Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta "taknock" ?  (läst 5891 gånger)

Neiklot

• Gäst
Byta "taknock" ?
« skrivet: 18 dec-07 kl 10:07 »
Nu vet jag inte om det heter så, men en balk som går mellan nedervåningen och övervåningen, behöver kanske bytas.
Den är rätt så angripen av husbock.

Är det enkelt/svårt?

Klarar man det själv?

Och: behöver sådant bytas ut?
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 10:07 av Neiklot »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Byta "taknock" ?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-07 kl 10:35 »
Jag tror det heter takbjälke!  :) Nocken är den som sitter överst på huset, där man lägger nockpannorna.

Vet du om det är ett pågående angrepp av husbock? Om det är det så måste det saneras först och då kan du ta hjälp av Anticimex. Kanske har du en husbocksförsäkring? Ingår ibland i hemförsäkringen. Risken är annars att husbocken äter upp hela huset, lite i taget.

Det är inte säkert att den behöver bytas ut. Det beror på hur djupt angreppet går. Om den behöver bytas ut så kan det vara ganska svårt. Det beror på vad det är för konstruktion på huset och hur händig man är. Tror inte man kan göra det helt själv eftersom det är tunga lyft involverade.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 13:32 »
Jag tror det heter takbjälke!  :) Nocken är den som sitter överst på huset, där man lägger nockpannorna.

Vet du om det är ett pågående angrepp av husbock? Om det är det så måste det saneras först och då kan du ta hjälp av Anticimex. Kanske har du en husbocksförsäkring? Ingår ibland i hemförsäkringen. Risken är annars att husbocken äter upp hela huset, lite i taget.

Det är inte säkert att den behöver bytas ut. Det beror på hur djupt angreppet går. Om den behöver bytas ut så kan det vara ganska svårt. Det beror på vad det är för konstruktion på huset och hur händig man är. Tror inte man kan göra det helt själv eftersom det är tunga lyft involverade.

Finns ingen husbock i huset nu, utan detta är "gammalt".
(Den har väl antagligen ätit det den ville ha..)

Jag tror att takbalken (?) är i någolunda hyffsat skick.

Men jag hade tänkt sätta något för, så att man inte ser. (någon "skiva" eller nått).
Tänkte, ska man åtgärda, så är det väl bättre att göra det innan. :)

kolaren

« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 19:43 »
Gamla hus är ju för det mesta byggda med god marginal för röta, husbock och liknande, hade den bjälken suttit i ett nytt hus av samma storlek hade den varit max 45x195 mm, så är den inte alldeles ihålig så behöver du nog inte göra något. Sviktar den mycket?

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 19:59 »
Gamla hus är ju för det mesta byggda med god marginal för röta, husbock och liknande, hade den bjälken suttit i ett nytt hus av samma storlek hade den varit max 45x195 mm, så är den inte alldeles ihålig så behöver du nog inte göra något. Sviktar den mycket?

Sviktar inte alls, hade det inte varit för att sidan mot trappen är bar, hade jag inte märkt det alls..

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 20:11 »
Du kan alltid hugga bort det maskätna om du vill, och täcka med nån skiva.
Likadant i ytterväggar av timmer, är det röta bara på utsidan av stocken så kan man hugga bort det angripna och fylla i med isolering,
Det finns tillräcklig styrka ändå.
Men kolla noga att det inte finns färska högar av trämjöl.
Ev kan man behandla med fotogen, men det luktar en del (gott tycker jag, men det är utomhus det).
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 20:14 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kolaren

« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 20:51 »
Husbocken trivs inget vidare i modern inomhustemperatur, har jag hört, så den har nog flyttat ut då. Och då vet jag inte varför man skulle gå lös på bjälken med en yxa? DET skulle ju däremot kunna försvaga den...

Vad gäller ruttnande timmer så upphör ju processen om det torkar, har då förruttnelsen gått för långt är det ju nytt timmer som behövs, finns det tillräckligt med material kvar och man lägger man i isolering så får man tänka till lite så man inte håller kvar fukt med den istället.. Luft!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 21:14 »
Det där ser inte ut som husbock. Husbock gör ganska stora ovala flyghål.

Jag skulle bara såga till en bräda och spika på. Då döljs kanterna på golvbrädorna och isoleringen (?) också.

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 dec-07 kl 21:24 »
Det där ser inte ut som husbock. Husbock gör ganska stora ovala flyghål.

Jag skulle bara såga till en bräda och spika på. Då döljs kanterna på golvbrädorna och isoleringen (?) också.

Det är en dålig bild!

Det är även stora hål (ca, 6mm stora), och jag är garanterat säker på att det är husbock.

Anledning till att det är isolerat är nog för att dom som satte in taket (för 30 årsedan..) brukade stänga av till övervåningen på vintern.
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 21:25 av Neiklot »

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 18 dec-07 kl 21:51 »
Husbocken trivs inget vidare i modern inomhustemperatur, har jag hört, så den har nog flyttat ut då. Och då vet jag inte varför man skulle gå lös på bjälken med en yxa? DET skulle ju däremot kunna försvaga den...

Vad gäller ruttnande timmer så upphör ju processen om det torkar, har då förruttnelsen gått för långt är det ju nytt timmer som behövs, finns det tillräckligt med material kvar och man lägger man i isolering så får man tänka till lite så man inte håller kvar fukt med den istället.. Luft!

Löst maskätet trä har ingen styrka värd namnet, sen krävs det väl lite koll hos den som håller i skaftet också.
Beträffande timmerväggar så är det ofta så man gör numera, det är onödigt att passa in ett nytt stycke trä som ändå inte bidrar till hållfastheten, enklare och funktionellt att hugga bort rötveden och lägga i isolering.
Det förutsätter självklart att man åtgärdat orsaken till rötangreppet.
Mineralull är förstås inte bästa utfyllnaden eftersom den inte suger upp fukt (fast det är oftast det man använder för det är lättjobbat),
samtidigt vill man inte ha stora hålrum i väggen för det leder bort värmen.
Boardskiva med träfiberull innanför kanske??
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 21:53 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 dec-07 kl 22:09 »
Du kan alltid hugga bort det maskätna om du vill, och täcka med nån skiva.
Likadant i ytterväggar av timmer, är det röta bara på utsidan av stocken så kan man hugga bort det angripna och fylla i med isolering,
Det finns tillräcklig styrka ändå.
Men kolla noga att det inte finns färska högar av trämjöl.
Ev kan man behandla med fotogen, men det luktar en del (gott tycker jag, men det är utomhus det).

Tack för tipset!!

Har en, på utsidan, fuktskadad balk i husväggen.
Ska genast kolla!!
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 22:09 av Neiklot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
Mashakaks8276, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser