Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa get!  (läst 2801 gånger)

Issie

• Gäst
köpa get!
« skrivet: 25 dec-07 kl 12:23 »
Hej  :)
Jag funderar på att köpa två getter och har lite frågor, har letat här på forumet men inte hittat svar på mina frågor  ::)
Kan getterna lära sig att gå lösa på gården när jag är hemma?
Går det bra att ha getterna tillsammans med mina Islandshästar?
Vad finns det för olika raser som passar bäst som tamgetter?
Vad finns det för olika sjukdomar hos getterna?
Hur ofta skall klövarna verkas?
Behöver man klippa getternas päls?

Tacksam för ALLA svar  :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:köpa get!
« Svar #1 skrivet: 25 dec-07 kl 12:49 »
Klokt av dig att köpa två.

Getter är hemkära. Och lär ni dom inte att gå iväg, så stannar dom hemma. *peppar peppar*
Getterna "kan" gå med hästarna efter en viss tillvänjning. Men hur djurslagen fungerar ihop med sina parasiter, vet jag ej.
Som tamgetter fungerar det med vilken vanlig ras eller blandras som helst. Det du ska tänka på är, att om getterna inte är hanterbara hos säljaren. Så får ni ett sjå med att få dom tama hemma också. Dom ska komma fram själva och vara sociala. Man ska kunna klappa och undersöka dom ordentligt utan att låsa in i en box t.ex.
Det står mkt. om sjukdomar i Erik Sjödins bok Getter. Eller om ni får tag på den, är den bästa boken Goat husbandry av Davis Mackenzie. Det finns också mkt. på nätet. T.ex. http://leine.no/htg/index.htm
Klövarna varierar. Jag har haft getter som behöver verkas varje månad. Och andra som det har räckt med två ggr. per år.
Angoran behöver väl klippas. Men getter med vanlig ragg kan man borsta lite då och då. Man kan klippa runt juvret innan killning och spara raggen till nästa års raggsockor om man vill.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:köpa get!
« Svar #2 skrivet: 25 dec-07 kl 22:17 »
Mina erfarenheter av hästar plus getter är dåliga.  Hästarna anföll getterna.  Däremot har de såvitt jag vet inga gemensamma parasiter av betydelse.  Lyssna noga på vad Gruff sagt om hur Du kollar hanterbarheten före köp.  De blir inte tamare av att byta miljö!

Vanliga sjukdomar är CAE och Corynebacterium.  De är svåra att bli av med, om smittan väl kommit in i flocken.

Bästa klövklippningen är dagligt slitage.  En rejäl sten i hagen förebygger mången lång klöv.  Mina hade finast klövar den period när jag hade ärende till grannen nästan dagligen:  En halv kilometer på sandväg och lika långt tillbaka.  Lite havre serverades vid framkomsten, samt vid hemkomsten.

PS:  Det var så sant, Du ville ha dem lösa.  Det är det trevligaste sättet att ha dem, men var beredd på att de vill hälsa på i huset!  De har ganska stora revir, det bör vara någon kilometer till närmaste äppelträdgård!  Eller ett rejält hinder, exempelvis ett vattendrag.  Getter lär ha använts av fårägare för att få hem fåren på kvällen.  Geten kommer alltid hem, och fåren följer oftast med!
« Senast ändrad: 25 dec-07 kl 22:23 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser