Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöring av rejält nedmöglat fönster  (läst 3246 gånger)

Autumnchild

• Gäst
Rengöring av rejält nedmöglat fönster
« skrivet: 22 dec-07 kl 23:59 »
Hej.

Det rum jag bor i, är beläget i mitten av ett hus byggt på 20-talet. Rummet är beläget i en del av huset som renoverades i början av 90-talet.

Av för mig okänd anledning (gissning: ekonomi) valde päronen att frångå husets centrala estetiska koncept vid renoveringen, och valde vad som på tiden för renoveringen förmodligen var någon sorts standardmodell, till fönstren. (Enl. mig mycket ful, av den typ av trä som någon gammal snickare förmodligen skulle benämna "bara luft".)

Vad det beror på har jag ingen aning om, men karmen som omger fönstret (jag har 1 st i mitt rum), är fullständigt nedmöglad, i en ej tilltalande svartgrön ton. Själva fönsterramen som omger fönstret likaså, samt den närmaste delen av fönsterbrädan och de närmaste delarna av väggen på alla 4 sidor.

(Jag förutsätter att nedmöglingen är en direkt följd av snabbare/billigare-trenden som rådit inte minst inom byggsektorn åtminstone de senaste tjugo åren och materialvalen som kommit därav. Notera t ex antalet mögliga fasader idag jämfört med för bara några decennier sedan.)

Först nyligen har jag insett de högst otrevliga potentiella konsekvenserna av att leva så nära så mycket mögel ... Hur många av mina nuvarande sjukdomssymptom (lång lista) som är direkta konsekvenser eller åtminstone integrerade i nedmöglingen har jag självfallet heller ingen aning om.

Jag har f.n. ingen möjlighet att byta bostad, eller ens rum. De senaste åren har jag haft fönstret öppet på glänt dygnet runt - året runt.

Nu till min egentliga fråga: finns det NÅGOT jag kan göra åt möglet på egen hand?

Det närmaste jag nu kommer möglet, är när jag drar upp och ned rullgardinen. Naturligtvis skulle jag redan imorgon kunna ge mig på det med Svinto eller liknande och säkerligen göra en del "positiv åverkan" - men jag vill först veta om det ens vore i närheten av att vara rekommendabelt - och om någon typ av skyddsutrustning isåfall vore relevant.

Att anlita fackhjälp för prof. mögelsanering är tyvärr fullständigt uteslutet pga av rådande personliga ekonomiska omständigheter.

Stort tack på förhand för alla funderingar och kommentarer.

Olof Antonsson

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Rengöring av rejält nedmöglat fönster
« Svar #1 skrivet: 23 dec-07 kl 11:20 »
Tvätta och måla? Vissa använder vinäger att tvätta med. Och så finns det något som heter mögeltvätt på färgaffären.

Autumnchild

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 dec-07 kl 12:20 »
Allright! Mer lovande kunde det knappt låta. Steg ett får bli att kolla upp mögeltvättningsmedlet.

Tack.

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 23 dec-07 kl 12:20 »
Tvätta och gnugga med väteperoxid, PHMG eller kvartära ammoniumföreningar (tex bensalkonklorid).
Låt torka. Måla över. Se till att konstruktionen är ventilerad.
Glöm vinäger-tipset.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-07 kl 14:00 »
För att mögel ska kunna uppstå och växa krävs det fukt och för mögel en gynnsam temperatur. Temperaturen får du kanske svårt att göra något åt, återstår problemet med för mycket fukt. Kan du inte  på något sätt få ner fuktigheten så hjälper inga medel i världen, åtminstone inte på längre sikt. Du kan tvätta bort möglet men möglet kommer att komma tillbaka så länge du inte löst fuktproblemet.
If it doesn't work, chrome it!

imze

• Brors
« Svar #5 skrivet: 25 dec-07 kl 13:18 »
Klorin är bra om du vill bleka de fula mögelfläckarna.

bushwomen

« Svar #6 skrivet: 26 dec-07 kl 14:39 »
i västindien vet jag ett par som byggde sitt hus själva.runt fönstren gnuggade de in citroner på själva trävirket å lät torka i solen.kan kanske vara nåt när du har fått bort möglet.hälsar bushwomen

Anders G.

• -
« Svar #7 skrivet: 27 dec-07 kl 11:36 »
i västindien vet jag ett par som byggde sitt hus själva.runt fönstren gnuggade de in citroner på själva trävirket å lät torka i solen.kan kanske vara nåt när du har fått bort möglet.hälsar bushwomen
;D
Jaja, men hur är det tänkt att fungera mot mögelsporers tillväxt i fuktigt virke???  ???Kan du ge nå'n slags hint om mekanismen?

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 dec-07 kl 17:08 »
;D
Jaja, men hur är det tänkt att fungera mot mögelsporers tillväxt i fuktigt virke???  ???Kan du ge nå'n slags hint om mekanismen?

Lågt pH-värde (= citronsyra) hämmar tillväxten av många sorters mikroorganismer, kanske en liten hint ... om det funkar är ju en annan sak.  ;)

Annars, som redan framkommit i tråden, så bör ju problemet (= den kondenserande fukten) lösas snarare än att tvätta bort symptomet som annars bara återkommer.

bushwomen

« Svar #9 skrivet: 27 dec-07 kl 22:17 »
när vi dricker citron juice så tas all inflammation bort kanske d funkar på dina fönster.prova vet ja då vet du hur d funkar.det kan ju inte bli sämre iaf om du gör d på sommaren å låter fönstren torka i solen.hälsar bushwomen

Anders G.

• -
« Svar #10 skrivet: 29 dec-07 kl 13:56 »
Citronjuice tar inte bort alla inflammationer.  :-X
Mögel i trävirke är ingen inflammation.  ;D

bushwomen

« Svar #11 skrivet: 30 dec-07 kl 01:04 »
hej anders g!!!en fråga:hur vet du att citronjuice inte tar bort alla inflammationer???hälsar bushwomen

Anders G.

• -
« Svar #12 skrivet: 30 dec-07 kl 12:18 »
En massa trams
Håll dig till ljugarbänken med sån't.

bushwomen

« Svar #13 skrivet: 30 dec-07 kl 12:40 »
ok då kan väl du svara på den frågan där då???hälsar bushwomen

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 30 dec-07 kl 18:35 »
Stäng fönstret!

Det är väl klart att det möglar om det inte får en chans att torka ut! Fönstret ska bara öppnas vid vädring - därefter stängas.

Har du problem med ventilationen så måste det åtgärdas men att klaga på sämre kvalite på fönstret i detta fall låter tokigt (även om jag håller med i sak).

Som tidigare sagt - tvätta av med målartvätt eller liknande och måla om med någon fönsterfärg. Linoljefärg på insidan tenderar att vara svårttvättad.

Angående ventilationen så torde det på ett 1920-talshus finnas ventiler i ytterväggen och imkanaler (luftkanaler) för utluften i skorstenen. Funkar inte detta måste det fixas! Alternativ finns med inluftventiler under fönststren tex. - men att alltid ha fönstret öppet är inte att rekommendera! Är det så att man inte längre eldar så kan draget bli dåligt i skorstenen och en fläkt kan krävas.

Gott nytt!
ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare
PetterEngvall, mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser