Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skillnad på inälvor...?  (läst 1246 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
skillnad på inälvor...?
« skrivet: 27 dec-07 kl 11:25 »
Har slaktat ett antal kaniner för ett par uppfödare...

Blev lite fundersam bara, när jag slaktar mina egna kaniner har tarmarna haft ett innehåll som ser ut som kaninpluppar på rad. Plupparna är normalstora och ser ut ungefär som när de kommer ut. Inga uppblåsta tarmar eller så.

Men när jag slaktade de andra så är plupparna mycket mindre och ligger liksom i bredd med massa luft emellan. Är det något fel eller ser det bara annorlunda ut?

Om det är något fel, vad kan det bero på då? Sjukdom eller olika foder?

Köttet är ju helt ok, har ätit det utan problem.

Sedan undrar jag varför vissa levrar är lite vita i ytterkanterna? Kommer inte ihåg något sådant sedan slaktkursen.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
Re:skillnad på inälvor...?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-07 kl 13:18 »
Kan det vara så att kaninerna fastat före slakt? Inget nytt har kommit ner i mage och tarmar och därför har plupparna glesat ut och blivit mindre? Själv fastar jag inte mina före slakt och allt ser helt vanligt ut.

En av mina slaktade ungkaniner hade ljus lever med en gul "blåsa" fylld med varlikt kladd. Antar att det är coccidios. En ungkanin dog dessförinnan och hon/han hade blek lever men inga synliga fel bortsett från att den var mager. Hm, mystiskt!

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
Re:skillnad på inälvor...?
« Svar #2 skrivet: 27 dec-07 kl 14:35 »
En ungkanin dog dessförinnan och hon/han hade blek lever men inga synliga fel bortsett från att den var mager. Hm, mystiskt!

/Dandelia

Sådant har jag också hittat någon gång, magra och med blek lever...
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare
silverjuggler

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser