Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angorakaniner- synpunkter och tips  (läst 2264 gånger)

skånetösen

• Skåne
Angorakaniner- synpunkter och tips
« skrivet: 10 dec-07 kl 20:29 »
Har lite löst börjat fundera på om jag inte skulle börja med angorakaniner. Har läst en del i trådarna men skulle vilja ha lite mer handfasta, grundläggande tips och råd från er med erfarenhet. Jag är van vid djur men har inte haft kaniner tidigare.  :-[
Är intresserad av ullen och sällskapet så det är inte frågan om köttproduktion/slakt.
Får man tigga om några visdomsord?

Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Re:Angorakaniner- synpunkter och tips
« Svar #1 skrivet: 10 dec-07 kl 22:17 »
Hej Skånetösen! Det finns bra literatur i ämnet om angoror...en del att läsa på nätet också. Själv hade jag haft dvärgkaniner innan jag skaffade min första angora, men jag har aldrig ångrat en minut dessa otroligt trevliga kaniner. De är bland de lungnaste djuren man kan ha, har själv ena riktiga kelgrisar som är mycket måna om sin dagliga dos med uppmärksamhet. Men man måste vara medveten om den stora betydelsen av regelbunden klippning, vilken är livsviktig för angoran. Som slaktkanin duger de inte riktigt till då dom äter för att producera ull. Du kan ju alltid prova med en eller ett par djur till att börja med så ser du snart om det funkar...Lycka till ::)

annan

« Svar #2 skrivet: 10 dec-07 kl 22:22 »
jag går i samma tankar, har haft kaniner förr. sugen på angoraullen
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

skånetösen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 dec-07 kl 22:27 »
Hej och tack för svaret. Jag håller på och letar efter lämpliga böcker i ämnet men en hel del verkar vara slut på förlaget. Hmm. Ska gå en antikvariatsrunda också.
Det där med klippningen är jag helt med på...det är precis därför jag skulle vilja ha angorakaniner. Ullen är ju så fin och jag sysslar en del med virkning på vintrarna så... Är inte riktigt med på om det är svårt att klippa en kanin...jag menar gillar de att bli klippta eller får man göra det 'mot deras vilja' om du fattar vad jag menar.  :-[ ;) En motsträvig kanin är kanske inte det lättaste att handskas med speciellt om man samtidigt ska försöka få av pälsen. Eller?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #4 skrivet: 10 dec-07 kl 23:02 »

På många kaninutställningar brukar angoraföreningen vara med och visa upp produkter av angoraull. De visar också hur man klipper, kardar och spinner.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 11 dec-07 kl 14:24 »
Angororna brukar njuta av att bli klippta, om det tar för lång tid kan de dock bli otåliga :P Men då kan man ju alltid ta en paus...Det finns ändå några som trilskas lite men då brukar det räcka med att man lägger en fast hand över ryggen på dom.

Happy Phantom

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 16:31 »
gör inte som jag bara.

jag längtade efter angorakaniner i säkert tio år innan jag till slut hittade en. den fick jag av en kompis till en kusin som var brylling med en granne ... det var en fin angora men jösses vad hjälpt jag skulle ha varit av att ha det kontaktnät jag har nu!

Mitt bästa tips är därför:
ta kontakt med en vettig uppfödare!
En seriös angorauppfödare låter dig prova klippa en kanin (under övervakning  ;) ) och kanske också kan tipsa dig om var och hur du kan lära dig spinna mm.

angorakaniner och angoraull är en fantastisk hobby, men den passar inte alla!
jag trodde att den var perfekt för mig som är hantverks/ull och kaninintresserad, men efter många, många bakslag och gud vet hur många gånger jag har tänkt: "jag skiter i det här!" så har jag till slut börjat få kläm på det här.

det är mycket som spelar roll med angoror!
dels är de känsligare i sin fysik än andra kaniner och drabbas i större utsträckning av "mystiska sjukdomar" (mag och tarm rubbninar tänker jag på ffa.)
Det är mycket som påverkar om det blir bra ull: foder, skötsel och kaninens fysik.
en kanin som blir nollad på utställning kan få 96 poäng en annan gång.

Många talar om att angora kaniner är så snälla men jag har flera kaniner som är rätt så morriga av sig och "min" uppfödarvän har också morriga kaniner.
De går att hantera men jag skulle inte låta vem som helst sticka in handen till dem ...  :-[
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 16:34 av Happy Phantom »

Happy Phantom

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 16:32 »
Angororna brukar njuta av att bli klippta, om det tar för lång tid kan de dock bli otåliga :P

oftst beror det ju på att de är lite kissnödiga när de blir så där oroliga, har jag märkt.  :D

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #8 skrivet: 15 dec-07 kl 16:20 »
Jag skaffade två angorakaniner i september i år, från en vad jag tror mycket bra uppfödare. Avsikten - ullen! Kan ju säga att de är helt olika i humöret, den ena är jättelugn och den andra är rätt så spattig. Idag klippte jag den lugna och det var andra gången jag klippte en angora (bortsett från mina tonårsdagar, då hade jag några angoror). Det gick jättebra att klippa henne, hon var hur lugn som helst.
Jag tycker att du, skånetösen, ska skaffa ett par kaniner, gärna två honor, och helt enkelt se hur det är! Mina lever i en box i stallet, vi tittar till dem ett par gånger om dagen. De är inte så keliga av sig, men verkar trivas bra. Har inte upptäckt några som helst konstigheter med dem, inga sjukdomar eller någonting *peppar peppar*. Klipper dem var tredje månad och klipper då klorna samtidigt. Jag kommer att skaffa fler angoror till våren, men kommer nog inte att ha mer än 8-10 st totalt.
Tycker att det är trevliga, snälla och vackra djur, tveka inte att skaffa några!  :D
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare
hustomtar, simon.arvestrand, barney the bear

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser