Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hus byggt av puts med källare???  (läst 3892 gånger)

bushwomen

hus byggt av puts med källare???
« skrivet: 27 dec-07 kl 22:31 »
hej!!!kan nån tala om för mej vilka för å nackdelar ett hus med källare,å byggt av puts har???kanske en knäpp fråga men kan jag sätta upp sätta upp nåt på väggarna på putsen,å e d bra angående att hålla värmen i huset???kan jag ta bort putsen å ersätta väggarna med trävirke som stommen e gjord av???å d här med källare å fukt???kan jag mäta fukten själv i källaren när jag går på hus inspektion???talade med mäklaren i dag han sa att jag kan anlita nån som följer med mej,men kan jag köpa en mätare å mäta själv???i så fall var kan jag köpa en fukt mätare???mycke på en gång men vore tacksam om nån har lust att dela med sej av sina erfarenheter hälsar bushwomen

Tompas11

• Västmanland
Re:hus byggt av puts med källare???
« Svar #1 skrivet: 27 dec-07 kl 22:58 »
Fuktmätare kan köpas här:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251695
eller här:
http://www.isn.se/fukt.htm
eller här:
http://www.exotek.se/
eller här:
http://www.sttermo.se/sv/fuktmatare.html
eller här:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemList.jsp&denied=yes&%40where.CategoryParent%3ACategoryID%40op.eq%40comp.Items=070103

Lite fakta finns här:
http://www.hygrometer.se/

Hus med källare har väl både för- och nackdelar.
Till nackdelarna hör ju som bekant risken för att det blir fuktigt om det inte är dränerat ordentligt runt huset. Ska man dessutom värma upp källardelen så går det åt extra energi (pengar) för detta.
Till fördelarna hör att det är ju alltid bra med extra utrymmen.
If it doesn't work, chrome it!

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 27 dec-07 kl 23:31 »
Putsen är en ytbehandling ungefär som målning men tjockare.

Är det en källare kan det vara betong , betonghålsten eller liknande som är byggmaterialet. Det isolerar ganska bra om det är tjocka väggar.

Ta reda på vad det är för typ, det vet nog mäklaren. Säger han att det är byggt av puts så får han ta reda på vad det verkligen är.

ollebolle

« Svar #3 skrivet: 27 dec-07 kl 23:43 »
Jo, det här med fukt i källare.

Det är väl snarare regel än undantag att det är fukt i källare. Därför ska man undvika att ha organiskt material där som kan mögla, bilda hussvamp och likn.

Så att byta ut putset och betongen eller vad det är går inte. Vill man slippa fukten i källare får man skydda väggarna med fuktspärr på utsidan och se över dräneringen runt källaren.

Det fina med källare är ju att även om källaren är fuktig så har du ett golv på 1:a våningen som inte ligger på jord. Det är mycket man kan ha en källare till även om den är lite fuktig. Men se till att pruta på priset om det luktar för mycket källare. Mäta går men det kan vara rätt så varierande i luften. En fläkt som drar ut luften ur en fuktig källare förbättrar också klimatet så man kan ha det som arbetsrum. Att bo i källare är en helt annan sak. Då får man verkligen kolla upp att det är fritt från mögel så man inte blir sjuk.

bushwomen

« Svar #4 skrivet: 28 dec-07 kl 00:53 »
tack tompas å ollebolle!!!själva huset e av puts sa ägaren,källaren är säkert betong.men ägaren sa att matkällaren är i källaren.själv tänkte jag att hur i sjutton kan jag ha t.e.x.lagring av potatis etc... över vintern,just på grund av fukten,d går väl inte???hur ofta behövs dränering göras???d betyder väl att d e nödvändigt att gräva upp runt huset å låta d lufta???hur länge???men om d e mögel i källaren så e d väl farligt???kan jag ta bort möglet???å hur i så fall???med fläkt då eller???kan d finnas fler typer av puts än en???å hur vet jag om d e dränerat ordentligt???hur kan jag undvika jätte massa av dessa problem???genom att köpa ett annat typ av hus, eller???vilken typ av hus i så fall???hälsar bushwomen

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 dec-07 kl 07:10 »
Om fasaden är putsad går det att ersätta putsen med träpanel. Det är dyrt och besvärligt. I samband med det kan man passa på att tilläggsisolera. Då blir det ännu dyrare och besvärligare men kan eventuellt löna sig på sikt.

Källare är bra. Potatis går utmärkt att förvara i källare.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 28 dec-07 kl 10:28 »
Är det ett spritputsat timmerhus så är ofta det bästa att behålla putsen så länge det går.
Spritputs är alltså puts med mycket grov yta, där man kastat putsen på väggen.
Det brukar hålla länge om det inte är för fuktigt, och ser snyggt ut också.
Viktigt att man använder kalkbruk och kalkfärg vid underhåll för att det ska bli elastiskt och inte spricka.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 28 dec-07 kl 12:06 »
När det gäller matförvaring så tror jag att fukten inte spelar så stor roll. En jordkällare är ofta rätt fuktiga och det kan vara bra för potatis och rotfrukter att de inte torkar ut så lätt.

De källare jag varit i och som fungerat bra för potatis har känts rätt fuktiga tycker jag. Möjligen kan det bli lite för varmt om det är andra aktiviteter i källaren.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 28 dec-07 kl 16:25 »
Kan väl tillägga att jag själv bor, sedan 2 år,  i ett enplans tegelhus byggt -65 med källare, 100+100m­². Någon uppgrävning eller dränering är inte gjord sedan huset  byggdes. Trots  detta så är källaren torr och fin samt  fri från mögel. Visst är det bra med källare, skulle inte klara mig utan. Var skulle jag då göra av alla grejer som man samlat på sig under årens lopp? Även pannan är original från -65 och trots sin ålder så gör den sin plikt varje dag utan knot.

Anlitade ingen besiktningsman inför köpet, resonerade som så att själv är bäste dräng. Är man osäker så kanske en besiktning av objektet kan vara befogat. Besiktningen i sig är dock ingen garanti för att alla ev. fel hittas eller att huset är felfritt. Som köpare har man alltid en undersökningsplikt.

Har man fukt i källaren så kan man installera en luftavfuktare för att på så vis få en drägligare miljö.

If it doesn't work, chrome it!

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 28 dec-07 kl 22:01 »
Fukt i källare kan bero på två saker.
Fukt utifrån från dålig dränering. Kondensfukt innifrån pga för dålig ventilation.

Ett hus med källare är på ett eller annat sätt dränerat från början. Beroende på jordtyp och hur det ligger i terängen kan denna dränering bli tät eller förstörd. Annars skall det inte behövas grävas något mer.
Om det behövs så är det för att ersätta tidigare rör och tätskikt (skydd mot källarväggen).

När du besiktar en källare så är här lite tipps.

Gå först runt huset och kolla vart stuprören går ner. Titta sedan på insidan i dessa hörn och se om det finns fukt, färgen släpper eller är rosig. Där stuprören går ner är oftast vattentrycket på väggen som störst. Vid tät dränering rinner inte vattnet undan.
Är det torrt här så är oftast resten bra.

Du bör också titta om det finns ventiler som leder luften från källaren uppåt och ut på taket. Det är för att den kondensfukt som alltid bildas kan ventileras ut.

Står värmekällan -pannan- i källaren så brukar det inte vara problem med kondensen. Den både värmer och ventilerar.

Du skall aldrig sätta trä eller liknande direkt på innerväggar i källare. För att bygga här måste du se till att det finns ventilerade utrymme mellan trä och betongen. Det måste göras med stor omsorg.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser