Hej.
Det rum jag bor i, är beläget i mitten av ett hus byggt på 20-talet. Rummet är beläget i en del av huset som renoverades i början av 90-talet.
Av för mig okänd anledning (gissning: ekonomi) valde päronen att frångå husets centrala estetiska koncept vid renoveringen, och valde vad som på tiden för renoveringen förmodligen var någon sorts standardmodell, till fönstren. (Enl. mig mycket ful, av den typ av trä som någon gammal snickare förmodligen skulle benämna "bara luft".)
Vad det beror på har jag ingen aning om, men karmen som omger fönstret (jag har 1 st i mitt rum), är fullständigt nedmöglad, i en ej tilltalande svartgrön ton. Själva fönsterramen som omger fönstret likaså, samt den närmaste delen av fönsterbrädan och de närmaste delarna av väggen på alla 4 sidor.
(Jag förutsätter att nedmöglingen är en direkt följd av snabbare/billigare-trenden som rådit inte minst inom byggsektorn åtminstone de senaste tjugo åren och materialvalen som kommit därav. Notera t ex antalet mögliga fasader idag jämfört med för bara några decennier sedan.)
Först nyligen har jag insett de högst otrevliga potentiella konsekvenserna av att leva så nära så mycket mögel ... Hur många av mina nuvarande sjukdomssymptom (lång lista) som är direkta konsekvenser eller åtminstone integrerade i nedmöglingen har jag självfallet heller ingen aning om.
Jag har f.n. ingen möjlighet att byta bostad, eller ens rum. De senaste åren har jag haft fönstret öppet på glänt dygnet runt - året runt.
Nu till min egentliga fråga: finns det NÅGOT jag kan göra åt möglet på egen hand?
Det närmaste jag nu kommer möglet, är när jag drar upp och ned rullgardinen. Naturligtvis skulle jag redan imorgon kunna ge mig på det med Svinto eller liknande och säkerligen göra en del "positiv åverkan" - men jag vill först veta om det ens vore i närheten av att vara rekommendabelt - och om någon typ av skyddsutrustning isåfall vore relevant.
Att anlita fackhjälp för prof. mögelsanering är tyvärr fullständigt uteslutet pga av rådande personliga ekonomiska omständigheter.
Stort tack på förhand för alla funderingar och kommentarer.
Olof Antonsson