Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torka grisöron m.m.  (läst 5470 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
torka grisöron m.m.
« skrivet: 16 dec-07 kl 13:29 »
är det någon här som tar tillvara på mer av grisen vid slakt ??? jag har funderat på grisöron och knoor. kan man inte torka de till hudnen. det går ju att köpa i affären, men hur gör man ???? jag har en ört och svamptork, men jag kan väl inte lägga de i den ???
Funderade ett tag på att röka dom i våran rök, emna jg har läst på mågna ställen att det kan vara farligt för hudenn ??? vad tror/tycker ni ???
Men frqamflör allt hur agör jag för att kunna ge hunden knorr, öron. ev nåt mer från grisen, mer än färkst ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

birgit

• Gäst
Re:torka grisöron m.m.
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 13:52 »
Varför skulle det vara farligt? Tycker absolut att du kan testa dig fram med olika varianter. Kolla vad de tycker bäst om.
När vi slaktar får (som våra hundar vaktar) Sparar vi allt utom ändtarm och mag/tarminnehåll. Vi har en särskilld frys till hundarna. Där lägger vi lagom protionspåsar. Ben, inälver m.m. Sedan får de äta köttet rått. Det är det bästa de vet. Däremot funkar det inte att ge dom rester av djuret direkt, för då verkar de identifiera det på lukten. Då vaktar de det bara. Men har det varit fryst är det inga problem.
Av får, lämnar de inte en benflisa kvar!

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 dec-07 kl 21:43 »
Min pappa har rökt kycklingfötter som godis till hundar, mycket populärt.
Men tänk på att när man röker så andvänder man mycket salt som inte är så bra för hunden i längden och att det har samma hållbarhet som annat rökt kött, det kan inte ligga framme så länge (men säg dom grisöronen som gör det  ;D)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 00:40 »
jag har torkat lever och kött till hundgodis.
det borde funka på grisöron och knorrar med.
torktiden borde bara vara lite längre ;)
lägg öron och knorrar på en plåt i ugnen och sätt den på 50 grader.
torka dem med öppen lucka så att fukten försvinner.
jag torkar lever och kött på en natt. så jag brukar sätta på ugnen på kvällen innan jag går och lägger mig och så är det färdigt på morgonen. jag låter godiset ligga på tidningspapper i ett dygn i rumstemperatur innan jag förvarar dem i papperspåsar.
Gör likadant med småfisk till katten och kött till oss. (men när jag torkar kött så saltar jag och torkar i 3 dygn.)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 12:27 »
tack för ala tips. jag frös in lite kött till honom i små potioner som han kan äta rått.

kycklingfötter, det är inge problem med benet ? jag vet itne hur mycket det fligger i det med att djuren inte får äta ben med F i.
Fågel, fläsk, Får, Fisk........ vad tror/ vet ni ?
ALLA är välkomna !

birgit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 23:00 »
Vi har alltid gett våra hundar ben av alla slag. Vi har haft hundar av alla tänkbara raser och ingen har haft problem. Inte ens våran tandlösa pekingese. Hon åt hela kycklingskrov. Tror mest det är fodertillverkarna som infört dessa tabun.
Boskapsvaktarna har ju som ursprunglig uppgift att undanröja döda djur, så att inte rovdjuren får vittring på dem.
Jag tänker alltid: Hur gjorde de förr? Hundar fick naturligtvis rester efter oss människor. Hundmat är ett nytt påfund. Precis som kraftfoder till våra får o kor.

Kharro

• "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
« Svar #6 skrivet: 28 dec-07 kl 18:35 »
Vi har rökt grisöron i en typ av fiskrök...det blev bra...
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 29 dec-07 kl 10:11 »
Vi har rökt grisöron i en typ av fiskrök...det blev bra...
hur gjorde ni då ?? för det är en fisk rök vi har oxå. men jag persnoligen har aldirg rökt.
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser