Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prägling av ankor mm  (läst 5186 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Prägling av ankor mm
« skrivet: 20 dec-07 kl 15:19 »
För ca 10 år sedan hade jag några ankor, då läste jag i en bok att man kan prägla ankor och gäss genom att tex. sätta upp en flagga inne i utrymmet där man har ällingar och gässlingar, sedan kommer de alltid att hålla sig vid den flaggan och tar man flaggan och går så följer de efter.

Är det någon som har provat det i verkligheten?
Fungerar det?
Hur gjorde du?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

amarantus

• Gäst
Re:Prägling av ankor mm
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 17:42 »
Det går lika bra med ett kohuvud som med en flagga ;)

Ett djur föds! ex en älling och flaggan el kohuvudet ger el rättare sagt visar vad maten finns :)

Sen håller de sig i närheten av sin MOR......

Om det är så du menar ::)

Göthes

« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 19:57 »
flaggan var bara ett exempel.  ;)

men fungerar det i verkligheten? går det att prägla ankor och gäss på det här sättet?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 20:07 »
flaggan var bara ett exempel.  ;)

men fungerar det i verkligheten? går det att prägla ankor och gäss på det här sättet?

Jo jag förstod exemplet ;) jo det funkar i verkligheten :) gäller att praktisera på det sättet en mor gör med ex flaggan! picka,plocka,värma,dricka osv.

Man gör så när man vill att vilda djurungar ska ut i det fria sen. Låta en ex låtsasörn i tyg lägga i mat i krävan på ungen....

Vad har du tänkt dig för exempel?

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 dec-07 kl 20:12 »
Alltså om du ringer i en klocka varje gång det bjuds mat så är det klockan som är viktig sen. Sambandet! enkel psykologi.

Visar du upp en flagga varje gång så är det risk att gässen flyger iväg när ngn flaggar ;D

Skämt o sido men så är det....

Göthes

« Svar #5 skrivet: 21 dec-07 kl 08:41 »

Visar du upp en flagga varje gång så är det risk att gässen flyger iväg när ngn flaggar ;D

;D  ;D aha, där sprack min idé med den lilla vimpeln som hänger på husknuten med andra ord!!  ;D

Göthes

« Svar #6 skrivet: 21 dec-07 kl 08:42 »
Tack för era svar!

Det som jag är ute efter egentligen är att man ska kunna ta med sig sin flagga (till exempel) och ställa den där man vill att ankorna ska vara, sen när det blir afton och man vill ta in sina ankor så tar man bara flaggan och går så följer ankorna med....?

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 dec-07 kl 08:58 »
Jag har läst det där också. Då måste du ju ha ankorna ute från första dagen. Ankorna präglas på tex en tygtrasa på en pinne som hela tiden finns i närheten under de första dygnen i deras liv.Tygtrasan måste dock röra sig i vinden eller att du sitter och vispar med den hela tiden. Det är därför man har en tygtrasa/vimpel. Den rör sig av sig själv när det blåser. Vore kul att höra hur det går om du testar?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 21 dec-07 kl 09:19 »
Det här har jag också läst om. Man sätter tydligen flaggan inne i kläckaren innan äggen kläcks så att den är det första de ser när de kommer fram. Sen har man flaggan på en pinne. Varje dag tar man flaggan och går ut där djuren ska beta och då följer ungarna med i tron att flaggan är deras mamma. Man lämnar flaggan där ungarna ska beta. Sen på kvällen går man och hämtar hem flaggan och ungarna. På detta viset behöver man ingen som passar ungarna utan de håller sig själva där det finns mat.

Det borde fungera för min först kull med maskinkläckta ankor följde mig som en flock hundar tills de var ca 7 veckor. Det första de såg var ju mig och det var min röst de hörde. En av dessa ankor bor hos en kompis och hon känneer igen mig fast det är sällan som vi träffas. Hon är 5 år nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser