Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jäsa en söt lågalkoholhaltig dryck med kolsyra?  (läst 3327 gånger)

Humle

• Västerbotten
Jäsa en söt lågalkoholhaltig dryck med kolsyra?
« skrivet: 18 dec-07 kl 16:49 »
Vad är bästa sättet att jäsa en söt dryck med låg alkoholhalt och med kolsyra? Eftersöta kolsyrade drycker resulterar som bekant i skum och att kolsyran försvinner.

Kan det rentav vara bra att jäsa med bakjäst i det här fallet? 8) Vi brukar jäsa tedicka med bakjäst men det brukar smaka endel jäst. Att använda samma metod med vinjäst kanske spränger flaskan.... brukar starta jäsningen i rumsvärme i ett dygn sen ställs den svalt (ca 14 grader). Har en 5-liters svagdrickeflaska med svagt fjädrande kork. Normalt är det en sockermängd på ca 1 kg per 10 liter med bakjäst.  
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Hasse

• Gäst
Re:Jäsa en söt lågalkoholhaltig dryck med kolsyra?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-07 kl 17:01 »
Det går tyvärr inte att göra det som du önskar dig, inte med vanligt socker. Om det finns bara en enda jästcell kvar så kommer den att föröka sig och jäsa upp sockret så flaskan exploderar. Bakjäst eller vinjäst har ingen betydelse.

Bryggindustrin kan göra det eftersom de kan mikrofiltrera och/eller pastörisera drycken så ingen jästcell finns kvar.

Om man måste ha en söt dryck så är enda utvägen att använda ett konstgjort sötningsmedel.

Men man skulle kunna söta drycken alldeles före drickandet genom att göra en stark sockerlösning som man kan droppa ner i glaset och försiktigt röra om.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 18:19 »
Hasse har rätt på flera punkter ... men inte alla. Man behöver inte konstgjorda sötningsmedel, det finns sockerarter som inte är möjliga för jästen att bryta ner. T.ex. laktos ! Som jag själv använt i olika "alkoläsk" experiment ... laktos är tyvärr mycket mindre sött än saccaros så man måsteöka på mängden ganska rejält.

Har inget exakt recept i huvet just nu men kan säkert rota fram eller räkna fram nåt ...

Ren laktos kan man köpa hos Humlegårdens Ekolager. Leta i deras webbutik.

Torr cider kan man söta med några cl äppeljuicekoncentrat som man häller i glaset innan man häller i cidern. Man kan såklart göra likadant med "alkoläsk" och lite sockerlag.

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 19:15 »
Tack för svaren det är iofs lösningar men det känns inte så lockande att använda specialsocker eller sötningsmedel. Jag är ju inte ute efter att jäsa ut 1 kg socker. Vill liksom få kolsyra på ett säkert sätt samtidigt som det inte ska bildas mycket alkohol, man kan väl avbryta jäsningen när tillräcklig kolsyra har bildats och då ha hög restsötma? Det som känns mest osäkert är starten i rumstemperatur, vet inte hur länge den behöver stå där och om det är stor skillnad mellan vilket tryck som bildas av bak- och vinjäst under tex. det första dygnet. Flaskans kork är som sagt svagt sviktande men blir trycket för stort så hinner den väl inte med.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 dec-07 kl 01:12 »
Dina önskemål är inte så lätta att tillgodose ..

Finns det både jäst och socker kvar i brygden kommer det att fortsätta jäsa.

Söta, kolsyrade, bubbliga drycker tillverkas ju genom att blanda läsk+sprit+socker eller att använda ett steriliserat fruktvin (genom värmebehandling/filtrering/kemikalier) som späs ut med sockerlösning, vatten och aromer. Kolsyran tillsätts efteråt

Det man skulle kunna tänka sig är att jäsa till strax under önskad styrka och strax över önskad sötma, sen buteljera och låta jäsa tills lagom kolsyra (lagom kolsyra kan man bara ta reda på genom att öppna en flaska då och då och kolla) ... sen pastöriserar man alla flaskorna/dödar jästen genom att sänka dem i varmt vatten. Problemet är dock att trycket ökar när man värmer dem, risken för explodeeande flaskor är inte att leka med.

Jag har erfarenhet av att plocka bort glassplitter i betongtaket i förortslägenheten från ölflaskor som exploderade när dom stod på golvet. Är glad att jag inte var i närheten när dom smällde.

Gör inga experiment med högt tryck i din svagdrickaflaska !!!

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jan-08 kl 10:24 »
Lite väl knepigt att framställa en söt alkoholdryck med kolsyra i enligt champangemetoden.

Det går med viss möda om du jäser drycken så stark att jästen dör av akut alkoholförgiftning, dvs ta en jäst som tål ca 12%.
Sedan gäller det att passa sockermängen så att det i första jäsningen når nästan ända fram, när man sedan kraftigt eftersötar och slår på flaska, kan endast en liten del av sockret efterjäsa och jästen dör.

Flaska  kan förvaras lutande med korken ner, då kan man rycka ut korken när drycken är mycket kall och då befria drycken från det mesta av grumset. Fylla upp det som spills från en annan flaska
och återförsluta.
Vissa gillar att ha grumset kvar.

Med kolsyreapparaten kan man göra det lättare för sig.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 10:27 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fylgja

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 jan-08 kl 12:09 »
Jag förstår visserligen inte frågan riktigt eftersom jag inte sysslat med detta, men om det du vill ha är en söt alkoholhaltig dryck med bubblor så finns det något som kallas fläderblomschampagne. Det är lätt att göra och blir riktigt gott.
Man tillsätter ingen jäst utan det finns lite i fläderblommorna. Det är bara blommor, socker vatten, citron och lite vinäger. Jag kan leta upp receptet om du vill. Har hittat det hos Seymore.
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 29 jan-08 kl 11:28 »
Det finns ett par olika lösningar på problemet, beroende på ambitionsnivå  och kunnighet.

Är man ute efter en måltidsdryck/läskedryck går det bra att efter några dagars jäsning buteljera drycken och låta den karbonatisera en eller ett par dygn. Viss försiktighet anbefalles för att inte spränga tummen av sig.

Användande av laktos som beskrivits ovan.

Val av jäststam gör att man får en dryck som jäser  ut vid lägre alkoholhalt och dessutom kan lämna en restsötma.

Har man valt en jäststam som inte lämnar restsötma kan man uppnå samma resultat genom noggrann beräkning av sockermängden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser