Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innehåll i foder?  (läst 3539 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Innehåll i foder?
« skrivet: 16 dec-07 kl 01:41 »
Vad finns det i? Måste man ge det? Kan inte hönsen äta havre och korn och nåt mer istället, hur gjorde man förr?

sallyomolly

• Gäst
SV: Innehåll i foder?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-07 kl 01:50 »
Läste lite om lucern, kan det vara nåt att ge tillsammans med havre, korn, vitaminer, mineraler och snäckskal?

Finns det nån som kollat hur man kan ersätta värpfoder som har ett bra "recept"?

johe71

« Svar #2 skrivet: 16 dec-07 kl 09:11 »
Vad finns det i? Måste man ge det?

värpfoder är en blandning som innehåller allt som en värpande höna behöver för att må bra, rätt proteinmängd, och lagom mängd av amimosyror (främst metionin & lysin)

en del sorter behöver kompleteras med snäckskal, andra innehåller snäckskal, det finns koncentrat (som blandas med 2/3 spannmål) eller helfoder som inte behöver kompleteras med annat

Kan inte hönsen äta havre och korn och nåt mer istället, hur gjorde man förr?

självklart kan man det, men precis som utvecklingen/kunskapen om vad som en människa bör äta för att må bra har gått framåt sen förr, så har kunskapen om vad en [äggläggande] höna behöver för att må bra gått framåt...

Finns det nån som kollat hur man kan ersätta värpfoder som har ett bra "recept"?

Jordbruksverket hat gett ut en publikation som heter "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk" Länk till pdf-fil. I den finns det några "recept" om man vill blanda själv, bland annat ett vegtariskt alternativ:
20% vete, 37,1% korn, 20% havre, 6% majsglutenmjöl, 6% potatisproteinkoncentrat, 1% vitaminpremix, 8,2% foderkalk, 0,3% koksalt, 1,4% monokalciumfosfat

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-07 kl 09:24 »
Gäller detta värphybrider som lägger 1 ägg om dagen ?
 Stridisar bl. a. som lägger ägg några månader om året.
Jag tror att det är för mycket protein till " vanliga höns"
Håller på Allfoder till alla.
Värpfoder möjligtvis då de ska igång på våren efter vilan.
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 16 dec-07 kl 09:27 »
Vad finns det i?
Vete Soja Ärtor Havre Vetekli Maltgroddar Kalciumkarbonat(kalk) Vitaminer m.m är det i värpfoder och allfoder.

Kan inte hönsen äta havre och korn och nåt mer istället, hur gjorde man förr?
Det beror på vad "förr" är för tidsperiod i din mening?
För väldigt länge sedan gav man fisk till hönsen för att dom skulle få tillräckligt med protein.

Jag tror att det är för mycket protein till " vanliga höns" Håller på Allfoder till alla.

Om hönsen får för mycket protein kommer dom att bli köttigare,
spelar det någon roll om man har välmusklade höns ?
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 17:42 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 dec-07 kl 09:30 »
I förrgår? :D

Hade vi inte en tråd på precis det här ämnet för några månader sedan? Tänk om det fanns en vettig sökfunktion.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 dec-07 kl 09:35 »
Simsalabim, man skall använda lite ovanliga ord ibland så går det att söka.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=18860;start=0

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 dec-07 kl 09:38 »
Aldeles riktigt Ulric  :D
Men vem sjutton vill bli ansedd som otrevlig och elak på frågeställarna
som man blir om man lägger in en länk till tidigare trådar om samma ämne....  ;D

Jag tar risken. Jag hittade tråden genom att söka efter ordet "trolleri". Den här trådens ord får bli "simsalabim". Inte lätt att navigera bland tusentals hönstrådar.

Allvarligt, det här forumet behöver en fungerande sökfunktion; en diskussion för en annan tavla.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-07 kl 10:56 »
Jag hänvisar än en gång till Fam, Lönns hemsida.
Christina vet, vad hon pratar om ang , höns, foder
sjukdomar m.m.
Hedemorahöns

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 16 dec-07 kl 11:02 »
Jag hänvisar än en gång till Fam, Lönns hemsida.
Christina vet, vad hon pratar om ang , höns, foder
sjukdomar m.m.

Har Fam. Lönn någon länk man kan få ta del av?
Jag vet inte vem alla är. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 16 dec-07 kl 11:07 »
Stackmurs Gård:
http://hos.sandnet.se/stackmurs/
               Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 16 dec-07 kl 12:03 »
Aldeles riktigt Ulric  :D
Men vem sjutton vill bli ansedd som otrevlig och elak på frågeställarna
som man blir om man lägger in en länk till tidigare trådar om samma ämne....  ;D
Ursäkta OT men:
jag tycker att det är jättebra med en länk till en gammal tråd, det är ju som sagt inte så lätt alla gånger att hitta något på det här forumet, så det är guld värt om man kan få hjälp med vilka sökord man ska andvända ;D Och var man kan hitta den infon som man är ute efter.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

johe71

« Svar #12 skrivet: 16 dec-07 kl 14:10 »
Allvarligt, det här forumet behöver en fungerande sökfunktion; en diskussion för en annan tavla.

http://www.google.se/ :) skriv site:alternativ.nu i sökfältet och efter det dina sökord så söker google bara på alternativ.nu...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 dec-07 kl 15:21 »
Jag brukar göra så, men jag har upptäckt att Google bara hittar en del sidor, möjligen sådana som är länkade från någon annanstans (?) Den här sökningen t.ex:

http://www.google.se/search?q=site:alternativ.nu+trolleri

returnerar bara ett tiotal resultat medan sökfunktionen här på sidan returnerar 34.

BK

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 16 dec-07 kl 18:26 »
På den här sidan står det en del om utfodring.
http://www.calistas.se/honsgarden/varutfodring.htm

Jag utfodrar ungefär på det viset, men jag ger också olika fröer(hampfrö, undulatfrö, solrosfrö) på vintern.
Hönsen är fina med röda fina kammar och verkar må bra. Har utfodrat på det viset ca 4 år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
ärt, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser