Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammal hästdynga  (läst 2079 gånger)

Marit

• Värmland
    • gersgården
gammal hästdynga
« skrivet: 09 dec-07 kl 14:11 »
 Kan man använda ca 10-12 år gammal hästdynga blandat med halm till gödsling av ett nytt land i vår eller har all kraft försvunnit ur den? Annars kanske man kan blanda den med jorden ändå som utfyllnadsmaterial? Känner att det börjar bli dags att tömma dyngstan ifall det blir kommer nya djur på gården...
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:gammal hästdynga
« Svar #1 skrivet: 09 dec-07 kl 14:21 »
Ja, det kan du och jag tror det blir jättefin jord av det. Använd det som färdigt fyllnadsmaterial. Kanske behöver du blanda in lite nyare gödsel också näringsinnehållets skull men, inte för mycket. Det finns säkert en hel del nyttigheter kvar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 dec-07 kl 14:04 »
Ja, blanda i så mycket du kan. Så gammal gödsel är ren mull/humus och mycket nyttigt för jorden oavsett vilken jordtyp du har i landet. Näringsinnehållet är nog inte så stort men som sagt, det är bra för jordens egenskaper.

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #3 skrivet: 14 dec-07 kl 12:42 »
Vad bra! Då har jag något att se fram emot i vår då ;) Vad kan jag använda som tilläggsgödsel? Vet inte riktigt vilket som är bäst eller beror det på vilka sorters grönsaker som jag ska odla??? ???
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 dec-07 kl 13:08 »
Hönsgödsel (hemgjord eller torkad i säck) funkar till det mesta och så kan du täcka mellan grönsakerna med färskt gräsklipp, tillför både näring till jorden och det som växer där, och 'maskmat', och hjälper till att hålla fuktighet i jorden.

Googla på 'täckodling + gräsklipp'.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tångräkan, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser