Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT! Slaktproblem! Sjukdom?  (läst 1828 gånger)

Våmhuskullan

• -
AKUT! Slaktproblem! Sjukdom?
« skrivet: 27 dec-07 kl 14:09 »
Idag skulle vi ha kaninslakt. och vi startade med 2 av kaninerna som är lösa ute i en utegård och allt gick bra och såg bra ut.
men sen skulle vi slakta kaninerna som är inne i stallet och valde ut en hona först. Då vi öppna buken på den så rörde sig tarmarna! Jag tänkte först att det blivit en tjuvpaning och att det var ungar i magen men det var ej fallet. Lade hela kaninen i en hink med kallt vatten, vågar ju inte ta reda på den till mat då jag inte visste vad det berodde på.
Kanin 2 från stallet, en ung hane, samma sak där då vi öppna buken. Här såg även levern konstig ut, såg lite ut som den skulle vara "punkterad" eller hur man ska förklara det, inte frisk iallafall och tarmarna kräla även här!
Alltså vad är det för fel på dessa?
Nu avbröt vi slakten för nu finns ju risken att det är smittsamt och att alla kaniner ii stallet kan ha samma åkomma.
Vi öppna även några tarmar för att kolla om det syntes någon parasit, typ mask men det syntes inga. Det kom ut slem och luft ur tarmarna bara då jag pressa ut innehållet.
Kaninerna i övrig är pigga och ser friska ut.

Mina frågor här är alltså?
Vad har kaninerna drabbats av?
Kan det medicineras eller ska alla nödlaktas och kasseras direkt?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:AKUT! Slaktproblem! Sjukdom?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-07 kl 14:32 »
Uhhh, aliens som anfaller!!!  ;)

Kan det inte ha varit bara luft/gas i tarmarna? Jag menar eftersom ni inte såg några maskar? Märkligt med levern dock....

Var det slem i hela tarmen, även på slutet där det borde varit bajspluttar?

I så fall kan det vara mukoid enterit eller coccider.... Fel på fodret eller bakterie- /parasitinfektion?

Sjuka kaniner luktar inte heller bra inuti...(eller utanpå heller, för den delen).

Jag skulle ta vara på köttet om kaninerna hade vanliga bajspluttar i tarmslutet och luktade friskt, annars inte.
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 27 dec-07 kl 14:54 »
vanliga bajspluttar i tarmen såsom det brukar.
Jag tänkte också på om det bara var luft i tarmarna. men varför då bara på de inne i stallet? de får ju samma hö och foder!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 28 dec-07 kl 10:01 »
Har också varit med om detta, att tarmarna ser ut som de "lever". Men jag tror mest att det är gas, för kaninerna har varit friska innan och köttet har varit ok.

Hade rätt många sådana kaniner när jag utfodrade med 1/5 del betfor, kanske är gasbildande?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Våmhuskullan

• -
« Svar #4 skrivet: 29 dec-07 kl 08:57 »
Jag fick tag i en veterinär som kunde en hel del om kaniner i går.
Och det var gasbildning och tarmarna kunde röra sig upp mot 30 min efter avlivning!
leverns utseende kunde bli lite matt och se annorlunda ut om kaninen inte ätit eller druckit tillräckligt en 2 dagar innan slakten och det KAn ju vara så att den inte ätit lika som de andra i samma inhängnad...svårt att veta.
Men köttet skulle vara friskt sa veterinären. (fast de 2 som det såg så ut på kasserade jag ju direk vid tillfället)
men jag kom på senare också att jag hade ju bytt hö 2 dagar innan. ny leverantör. och det har bara de som var inne fått av...de ute fick av det som var kvar av förra leveransen...så det kan ju bero på höet.

Tack för era svar  ;D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-07 kl 13:00 »
leverns utseende kunde bli lite matt och se annorlunda ut om kaninen inte ätit eller druckit tillräckligt en 2 dagar innan slakten

Se där, där kom ju svaret på mager och blek lever som jag funderat över tidigare ( http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=29615 )  :)

Åh, så skönt att hitta en kaninkunnig veterinär!!!
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 30 dec-07 kl 17:09 »
Perestaltiken i tarmen fungerar långt efter själva döden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare (1 dolda)
Schäfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser