Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PBV-förvirring  (läst 2341 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
PBV-förvirring
« skrivet: 26 dec-07 kl 22:13 »
Vår ena tackgrupp blir högdräktig i dagarna och det är dags att börja med ny foderstat, men jag får inte till det och hoppas att någon kan förklara för mig..

Jag räknar enligt PBV/AAT, men förstår mig ärligt talat inte på PBV-värdet.

Exempel: Standardvärdet på hö är -19 per kg ts (vårt hö är inte analyserat så jag räknar bara med standardvärdena). Per kilo foder blir det ung. -16 och om jag ger fåren 1,5 kilo hö så hamnar PBV på -24.

Men, värdet skall ju inte gå under -20 g per dag (enl. Sjödin) och det betyder ju då, enligt detta resonemang, att man inte kan föda upp fåren på enbart hö :o ???

Det känns ju mycket märkligt och kan väl knappast stämma? Jag antar att jag räknar fel nånstans, men var? Jag trodde först att det kanske var -20 g per kilo foder men i boken står det per dag...

Jag känner att jag måste reda ut det här först, innan jag funderar mer på andra fodermedel. Jag har börjat ge dem lite havre, men tänkte även ge ärtor för att få upp proteinet. Eller Fårex om jag inte får tag på ärtor..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:PBV-förvirring
« Svar #1 skrivet: 26 dec-07 kl 23:08 »
Räknar du foderstat på PBV ?

Man brukar ju räkna foderstat på smb råprot.
En liten tacka (60kg) behöver 6v. före lammning ca 100 gram råprot, 2v. före lammning 140 gram råprot.

Att räkna på en foderstat på bara hö låter vågat, om man inte har en analys på sitt hö.....
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 23:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 26 dec-07 kl 23:58 »
Hej Rosa,

Jag har räknat på lite olika sätt, men när jag räknar på PBV/AAT så får jag ju inte ihop det. Jag trodde att det vanligaste var att man räknade på PBV och inte på smb råprotein när det gäller får?

Tack för svaren när det gäller värdena på råprotein, jag skall kolla den uträkningen också.

Men, du får gärna svara på min fråga också.. ;)

Jag räknar inte bara på hö, men eftersom jag inte ens får ihop det med höet, så tror jag ju att jag gör något fel...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 27 dec-07 kl 00:10 »
Nu har jag räknat lite till och om jag bara tar hänsyn till smb råprot. så fungerar min idé till foderstat (hö + havre) bra!

Om jag däremot tar hänsyn till PBV-värdet så hamnar jag för lågt och måste komplettera med något proteintillskott.  

Hur skall jag räkna och varför ger en foderstat med bara hö för låga PBV-värden?

Förtydligande från tidigare inlägg: Mina högdräktiga tackor skall ju inte bara få hö, det är därför som jag räknar... ;) Däremot har de ju under betäckning och lågdräktighet bara fått hö, och även baggarna får bara hö.  
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 00:15 av mille »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 dec-07 kl 10:30 »
Man räknar på smb råprot o MJ de ska stämma.
Sedan kollar man att AAT o Ca P är ok när man gör foderstaten.
(Ett PBV värde i den totala dags foderstaten på ner till -20 är helt ok.)

Med högdräktiga tackor måste man också komma ihåg att
de då inte kan äta lika mycket grovfoder som innan högdräktighets månaderna. Konsumtionskapaciteten är nedsatt med så pass mycket som ca 40%

Höets PBV värde är väldigt olika.
Du kan ha hö med ett PBV värde på -8 och sen ner till -30
Så för att kunna "räkna noga" måste man ha en analys på det hö man använder.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 27 dec-07 kl 22:18 »
Tack för svaret Rosa,

Jag får ihop en ok foderstat nu och så får jag väl ge lite extra protein i slutet av dräktigheten om jag vill höja proteinvärdet något.

Men jag är ändå förundrad över att Sjödin räknar med -19 på höet och ändå gör ett exempel på en foderstat med bara hö... Som ju då inte följer rekommendationerna..  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

1518 gäster, 3 användare
GE202, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser