna som jag skrev först...
Ett fullständigt vansinnigt system enligt mig, det blir ju så lite gödsel av 2 suggor så det inte på långt när räcker till 1 ha.
Och detta kommer att hindra hela utvecklingen av KRAV-kött.. Jag tycker inte det spelar nån roll om man odlar ekologisk spannmål på slättbygderna som vi sen kan köpa till grisarna, huvudsaken måste ju vara att totalt öka mängden ekologisk odling. En synpunkt jag fick helt medhåll på, av en inspektör från SJV

Jag la in mitt inlägg en gång till för det gick ju inte att läsa eftersom länken var så lång..mystiskt ::)

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 17:53 »
KRAV har undantag för små besättningar. Är det färre än 3 suggor eller 50 slaktsvin får man köpa in allt foder.

Kunde inte sjv göra ett undantag för oss som använder grisarna till gödsling av nyodling? jag vill faktiskt ha lite synergieffekter och tanken med grisarna var att slippa gödsla. Tjurig är jag nu.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 17:55 av Lollo »

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 jan-08 kl 18:06 »
Jamen hur eko-vänliga är sjv då? Nu har jag läst länken och kollat hur mkt fosfor en sugga släpper ut. Men en ekogris ger mer ( eller det kanske var kväve..) men så klart har de inte med ett enda eko-djur i tabellen.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 jan-08 kl 18:24 »
Du skulle ju kanske kunna hävda att nyodlingen inte är en åker, inte än iaf ;) och därför ska inte begränsningarna gälla där.. Jag har funderingar på att hyra ut suggor till markberedning, så att dom kommer bort från gården, och jag då skulle kunna ha lite fler..
Vi har tänkt oss ca 50 suggor, men har bara 15 ha mark, så det är ju några för många, men jag ser ju redan nu att gödseln inte på långa när kommer att räcka till hela gården, och då minskar skördarna och då börjar KRAV gnälla att vi köper för mycket foder osv osv, så är cirkeln igång och vi får mindre och mindre inkomster.
Problemet tycker jag är att reglerna gäller överallt, här är ganska magra jordar som behöver rejält med gödsel för att ge nåt alls, och problemet blir för oss att vi får för lite kväve, sen att det kanske blir lite mycket fosfor, det får jag ta...

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 jan-08 kl 21:18 »
Hur många grisar/ha tycker du behövs för att man ska få sin vårgödsling fixad? ska så vall lr grönsaker där grisen går nu.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 jan-08 kl 21:24 »
Men du, den där punkt nr 6 kanske är användbar? Då får man en klumpmängd gödsel att sprida på fem år.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 jan-08 kl 21:31 »
nej  men kolla där! Företag med färre än 10 djurenheter berörs ine alls av nåt av det där, har jag verkligen fattat rätt?! Nästa sugga, välkommen i såfall!!

Sirpa

• -
« Svar #19 skrivet: 07 jan-08 kl 22:55 »
KRAV har undantag för små besättningar. Är det färre än 3 suggor eller 50 slaktsvin får man köpa in allt foder.

Visst men det ska fortfarande vara 85% KRAV -foder.
5.3.2
Från 1 januari 2008 räknas dessa procentsatser på råvaror av jordbruksursprung, dock får andelen konventionellt foder vara högst 15 procent.
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser