Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brickband  (läst 23480 gånger)

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Brickband
« Svar #60 skrivet: 20 maj-08 kl 20:24 »
 :) Verkligen snyggt band!
Grattulerar.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 21 maj-08 kl 06:34 »
oj... det var verkligen fint.. färgerna är verkligen underbara.
Ska själv försöka få ut en bild nu när jag har ny digitalkamera.
Roligt att få se andras arbeten.

/Marie

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #62 skrivet: 23 maj-08 kl 12:32 »
Ja, det var verkligen ett fint band! Är imponerad!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #63 skrivet: 03 jun-08 kl 10:00 »
jag har provat brickbandsvävning en gång o då använde vi lekare, sådana som man har när man fiskar. Har ett inlägg med bild på det. Fast det var ett tag sedan. kanske nått år sedan. Men kul va det!
Jaghardetgött!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #64 skrivet: 29 jul-08 kl 16:14 »

Arcoiris

« Svar #65 skrivet: 15 aug-08 kl 22:38 »
Hej!
Jag höll på mycket med brickband för ett par år sedan, och hade ett par vänner hemma igår som började fråga om dessa band, och så blev man lite småsugen att börja igen, och så hittar man in här och oj va fina band!

Humle, du råkar inte ha mönstret på det blå/svarta bandet du gjorde? SUPERFINT!

Här är några av de banden jag gjort, inga märkvärdiga, bara sånna alla brickor vänds åt samma håll, så nu är det dags att hitta nya roligare mönster  :D

Margit

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 15 aug-08 kl 22:48 »
Så fina band ni gör!!!

Nu ska jag avslöja hur korkad och dåligt insatt jag är  :-[ jag trodde i min enfald att brickband var de där banden man hängde serveringsbrickor i förr i tiden...

Humle

• Västerbotten
« Svar #67 skrivet: 16 aug-08 kl 09:25 »
Arcoiris det är nån till som har frågat efter mönstret också. Problemet är att mönstret är bara x antal inslag långt alltså inget kontinuerligt mönster. Tanke är att jag ska ha olika mönster på samma band. Brickorna är uppsatta som vid dubbelsidiga band med skillnaden att vid dubbelsidigt är två trådar är av samma färg och de två andra i en annan färg är tre trådar svarta och en tråd blå.
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 09:28 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Arcoiris

« Svar #68 skrivet: 17 aug-08 kl 21:33 »
Hur gör man dubbelsidiga band?  ???

Det är rätt intressant att se på internet hur folk väver. Jag har alltid vävt uppifrån och ner! Hehe ska nog ta och prova så som man "ska" göra.  ;D

ViktoriaT

Brickband i Umeå
« Svar #69 skrivet: 20 aug-08 kl 21:04 »
Hejsan allihop! Det här blir kort värre, eftersom jag har en fem månader gammal dotter som strax vill äta och sova, så:

Heid84 - jag bor i Umeå (Berghem) och väver en del brickband. Om du fortfarande vill ha vävtips eller iallafall vävsällskap så hör av dig! (e-mail: saetervik@hotmail.com)

och Spångmurs - det vore otroligt roligt om du ville komma hit och hålla en kurs. Jag missade den i Årsunda i början av sommaren, men var otroligt sugen att gå. Jag kan utan svårigheter hitta ett gäng till, skulle jag tro.

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #70 skrivet: 22 aug-08 kl 01:29 »
Brickvävning är väldigt kul och man kan testa möjliheter i det oändliga. Jag har massor kvar som bara väntar på att bli testat. Ju mer jag lär mig desto fler möjligheter ser jag och desto fler saker hamnar på listan över sådant som borde provas.
Fixar du ett gäng så kommer jag och lär ut endel av det jag tycker fungerar bra.

Det krävs en lokal med gott om plats, bra belysning, stolar, bord och möjlighet till mat och fika. Veckolslutskurs är väldigt kort men har deltagarna provat på lite förut lär man sig en hel del. Framförallt får man grunderna så att man kommer vidare på egen hand sedan.

Vävhälsningar
Louise
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Arcoiris

« Svar #71 skrivet: 24 aug-08 kl 19:44 »
Jag provade att väva på "rätt" sätt och det gick jättebra! Fick inte alls lika ont i ryggen och det gick mycket fortare!

Så här blev det:
« Senast ändrad: 24 aug-08 kl 19:48 av Arcoiris »

heid84

• novemberbarn
« Svar #72 skrivet: 30 aug-08 kl 19:20 »
ViktoriaT Ja, hej, visst vill jag fortfarande lära mig! Har småpysslat en del själv, men oj jösses och hoppsan vad det inte gick bra! Angående lokal i Umeå så finns ju Ersboda slöjdförening som har en fin lokal. Kanske vi kan få hyra den?
I am on a lonely road and I am traveling, looking for the key to set me free

Humle

• Västerbotten
« Svar #73 skrivet: 14 jan-09 kl 17:31 »
Igår satt jag efter flera månaders uppehåll och backade mitt 32-brickiga band efter ett eller flera vävfel och det var ingen lek då jag några rader fick backa bricka för bricka och vrida framåt eller bakåt några gånger tills skälet öppnade sig för inläggstråden. Det var otrevligt nära att saxen och sophinken skulle åka fram men jag härdade ut och bandet är på rätt kurs igen ;D.

Till min fråga då efter denna korta utläggning. Det funkar alltså att brickväva med stickgarn i ull? Måste man ha tjockare och lenare brickor då än ex. spelkortsbrickor för att tråden inte ska nötas av? Jag antar att man då inte får väva fel för då kan tråden nötas av... men samtidigt är ju ullgarn ganska enkelt att tova ihop igen. Jag är nämligen sugen på att väva en halsduk.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #74 skrivet: 14 jan-09 kl 20:26 »
Då jag vet hur roligt det är med bilder så kommer här en bild på ett pågående band i blått och svart. 3.2 cm brett.

Ja, jisses vad snyggt, Humle!
Vad har du tänkt ha det till?

Humle

• Västerbotten
« Svar #75 skrivet: 14 jan-09 kl 21:19 »
Ja, jisses vad snyggt, Humle!
Vad har du tänkt ha det till?
Prydnad, bokmärke eller vad som helst. Det blev några cm längre än på bilden sen har jag vävt ett annat mönster på samma varp, men med dock ett litet vävfel. För mig som vet att det finns är det nästan det enda jag ser men man får nog studera det ganska noga för att hitta det  :-X.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #76 skrivet: 14 jan-09 kl 21:53 »
För mig som vet att det finns är det nästan det enda jag ser men man får nog studera det ganska noga för att hitta det  :-X.

Jag vet, jag vet. Suck.
Det finns flera exempel på kulturer runt om i världen, där de medvetet väver in fel i sina vävnader eftersom "endast gud är ofelbar".
Om man ändå hade trott att det fanns någon gud så hade ju det kunnat vara en liten tröst... ;)

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #77 skrivet: 14 jan-09 kl 22:03 »
Det går bra att väva med stickgarn om det inte är för luddigt eller för löst tvinnat. Luddet fäster ihop trådarna med varandra och gör det svårt att väva, och omöjligt att peta upp. Ju tjockare garn du använder desto större brickor kan man behöva så att det verkligen blir ett skäl att få igenom inslaget i. Jag har vävt med tretrådigt svenskullgarn, det gick rätt bra men blev gräsligt tjockt. Mina 8*8 cm brickor kändes rysligt små.

Skall du väva en halsduk måste du tänka på att inte trycka till för hårt. Medan man väver kommer det se väldigt glest ut, nu du lättar på spänningen drar ullgarnet ihop sig igen. Har man tryckt till för hårt blir halsduken stabbig och går inte att knyta om halsen.

Spänn varpen ganska löst när du väver ed ullgarn. Hakar trådarna i varandra för mycket kan man prova att stryka på något på varptrådarna som håller luddet nere, jag har testat billigt hårgele, det funkade bra och var lätt att tvätta bort igen.

Lycka till! Det är kul att se dina allster.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #78 skrivet: 18 aug-09 kl 07:28 »
Hej!

Jag är nybörjare på det här med brickband, efter några enklare band gav jag mig på Birkamönstret.http://www.cs.vassar.edu/~capriest/birkarcp.html
Men det blev inte alls så som det var tänkt.
Någon sa till mig att i engelska mönster sitter bokstäverna på brickorna olika i förhållande till svenska brickor.

Humle hur har du bokstäver utplacerade på dina brickor när du väver efter ovanstående mönster?

Jag har mina bokstäver så här...

AB
DC

Tackar ja det var speglingen jag funderade över. Vid första speglingen blev det fel då jag missade att även spegla ordningen och inte bara bakåt/framåt :P. Jag fegade och vävde så smalt det gick men kan rekommendera mönstret då det efter ett tag nästan går på automatik :).

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #79 skrivet: 18 aug-09 kl 22:19 »
Hej,
Jag skulle tro att den markering du har på brickorna stämmer bra med mönstret. Det finns ingen standard för hur man märker brickor eller ritar mönster så man måste kolla på alla sidor hur just de tänker. Men för detta mönster skulle jag välja din märkning.

Utan bild är det svårt att veta vad som gått fel, har du noterat att brickorna är trädda från olika håll? De som står S under är trädda från ena hållet, de som det står Z under är trädda från andra hållet.
Kan du ha startat vridningen när brickorna stod i fel läge? Mönstret blir inte rätt om man startar i fel läge, det finns 4 olika lägen att välja på, 3 fel och 1 rätt.
Har du fått avigsidan uppåt?

Har du möjlighet att ta en bild skulle det underlätta felsökningen.

Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser