Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänk på djuren!!  (läst 1645 gånger)

winn

• Gäst
Tänk på djuren!!
« skrivet: 09 dec-07 kl 12:36 »
Jag fattar inte varför människor tror att dom har mer rätt att leva än djuren.
Många tror dom kan göra vad som hellst med djur.
skjuta,äta, plåga dom. ALLT
Man måste börja tänka mer på djuren, stora valar till små möss, alla är lika värda.

Tänk om man hade varit en kyckling på en kycklingfabrik.
Kycklingar föds upp i mängder, för att sedan slängas in i små luft rör in i lådor.
Dom som jobbar på kyckling fabriken tar upp lådan och hellt okänsligt kastar kycklingaran i boxar.
Dom skiter i om några av kycklingarna bröt bena i fallet.
jag själv hade gärna velat trycka in dom gubbarna som jobbar där in i ett sånt luft rör sedan hänga dom upp och ner för att sedan skära av dom halsen.
För det är precis så kycklingarna för uppleva sitt liv.
Vi mäniskor kan faktiskt klara oss att leva utan att äta kyckling.
Det är samma med lamm, kalvar, kultingar man behöver inte äta en liten djur bäbis, för de har knappt börjat sitt liv.

Alla borde ta hand om djuren lite bättre.
För det kunde lika gärna varit du som var på väg i en trång bur till slakten!!!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Tänk på djuren!!
« Svar #1 skrivet: 09 dec-07 kl 13:24 »
Det är därför som många av oss här väljer att föda upp och slakta själva. För att undvika fabriker och rovdrift.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 dec-07 kl 13:48 »
Det är samma med lamm, kalvar, kultingar man behöver inte äta en liten djur bäbis, för de har knappt börjat sitt liv.

Nu är det ju bara 10% av kalvarna som slaktas som "kalvar"....
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #3 skrivet: 09 dec-07 kl 19:18 »
Det är viktigt att djuren behandlas värdigt in i det sista även om de ska slaktas tycker jag.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-07 kl 19:42 »
Alla borde ta hand om djuren lite bättre.
För det kunde lika gärna varit du som var på väg i en trång bur till slakten!!!!

Exakt!
Får jag välja själv så, vill jag inte veta något om när döden är i antågande. Livet fram till döden ska jag ha haft det bra och pysslat med sådant som människor gör om dagarna. Min ålder är väl egentligen av rätt ringa betydelse...

Och med dessa tankar i bakhuvudet föder jag helst upp min egen mat, så vet jag att deras liv sett ut såsom jag vill att mitt ska göra - typ  8)  
Landsflykting i storstan...

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 09 dec-07 kl 23:20 »
Det är därför som många av oss här väljer att föda upp och slakta själva. För att undvika fabriker och rovdrift.

Kunde inte ha sagt det bättre själv ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 dec-07 kl 13:24 »
Håller mä Gruff....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 03:24 »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Filipin

« Svar #8 skrivet: 13 dec-07 kl 13:49 »
Jag håller med dej av hela mitt hjärta man lider med misshandlade djur och mår ur dåligt i evigheter :( :( :( :(

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 13 dec-07 kl 17:23 »
Jag håller med dej av hela mitt hjärta man lider med misshandlade djur och mår ur dåligt i evigheter :( :( :( :(
Ja, det är ju just därför vi gör det själva!

birgit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 dec-07 kl 18:36 »
För att återgå till gruninlägget, så var väl rekommendationen att vi skulle sluta äta djur?
Då infinner sig frågan: Varför ska vi då hålla djuren? Då äter de ju upp maten för oss, eller snarare äter på mark vi borde odla mat på.
Människan är en allätare och mår uppenbarligen bra av att äta kött. Att vi idag håller tamdjur för matproduktion, beror ju på att vi blivet lite lata med "åren". Orkar liksom inte springa till skogs o jaga när magen kurrar.
De tamdjur vi har idag hade inte funnits om inte människan börjar med matproduktion.  Däremot ska man behandla djuren väl hela deras liv, oavsett hur kort det blir. Det är därför jag även förespråkar extensiv hållning av djuren. Då får de leva så snarlikt det vilda tillståndet som är möjligt med våra djurskyddsregler. OBS: Detta innebär inte svältfödning, utan att man inte ger dom en massa producerad mat som är till för att öka tillväxten (så man kan slakta dom snabbare). Detta hör inte hemma i en naturlig djurhållning. Låt dom ha frihet att röra sig på rejäla ytor, möjlighet att söka skydd för väder och vind. Fri tillgång till bete, hö, salt, mineraler och vatten.
Hållande av djur instängda i boxar med maximalt antal djur per box är osmakligt och onaturligt för djuren. Det är en spridd missuppfattning att det är bäst för djuren att vistas inne på vintern. Våra djur är gjorda för uteliv. Låt dom själva få välja och behandla djuren lungt och vänligt.
Att jaga en fårflock med en Border Collie i timmar, för att hunden ska få övning är ett stort stressmoment för fåren t.ex. som få verkar fundera på ??? Det finns många typer av djurplågeri. Men att försöka låta djuren leva så naturligt som möjligt för arten borde vara det optimala. ;) Därför bör alla lära sig hur just deras djurtyp fungerar naturligt.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 27 dec-07 kl 13:51 »
Instämmer, Birgit!  En del vallhundstränare tror att hunden inte skulle kunna valla om den är god vän med djuren.  De har inte kunnat förklara hur mina getter och även några tackor (!) kunde ta emot vallhundarnas hjälp med att slicka killingen/lammet torrt efter födseln.  De trodde nog helt enkelt inte på det.  Trodde inte att djuren genast lydde om en av hundarna sa så mycket som (voff).  Men det gjorde de, för hunden var chef!

God djurhållning är en symbios:  Människan erbjuder skydd mot otäckt väder, svält, sjukdomar och rovdjur.  I utbyte får vi mjölk, kött, skinn, ull - och god vänskap!  Dålig djurhållnig är parasitism.  Då har bara den ena parten nytta av förhållandet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser