Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måla i minusgrader  (läst 22606 gånger)

Marit

• Värmland
    • gersgården
måla i minusgrader
« skrivet: 17 dec-07 kl 14:18 »
Kanske en korkad fråga, jag vet inte. Men kan man måla i minusgrader inomhus? Skulle vara skönt att passa på med sånt under den obeboeliga perioden. Kan man använda vattenbaserad färg eller blir det något knas med den pga kylan? ???
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:måla i minusgrader
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 16:55 »
Kanske en korkad fråga, jag vet inte. Men kan man måla i minusgrader inomhus? Skulle vara skönt att passa på med sånt under den obeboeliga perioden. Kan man använda vattenbaserad färg eller blir det något knas med den pga kylan? ???

Det känns som om vattenbaserad färg fryser i minusgrader? Då borde det inte funka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 dec-07 kl 19:08 »
Vattenburen färg gillar inte minusgrader, man ska inte heller förvara färghinkar i minusgrader.

Oljefärg förstörs inte av frost men torkar/härdar otroligt långsamt när det är kallt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 17 dec-07 kl 21:41 »
En del oljefärger gillar inte heller att förvaras i minusgrader. I alla fall så står det på våra linoljefärgsburkar att de ska förvaras frostfritt.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 17 dec-07 kl 22:26 »
En målare sa till oss att det skall vara minst +5 grader vid målning.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #5 skrivet: 17 dec-07 kl 23:46 »
Då får jag ge mig till tåls till våren då... :-\

signe

« Svar #6 skrivet: 18 dec-07 kl 08:58 »
Vanlig traditionell falu rödfärg går bra att måla med bara det är plusgrader. Det är ingen nackdel att den torkar långsamt men minusgrader får det inte vara, då blir den svår att stryka ut. Många passade förr på att måla uthusen på vårvintern när det fanns fina snödrivor att stå på... Men andra färger som t.ex. linoljefärg får man tåla sig till våren-sommaren med.

bushwomen

« Svar #7 skrivet: 19 dec-07 kl 00:00 »
marit, du pratar ju om inomhus!!!där har du väl mer än 5 grader???då e det väl ok,eller???m.v.h.bushwomen

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 19 dec-07 kl 01:36 »
Linoljefärg tål frost alldeles bra.
Jag målade huset förra året med Uula färg köpt för nästan femton år sen i Gysinge.
Burkarna hade stått i ett ouppvärmt uthus.
Det var ingen chansning, utan precis enligt tillverkarens förvaringstips, alltså att färgen kunde förvaras i decennier i oöppnad burk och köld.
Man fick dock röra om länge, för pigmentet hade sedimenterat.

Däremot ska man bara måla utomhus med linoljefärg när det är som varmast och torrast, maj-juli (augusti), för det torkar långsamt.
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 01:39 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 dec-07 kl 09:00 »
Nu vet jag inte var ni tänker måla.
Men det är inte så svårt att hålla ett par plusgrader ett par dagar..
Räcker nog 1-2 dygn.

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #10 skrivet: 19 dec-07 kl 09:09 »
Huset står ouppvärmt på vintern då vi inte har någon godkänd värmekälla, vi bor i huset bredvid under den kalla årstiden.
Tänke måla ett par väggar bl.a. Men det går ju att lugna sig tills denna kyla avtagit lite. Får slänga på ett litet element så det iaf blir några plusgrader.  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 19 dec-07 kl 09:29 »
Avdunstning sker bäst om det är mer än +8 grader. Annars torkar det dåligt och risk för mögel ökar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wikhall

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 17:33 »
Det skrevs:

Vattenburen färg gillar inte minusgrader, man ska inte heller förvara färghinkar i minusgrader.

Oljefärg förstörs inte av frost men torkar/härdar otroligt långsamt när det är kallt.

Ah ah ah... hötter med fingret.

Nu talar ni om plastfärger, alkyd.

Måla med äkta gammaldags linoljefärg. Det går året om oavsett väderlek. Skillnaden är att färgen blir matt vid köldgrader och blank vid varmare grader.

Gå in på http://www.ottossonfarg.com/

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 dec-07 kl 18:51 »
Vi har faktiskt köpt vår linoljefärg hos Ottossons i Genarp, mycket trevlig liten butik och fantastisk kvalité på färgen. Den har vi till karmar, lister, snickerier m.m., på väggarna blir det "hemkokt" limfärg. Fast vi har ju plusgrader härinne i vilket fall som helst ...  ;)

Men trådstartaren frågade ju om vanlig väggfärg (vattenburen, latexbaserad antagligen) så det var det jag svarade på.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 19 dec-07 kl 21:17 »
Ja, det var ju vattenbaserad färg som det frågades om. Det finns ju andra vattenbaserade färger än alkyd/plastfärger, limfärg t ex.

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #15 skrivet: 19 dec-07 kl 21:47 »
Skummade igenom ottossons hemsida och den verkade intressant så jag ska läsa mer där. Hade ju tänkt vattenburet först men det är ju värt att kolla upp andra möjligheter :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare
mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser