Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu åker de ut...!  (läst 5446 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Nu åker de ut...!
« skrivet: 04 jan-08 kl 13:39 »
...kaninerna alltså. Jag har gett upp, inte går det att gå en krona plus på dessa små söta ting. Sambon har tröttnat för länge sedan och jag har försökt stå på mig länge....

Men nu sa han att jag hellre får skaffa en häst till än att behålla kaninerna... och då fattar jag ungefär HUR mycket han vill ha bort dem.

Och jag får inte mina kaniner att ge 4 kullar per år och inte får de många ungar heller, ca 3-6 st per kull. De växer inte alls, så nä nu får det vara nog.

Behåller kanske några för utställning och kel, men inga för produktion.

Någon som kan motivera mig att inte sluta???????
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Jessica78

• Gäst
Re:Nu åker de ut...!
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 14:07 »
När jag startade min uppfödning så var det för att jag tyckte det var mysig med kaniner och spännande när dem får ungar inte för att tjäna pengar på det. Men att man sen skulle gå plus r ju en bonus. Jag har räknat på det och under en fem års period så går man plus men det är ju inget som märks i vardagen. Om du har dina kaniner för att tjna på dem tycker jag att du ska sluta. Jag har mina kaniner som en hobby och det är ingen billig hobby.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 14:46 »
Småskalig, extensiv uppfödning för det egna hushållet. Egenproducerat foder. Det går ihop med bred marginal.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 15:41 »
Jo, jag började också med kaniner för jag älskar kaniner. Först höll jag på med kaninhoppning, tröttnade på hoppningen, provade på utställning, kom in på det här med produktion,självhushållning först. Hittade kurser på Vreta och efter det fick jag uppfattningen att JA det går att tjäna pengar på kaniner = jag kan leva på min hobby...

Men efter ett par år nu så kostar kaninerna bara mer och mer...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 16:30 »
Nä, inte får du sluta!!!

Jag har störst behållning, precis som Ulric säjer, självhushållarmässigt (... även när man deklarerar eget uttag  ;) ).

Fodret är största utgiften! Ge 17 i pellets om de ska gå på plus pengamässigt (eller skaffa massor av kaniner så du kan köpa bulk möjligen). Tillväxten verkar ju varken bli bättre eller sämre på ren spannmål, hö och grönsaker, enligt min erfarenhet.

Bla, bla, bla... Tror jag ringer dig istället  ;D

Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 17:32 »
Innan ett rävbesök nu i höst, åt jag kanin 2 ggr i veckan och sålde lite skinn och keldjur. Räknar jag köttpris per kilo i affären mot foderkostnad, så tycker jag nog att kaninerna går med plus. Men i större skala, så är det nog ett glapp för mellanstora uppfödningar där foderpriset är svårt att komma över. Vet inte, bara en observation....

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 jan-08 kl 20:18 »
Hej! Vad har du för ras på dina?
Mina New Zeeland o korsningshonorna har kommit med 7-8 ungar (strax före nyår), som förstföderskor. Kanske andra honor är en lösning.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jan-08 kl 22:31 »
...kaninerna alltså. Jag har gett upp, inte går det att gå en krona plus på dessa små söta ting. Sambon har tröttnat för länge sedan och jag har försökt stå på mig länge....

Men nu sa han att jag hellre får skaffa en häst till än att behålla kaninerna... och då fattar jag ungefär HUR mycket han vill ha bort dem.

Och jag får inte mina kaniner att ge 4 kullar per år och inte får de många ungar heller, ca 3-6 st per kull. De växer inte alls, så nä nu får det vara nog.

Behåller kanske några för utställning och kel, men inga för produktion.

Någon som kan motivera mig att inte sluta???????

Vad har du för ras? Kan vara värt att byta, alt korsa in mer produktiva raser i dina linjer. Är honorna i normalhull? För runda damer får färre ungar. Själv tycker jag att 7 ungar är lagom, fler vore förstås skoj men jag har kaninerna som fritidsaktivitet och tänker inte i produktionstermer. Har hört att även hanens gener spelar in vid antalet ungar. Inavel sägs kunna påverka etc. Oj, mycket att tänka på...

/Dandelia

Gösta

« Svar #8 skrivet: 05 jan-08 kl 02:14 »
Att driva företag kräver hårt arbete och mycket diciplin!
Förutom detta skall man alltid fokusera på utgifterna, inte inkomsterna!
Kan man minska utgifterna så ökar automatiskt inkomsterna.
Grundläggande fakta för att lyckas med kaninproduktion är följande:
1. Minimum 30 avelshonor + 6 hanar. Då kan man köpa bulkfoder samt få ett flöde i verksamheten.
2. Föryngra besättningen med 25% per år. (+10% som reserv)
3. Att satsa på en produktionsras.
4. Sätta in nya honor i avel vid 6 månader och därefter var 13:e vecka.
5. Låta honan vara hos hanen i 7 dagar vilket ökar chansen för dräktighet från 70 till 90%
6. Ta bort ungarna på 56:e dagen och placera dessa i grupp med andra ungar i samma ålder i golvkätte.
7. Skilja hanar och honor vid 84 dagars ålder.
8. Ge honan 2 chanser. Klarar hon inte min 7 ungar i snitt så ta bort henne från aveln.
Detta tar minst ett år att genomföra men sedan har du ekonomi i gården.
Detta fick du lära dig på kursen men ok. den är intensiv och det är lätt att glömma likväl som det är lätt att fastna för några speciella djur som kanske borde bort.
Det är tufft att vara företagare!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 05 jan-08 kl 15:08 »
Oj, jo jag kommer ihåg det mesta från kursen... men det hjälper ju inte. :'( Jag är väl en värdelös kaninuppfödare helt enkelt  :-[

Har provat olika raser; rex, gotland, new zealand, fransk vädur etc. Och alltid samma stadigvarande problem:

1. Honorna blir inte dräktiga alternativt blir de det och då får de små kullar eller dödfödda.
2. Ungarna växer dåligt, eller dör av okänd anledning
3. Omsättningen på djur blir för hög = hög smittorisk! Eftersom jag inte kan ta bra avelsdjur i egna besättningen pga låg produktivitet utan måste köpa in nya(ytterligare kostnader)
4. Transport till slakteri äter upp den ev intäkten som blir.
5. Jag kan slakta själv, men då kan jag inte sälja köttet till andra utan ytterligare stora investeringar.
6. Problem att få ihop bra skinn (som inte fäller eller är för små) blir inga kvantiteter att skicka iväg till beredning. Dyr fraktkostnad.

Det går helt enkelt inte att få ihop det. Visst kan jag dra igång med fler kaniner, 30 avelshonor men problemen ovan kvarstår ju. Dessutom är det svårt att hitta bra information om t ex foderjämförelser, rasjämförelser inom produktion enligt den "svenska modellen".

Det finns inga stora gårdar att besöka och hämta ideér och information av. Kan det vara av den enkla anledningen att det inte går att föda upp kanin i Sverige i produktionssyfte???

(Jag kommer nog fortfarande ha kvar några, såklart, för utställning, kel och självhushållnig)

Gösta

« Svar #10 skrivet: 05 jan-08 kl 21:43 »
Nej du Bondelinda, du är säkerligen inte värdelös som uppfödare. Det är väldigt lätt att komma in i ett visst spår. Då följer man gärna det i hopp om att det är korrekt.
Kaniner är snabba i sin produktion men det tar tid trots det att få en fungerande anläggning.
Ett grundläggande fel väldigt många gör när de tar fram nya avelsdjur är att plocka från de största kullarna. Mina absolut bästa avelsdjur kommer från kullar med 2 - 3 st i kullen. Antalet ungar i kullen på friska obesläktade kaniner är inte ärftligt betingat.
Tänk efter lite; 10 ungar ska dela på mjölken från en hona... Om det i stället är tre som skall dela på samma mängd mjölk..... Ja, en viss skillnad på start för dessa tre mot de tio, eller hur?
Jobba med renrasigt och raser med viktområde 4,5 - 6,0 kg. Kolla så du inte har inavel bland djuren.
Många tycker, vaddå det är ju bara kaniner så de förökar sig väl!?
Minns du de två viktigaste punkterna? Renlighet och stambokföring.
Motpolen är sjukdomar och inavel.
Tror säkert att du sköter detta men kolla av släktskapet.

klorofyll

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jan-08 kl 11:10 »
Det här blev en matnyttig tråd! Visst kan vi ibland känna som trådskaparen, nej nu ger jag upp! Men tack, Gösta! Jag har antecknat!

Kerstin Linnea

« Svar #12 skrivet: 06 jan-08 kl 12:18 »
Jag trodde att  kullstorlek var en ärftlig egenskap....
Mina honor har alltid legat i kullstorlek runt tio stycken och det verkar vara bra med mjölk.....Är det inte så att honan anpassar mjölkmägden efter antalet ungar?Sen beror det väl på fodret och diverse ärftliga egenskaper hur honan är som mamma....
Om man i flera generationer avlar på honor som bara lyckas få ett par tre ungar som överlever till vuxen ålder, kan inte den egenheten befästas ???..
Det kan knappast vara ekonomiskt... :-[..
Sen har jag en fråga till alla kaninfolk därute....Är det någon som korsat belgisk jätte med fransk vädur någon gång....Är lite nyfiken på den kombinationen för att få fram stora slaktkroppar....Fast dom kanske behöver ett halvår på sig för att bli "färdiga" i kroppen....

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #13 skrivet: 06 jan-08 kl 18:23 »
Jag trodde nog också storleken(antal) på kullen gick i arv. Det konstiga är att jag köpt flera gotlänningar av en kompis då de haft stora kullar och så kommer de till mig och får små kullar...? Kan det vara så att de får färre ungar i kullarna ju oftare de får kull? Kanske är det bättre med 2-3 kullar per år istället för fyra.

Gösta, lite nyfiken, finns det några försök som har gjorts och dokumenterats i kaninproduktion i Sverige? T ex när man utprovar rabbfor? Det måste ju ha dokumenterats? Eller är det affärshemligheter?

Och nej, inavel har jag ingen, och de få gånger det har hänt har kullarna sett ungefär likadana ut.

Kan ljus spela in på tillväxten? Funderar lite då mina ungdjur har sämre belysning än mina avelsdjur ???

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 06 jan-08 kl 19:01 »
Citera
Någon som kan motivera mig att inte sluta??
Kan bara komma på ett och det är att jag är mcket nöjd med de två jag har ifrån din gård! Vet ej hur de kommer gå i avel, det vet jag först till våren, men härliga är de.
Kaninuppfödare och pelargontant.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #15 skrivet: 06 jan-08 kl 19:38 »
Kan bara komma på ett och det är att jag är mcket nöjd med de två jag har ifrån din gård! Vet ej hur de kommer gå i avel, det vet jag först till våren, men härliga är de.

KUL! Fast jag kommer att ha kvar en del gotlänningar, så helt ger jag inte upp. ;D

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #16 skrivet: 06 jan-08 kl 20:18 »
det viktigste är väl att du slutar för att DU vill och inte för att din sambo tycker det.  :-[
jag vet inte vad du gör med dina hästar men hästar är ju inte kända för att vara särskilt vinst-indrivande heller ( i allmänhet there is..)  :-[
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 06 jan-08 kl 22:50 »
KUL! Fast jag kommer att ha kvar en del gotlänningar, så helt ger jag inte upp. ;D
Bra!  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #18 skrivet: 07 jan-08 kl 19:04 »
Ibland skriver jag lite "slarvigt" kanske. Då är det lätt att missuppfatta naturligtvis.
När jag talar om att plocka avel från små kullar menar jag naturligtvis inte att det skall vara från honor som regelmässigt får små kullar! När en hona som normalt ligger på 8 - 10 ungar i kullen (mitt snitt på 1000 kullar är ca 9,5 ungar), får en liten kull på 2 - 3 ungar vilket händer ibland så passar jag på att ta ut ny avel från dessa.
Kullstorlek generellt finns till stor del i arvsmassan
Gällande art. ljus i kaningården för bättre brunst är inte klarlagt vilken betydelse det har. Kaniner är ju kvälls och nattdjur så jag vet faktiskt inte! Själv har jag belysning på från när det skymmer fram yill 18.30.
Däremot TROR jag att lufttemperaturen kan ha en gynnsam effekt. Vi håller 14 grader i stallet.
Gällande Rabbfors utprovning så skedde det på 2 gårdar under 2 års tid.
Vad som laborerades mest med var råproteinet. Allt från 16% till 19%.
I dag håller det ca 17,5% vilket visat sig vara den högsta %-satsen som går att använda utan större problem för djur i produktion. Bör inte användas till djur i vila eller dvärgraser i ren form. Blir lite för kraftigt.
1,5 dl Rabbfor/dygn bör ge en tillväxt på 175 - 200 gram/vecka.
Mycket att tänka på, eller hur!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 07 jan-08 kl 19:19 »
1,5 dl Rabbfor/dygn bör ge en tillväxt på 175 - 200 gram/vecka.

Finns det någon jämförande studie av viktuppgång hos kaniner på annat foder?

Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser