Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppel?  (läst 2210 gånger)

Pedgren

Koppel?
« skrivet: 26 dec-07 kl 13:36 »
Vad använder ni för koppel till getterna när ni (ni som gör det) går ut på promenix med dom?
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 21:10 av Pedgren »

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Koppel?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-07 kl 20:04 »
Vanligt till hund!

Halsband:
Helst sånt du kan öppna, lättare att sätta dit det... Jag har ett som jag får trä över hornen och sen ner till halsen... krångligt.

Bättre med vanligt halsband.

Som koppel har jag också vanligt till hund och även en långlina av något slags rep!

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 27 dec-07 kl 13:16 »
Havre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hustigern

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-07 kl 13:45 »
Hundkoppel och hundhalsband

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-07 kl 14:18 »
Mig själv. Getterna följer efter mig.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 27 dec-07 kl 16:06 »
Det är definitionen på en flockledare.  Samma för hundar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 dec-07 kl 16:10 »
När mina får har deltagit i diverse jippon har jag tagit ett grimskaft runt halsen och gjort en knut som stopp så dom inte stryps.. Det är lätt att göra en stor ögla att trä över hornen och lätt att knäppa upp eller lossa på...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 dec-07 kl 16:51 »
Katterna och hundarna. De följer ju med flocken! :)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Pedgren

« Svar #8 skrivet: 27 dec-07 kl 23:15 »
Dessa följer inte mig utan koppel i alla fall. Jag har ju inte haft dom längre än ett par veckor. Har köpt ett par hundkoppel så får vi se hur det går.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 28 dec-07 kl 03:30 »
Aha, är bekantskapen så färsk.  Då kan ett enkelt hundkoppel eller ett balsnöre med en säker knut vara lämplig tills de inser att den här människan har ju GODIS med sig!  Då blir det nog svårt att få dem att INTE följa med Dig.   :-[

Getter är faktiskt mycket sociala och lydiga till sin natur.  I det vilda går de i samlad flock och betar, alla startar och stannar gemensamt.  Om Du beter Dig som en ledarbock, så behandlar de Dig säkert snart som en sådan:  Bocken visar var flocken kan beta, och böjer ner lövgrenar så att alla kan äta.  När ledargeten ger signal leder han flocken till nästa buske.

hustigern

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-07 kl 12:29 »
Samtidigt finns det ju tillfällen då man faktiskt vill ha getterna kopplade, dels för att man inte vill ha picknickstopp i rosorna eller av säkerhetsskäl.

Mina går i koppel genom trädgården och längs vägen, men följer mig fritt när vi väl svängt av från vägen och in i skogen.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 29 dec-07 kl 00:49 »
Klokt.  Men den avancerade kan anpassa sin gånghastighet och faktiskt få med djuren förbi förbjudet mums.  Faktiskt.

Virvel

« Svar #12 skrivet: 29 dec-07 kl 12:07 »
Min bock har ett ungtjurshalsband och geten har ett hund halsband i läder.

Jag använder grimskaft när jag behöver leda dom annars så använder jag hästpellets till mutor och min ljuva röst.
Vi kallar fåren för "bäta" så därför kallar jag getterna för "bäsa"
Så antingen ropar jag bäääääääsa!! eller så bocken namn
Gleeheeheeheenn!!! (Glenn)
Eller så pratar man med betoning på e:n och ä:n då spetsar dom öronen och kommer springandes.
Men oftast hänger dom bara på.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 29 dec-07 kl 13:34 »
Fin stavning, jag hör precis hur Du låter när Du lockar på Din fina och goa bock. Och visst håller dessa uppmärksamma djur i regel reda på var vi är någonstans, och kommer fram när tillfälle bjuds.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 31 dec-07 kl 11:19 »
Klokt.  Men den avancerade kan anpassa sin gånghastighet och faktiskt få med djuren förbi förbjudet mums.  Faktiskt.

Trafik kan ju vara farligt också. Tror ett halsband/koppel kan vara bra ha med på promenad, vid behov.
Kaninuppfödare och pelargontant.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 31 dec-07 kl 18:46 »
Trafik kan ju vara farligt också. Tror ett halsband/koppel kan vara bra ha med på promenad, vid behov.

Tur man bor på nästan otrafikerad väg. Men koppel brukar jag ha med mig utifall. ;) Tycker det är lättast utan koppel då en get kan vara mäkta envis. Men när man går sin väg följer de snabbt efter en. Nästan så man snubblar över dom. Har jag dom i koppel får man tjata och dra för att de ska gå med. Så därför tycker jag det är enklast de får bestämma takten själva. ;D
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 18:48 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 02 jan-08 kl 15:26 »
Ja, visst måste vi skydda dem från trafik, skjutvapen och annat modernt otyg som inte ingår i deras instinkter.  Att man snubblar på dem, och att koppel fungerar dåligt till en grupp getter, beror främst på att de följer sin flockledare, oftast går före ledaren, och hela tiden blandar sig, byter plats.  Jag gissar att det är ett skydd mot rovdjur, som då får svårare att fixera en individ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser