Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bock med Mastit  (läst 5371 gånger)

Virvel

Re:Bock med Mastit
« Svar #20 skrivet: 17 dec-07 kl 20:34 »
Den hältan beror säkert på smärta i juvret, eller, ja, spenen.  Du får väl kompensera med extra mycket vänlighet, för produktion av oxytocin!  Vad säger Din veterinär?  Det låter ju som om själva varet är borta.  Eller?

Tja hon sa väl inget särskilt om hältan annat än det du
påpekar -smärtan i juvret/spenen
Hon antog att det skulle försvinna när mastiten försvunnit.
Så man får väl hoppas på det!

Glenn är då snäll med geten nu, fast när jag har behandlat honom så brukar hon lukta på spenen och då grymtar han åt henne(han låter som chewbacca!) å då lägger hon av.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 18 dec-07 kl 01:37 »
Klart hon är nyfiken, men om det är smittsamt är det väl inte så bingo om hon får mikrober på nosen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 18 dec-07 kl 09:10 »
Inget nytt på fronten... varken bättre eller sämre, det jag mjölkar ur nu är helt genomskinligt, dom sista dropparna jag klämmer ur är blod färgade.

Ett litet tips är att försöka undvika att klämma ur de där sista dropparna, alltså försöka sluta innan det blir blodblandat.
Blodinblandningen, när den kommer i slutet, kan vara tecken på att man "tagit i lite för hårt", och risken är att man fördröjer läkningen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Virvel

« Svar #23 skrivet: 18 dec-07 kl 11:38 »
Ett litet tips är att försöka undvika att klämma ur de där sista dropparna, alltså försöka sluta innan det blir blodblandat.
Blodinblandningen, när den kommer i slutet, kan vara tecken på att man "tagit i lite för hårt", och risken är att man fördröjer läkningen.

Aahha! Tänkte inte på det, bra tips! Tack!!

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 18 dec-07 kl 16:55 »
Säkert riktigt, jag tänkte inte heller på det.  Samtidigt är det förstås viktigt att hålla tomt, så att de encelliga snyltgästerna inte får något att äta.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #25 skrivet: 18 dec-07 kl 17:43 »
Vet inte hur du ströar i Glennns box men att srö ett tunnt lager vanlig trädgårdskalk i boxen kan ge den fördelen att bakterietalet minskar och då särskilt de sjukdomsframkallande. Lite halm eller torv ovanpå är ok men upprepa kalkningen var dag för bästa effekt.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #26 skrivet: 19 dec-07 kl 20:15 »
Kalk...

är det ofarligt för får eller andra djur?

Jag har tydligen köpt ett osedvanligt bra strö eftersom mina djur rusar fram och börjar äta av det så fort jag försöker lägga torrt i stallet.

Trots att de har ensilage i överflöd vill de bara äta det de skall ligga på.

Jag delar ladugård med en äldre herre och han har kalk som han slänger på väggarna i hönshuset... är det ok?

Morbid som jag är, och av generationen som började intressera sig för kriminalteknik så kommer jag ihåg de "hemska" mordhistorierna från 1930-talet då mördare använde sig av osläkt kalk för att förinta sina offer!!!

Det har faktiskt gjort mig orolig över hur man använder kalk... är det obefogat?

Älskar djur... människor också!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #27 skrivet: 19 dec-07 kl 22:15 »
Hoppsan....
Det finns olika sorters kalk.

Den ena är typ foderkalk och den har man inte på väggarna.
Den andra är osläckt kalk och den ger man inte till djuren !
(Osläckt kalk är frätande och väldigt aggresiv)

/Rosa
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 22:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 20 dec-07 kl 23:23 »
Ja, Torptomten, vilket menar Du?  Har foderkalken bakteriehämmande effekt?

Och om djuren äter ströt, så är det förmodligen smakligt.  Om de äter av ensilaget också, så kanske de bara vill komplettera sitt vitamin- och mineralintag.  Är det kanske rent av havrehalm Du bjuder på?  Om det är grönskott i den, så ....  MUMS!  Jag blir riktigt sugen själv, för jag vet hur myket de tycker om den!

Men om de äter ströet I STÄLLET för fodret, så kan det nog löna sig att ta en noggrann titt på det senare.

Angelica

« Svar #29 skrivet: 24 dec-07 kl 17:56 »
Jag bjuder dem ensilage, slicksaltsten för får, mineralbalja  och tydligen ett bra strö!
De är mycket duktiga på att äta ensilaget också... så det verkar vara bra.

Ströet är jag mindre säker på vad det är för något...jag behövde strö fort så jag ringde Maskinringen i Öst och de levererade inom 3 dagar (mycket bra eftersom jag faktiskt bara har 5 vuxna tackor och 7 tacklamm, det är service!!!).

Kan djurhomeopati vara ett alternativ när det gäller att förebygga mastit hos får? Har någon av er erfarenhet av det?

Själv vet jag att det funkar hos höns!

mvh/angelica

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 24 dec-07 kl 23:25 »
Har dina höns juver?! Fantastiskt!  ;D

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 25 dec-07 kl 04:48 »
Ja, kära Gruff, visst är naturen variationsrik!

Angelica

« Svar #32 skrivet: 02 jan-08 kl 18:51 »
 ;D ;D ;D HAHA, DET VAR JU RIKTIGT ROLIGT!! :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

1415 gäster, 2 användare
Dha87, hustomtar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser