Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegås-ägg  (läst 3075 gånger)

Bruja

• Gäst
Skånegås-ägg
« skrivet: 26 dec-07 kl 21:53 »
Hej!

Nu idag, har det första Skånegås-ägget kommit!
Snacka om att det är tidigt!

mvh
Carmen

Bruja

• Gäst
Skånegås-ägg
« Svar #1 skrivet: 16 feb-08 kl 00:26 »
Hej!

Sedan i julas har mina honor samlat ägg och nu finns där 20 ägg.
De ligger inte på dem vad jag vet för de är kalla jämt då jag kollar.

Vad göra? Jag vill ju helst att de ska naturruvas.

Tacksam för svar.

mvh
Carmen

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Skånegås-ägg
« Svar #2 skrivet: 16 feb-08 kl 08:59 »
Det är tidigt på säsongen än så troligtvis är äggen dåligt befruktade och honan har troligtvis ingen ruvlust äv heller. Jag skulle ta bort de äggen och låta honan värpa fram nya lite längre fram. Mina gäss brukar börja värpa i april vilket ger ungar i maj-juni då det är varmt och skönt och gott om gräs för en liten gässling.

Bruja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 feb-08 kl 10:52 »
Hej!

Tack för svar!
Problemet är att Skånegäss inte lägger så många ägg/år.

mvh
Carmen

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 17 feb-08 kl 08:43 »
Mina gula lägger inte heller så många ägg per år men de lägger ju fler om man plockar bort de som kommer fel. Jag plockar alltid bort de första för att kläcka i kläckaren. På så sätt har jag ökat chansen att få fram några ungar. Skulle min kläckning gå åt skogen kanske gässen fixar sin eller tvärtom. Nu har varken jag eller gässen misslyckats nån gång men det gör ju bara att jag har fler ungar att kunna välja de bästa för vidare avel bland. Det finns ju bara ca 300 amerikanska gula gäss i världen så det gäller ju se till att de inte dör ut.

Om man plockar bort ägg efter hand av raser som lägger få ägg och som vanligtvis ruvar själv får man ju dem till att lägga några extra. Det är än tidigt på säsongen så ägg som kommer före april kan man nog räkna som bonusägg. Skulle mina värpa nu skulle jag plocka bort dem för det är inte så trevligt att få gässlingar före slutet av maj i vart fall här uppe i Häslingland.

Jag tror att du kan vara helt lugn för att det kommer ägg sen när det är "rätt" tid för äggen att komma så att ungarna får en bra utemiljö när de kläckts.

Bruja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 09:15 »
Hej Nettis!

Tack för stödet!  :-*
Jag ska plocka bort de äldsta äggen som kom i julas. Om de inte är befruktade så får jag blåsa ur dem till påskdekoration!

mvh
Carmen

Bruja

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 13:20 »
Hej!

De lägger ett om dagen ännu... ;)
12 ägg åkte in i kläckaren igår.

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare (1 dolda)
NESSEN, Allt i allo, Vannadal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser