Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintersysslor  (läst 4229 gånger)

anette i bugared

• -
Vintersysslor
« skrivet: 12 dec-07 kl 09:16 »
Vad gör ni nu när bina har sin vintervila?
Planerar, bygger, eller har ni helt kopplat bort biodlingen?

Hos oss står en hög med Nackakupor i förrådet i väntan på målning.(Måste bara bestämma mig för vilken kulör :-\).
En hel hoper med ramar väntar på hopsättning och trådning. Mellanväggar skall smältas fast. Den gamla slungan har blivit ful och ärgig och måste skrubbas och troligen målas för att gå att sälja. På söndag säljs de sista burkarna med honung, och i dagarna avslutas nät-kursen i biodling, "andra året".

Det är tur att det är uppehåll i själva biodlandet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Eulalia

• Gäst
Re:Vintersysslor
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 14:03 »
jag har lagt bina på is  :D jaja bildligt talat, för det är hittills en skitvinter, med biodlarmått mätt..bina vill väl ha det lite kallare?
Har biböcker att läsa, honung att slunga (undrar om det går såhär långt efter?) ramar att bygga och kaka in....men varken tid eller ork för detta just nu.

Februari planerar jag in som en intensiv biodlarmånad..
« Senast ändrad: 12 dec-07 kl 14:04 av Eulalia »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 15:53 »
Ingenting ännu... :)

Men jag har också en hög med lådor m.m. som behöver skrapas, flammas o tvättas, ramar som skall trådas och få mellanväggar och en fin trågkupa som skall rengöras och få ny färg.

Sedan har jag även tänkt snickra lite; bottnar och flusterskydd kommer att behövas till våren.

I februari, innan lammningen drar igång, hoppas jag få tid för lite biodlarjobb...

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 06:50 »
Hej! Har en ambition om att göra mellan 1000-1200 ramar,
plus skattlådor till dessa. Ramvirke för ca hälften finns tillsågat, så vinterjobb finns när andan faller på.
Mvh. beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Bibi

• Honungsbutiken i Höga Kusten
    • Ångermanland
    • Honungsbutiken
« Svar #4 skrivet: 13 dec-07 kl 10:02 »
Mitt vintergöra: säljer honung och planerar inför nästa säsong, sånt som ska förbättras och lite nytt jag behöver (vill) köpa.
Efter jul ska jag snickra ramar,det brukar gå bra när man väl kommer igång, men det är trögt i starten.
Vintern är också en bra tid att gjuta vaxljus, helst vid vedspisen !
Biodlare, håller åsbohöns  och Svensk blå anka (bägge genbank)
Sommarcafé med honungsmaker

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 24 dec-07 kl 00:07 »
Är det något mer man skall tänka på beträffande BINA under vintern?

Lyssna efter surr, kolla efter döda bin på flustret, känna efter om kupan känns "varm", eller skall man bara hålla sig undan på störningsfritt avstånd, så att säga?

(Ni märker att det är min första vinter med bin, va? :-[)
« Senast ändrad: 24 dec-07 kl 00:08 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 24 dec-07 kl 19:10 »
Jag är ju också nybörjare, men försöker hålla mig undan... mest för att jag fösöker att inte vara nervös för att de skall dö ifrån mig... :-\

Jag satte på spärrgaller mot mössen, så nu känner jag mig hyfsat lugn och kommer nog inte att vara så mycket i bigården förrän framot våren.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Musseron

« Svar #7 skrivet: 07 jan-08 kl 17:45 »
På söndag säljs de sista burkarna med honung, och i dagarna avslutas nät-kursen i biodling, "andra året".

Vad är det för spännande kurs? SKulle vara bra att gå en sådan innan man slår till :)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 07 jan-08 kl 18:15 »
Vad är det för spännande kurs? SKulle vara bra att gå en sådan innan man slår till :)

Det var en kurs som anordnades i samband med Studieförbundet Vuxenskolan. Lärare var Clovis Kastberg och Birger Johanson.
Nu är den avslutad, men håll utkik på alternativs kurs-sida, de annonserar där.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=49;action=display;threadid=24217

froggis

« Svar #9 skrivet: 09 jan-08 kl 20:44 »
Har tänkt på det här med biodling....är det en bisyssla ;), nä det var inge kul, :-[... men alvarligt talat, tjänar man en bra slant på det?
Såg nämligen att det skulle starta en kurs i närheten!

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 09 jan-08 kl 21:56 »
Har tänkt på det här med biodling....är det en bisyssla ;), nä det var inge kul, :-[... men alvarligt talat, tjänar man en bra slant på det?
Såg nämligen att det skulle starta en kurs i närheten!

Gå kursen!!!

Sedan hur mycket du tjänar beror på hur många samhällen du har och hur du lyckas sälja direkt till kund, men man kan tjäna in en hel del på det.

Här har du en sida om biodlingsföretagandet, vänder sig även till nybörjare.
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 21:56 av anette i bugared »

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 20 jan-08 kl 17:39 »
Kan konstatera att det rör sig ett och annat bi i flusteröppningen och på flustret.
Städbin kanske,eller vaktbin? Vad tror ni?

Lyckero

« Svar #12 skrivet: 21 jan-08 kl 08:46 »
Har också sett att det är ett och annat bi som är ute och rör på sig. De jag såg kröp fram ur flustret och flög iväg, precis som om de skulle ut och spana. Såg aldrig att något kom tillbaka.
Nu blommar ju redan hassel och vintergäck men det är väl knappast meningen att bina ska vara ute så här års. Eller?
Hoppas bara att detta inte skadar samhället. Har bara en kupa och den vill jag inte mista pga vår konstiga vinter. 6-7 plusgrader och några solglimtar hör ju nu till vardagen. Antar att detta räcker för att bina ska börja tro att det är våren som kommit.
Någon annan med mer erfarenhet som vet om det brukar vara så här?

svartvest

« Svar #13 skrivet: 21 jan-08 kl 22:40 »
Måste tråda om 100 ramar, sälja honung...

Min fiende är fåglar som pickar på kupan. Ca 25% av bimassan kommer att dö under vintern. Min första vinter var botten full av döda bin men det surrade trots allt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 23 jan-08 kl 18:53 »
Idag har jag inventerat bland mitt material för att se vad jag behöver köpa/snickra införs säsongen.

Jag hade mer än vad jag kom ihåg så det är bara täckbrädor, bottenbrädor och spärrgaller som behövs. Får bli en tur till Tofta snart... :)

150 ramar att tråda o vaxa lär ju ta sin tid....

Lyckero

« Svar #15 skrivet: 25 jan-08 kl 09:00 »
Tänkte passa på att bygga några uppstaplinglådor nu innan våren kommer. Har tagit mått på mina gamla Törebodakupor och tänker bygga nya med samma mått. Men vilket material är bäst att använda? De jag har är gjorda av tunn plywood. Går det lika bra med masonit eller är det bättre med riktig träpanel? Någon som har någon åsikt om detta?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 25 jan-08 kl 21:21 »
Jag har några hemmabyggda lådor (dock inte jag som byggt...) av träpanel och de är riktigt tunga... :P De kommer att vara yngelrum och så blir det lättare lådor ovanpå!

mille

• -
    • Gångemad
SV: Vintersysslor
« Svar #17 skrivet: 15 feb-08 kl 12:20 »
Det är väl knappt vinter (längre? inte alls?) här där jag bor, men nu har jag äntligen fått lite fart på mitt vinterjobb!

1/3 av ramarna är trådade och resten hoppas jag hinna med i helgen. I förrgår var jag o hämtade material från en biodlare som skall sluta och nu har jag galler, luckor m.m. så att jag klarar årets säsong! Tak, bottnar och täckbrädor återstår att snickra...

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 16 feb-08 kl 19:40 »
Hej!
Ett litet tips, skippa täckbrädorna och ersätt dem med en plastskiva eller en bit byggplast.
Så kan man se ner i sammhället utan att "öppna"

LP:s biodling säljer sådana skivor.

Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 16 feb-08 kl 19:54 »
Hej!
Ett litet tips, skippa täckbrädorna och ersätt dem med en plastskiva eller en bit byggplast.
Så kan man se ner i sammhället utan att "öppna"

LP:s biodling säljer sådana skivor.

Mvh. Beekeepern
Jag gjorde tvärtom inför vintern. Plasttäckskivan behöll så mycket kondens på undersidan.
Men till våren byter jag tillbaka till plasten igen, för det är helt suveränt att kunna titta på bina utan att öppna på riktigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser