Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, Skapa magnetfält  (läst 1656 gånger)

magnetnisse

• Gäst
Hjälp, Skapa magnetfält
« skrivet: 18 dec-07 kl 17:17 »

Hej!

Kan du kanske hjälpa mig. Jag spänner upp en koppartråd mellan två spikar.
 Och vill ha ett statiskt megnetfält kring ledaren tex genom att ansluta ett 9 volt
 batteri. Problemet: det blir kortslutning ( ! ). Hur löser jag detta? Genom att anända
 någon komponent ?

Maila mig på marcus-warner@hotmail.com
 Mvh/Marcus i Sundsvall

Hasse

• Gäst
Re:FULT MED VINDKRAFT?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-07 kl 17:39 »
Spänning, ström och resistans måste vara anpassade till varandra. Nu har du låg resistans och hög spänning, då blir det också hög ström.

Om du måste ha just denna spänning så måste du ha en högre resistans i kretsen, antingen genom en tunnare/längre tråd eller genom att koppla in en resistans som minskar strömmen.

Eller ta ett batteri på 1,5V och se om strömmen blir tillräckligt låg.

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 19 dec-07 kl 13:56 »
Får man fråga vad du ska ha ett litet magnetfält till? Är du en oppfinnare?

Strider

« Svar #3 skrivet: 19 dec-07 kl 18:11 »

Kan du kanske hjälpa mig. Jag spänner upp en koppartråd mellan två spikar.  Och vill ha ett statiskt megnetfält kring ledaren tex genom att ansluta ett 9 volt  batteri. Problemet: det blir kortslutning ( ! ). Hur löser jag detta? Genom att anända  någon komponent ?

Hör denna fråga hemma i denna tråd? Kanske?! Ja, vi har magnetfält runt alla våra trådar i kraftledningar och det har även magnetnisse om han mäter riktigt noga innan batteriet tar slut.

Runt en ledare skapas magnetfältet cirkulärt runt ledaren. Vid likström ett likriktat fält, vid växelström ett omväxlande fält. Naturligt.

Oftast lindar man tråden flera varv runt något för att förstärka effekten. Varje varv ger ett extra tillskott och har man gjort 100 varv har man 100 ggr högre magnetfält jämfört med en enkel tråd och samma ström. Flera varv kräver mera tråd, mera tråd ger mera resistans, mera resistans drar mindre ström ur ditt batteri. Prova!

Sedan kan du fundera på om dina spikar (som ofta leder ström) kanske spökar i din koppling.  I en kraftledning sitter det som tur är en liten isolator mellan ledning och stolpe.
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Dela detta:

* Inloggade just nu

1004 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser