Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kokosfett?  (läst 6704 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
kokosfett?
« skrivet: 08 dec-07 kl 19:21 »
håller på o gör ischoklad nu inför julen  ;D

min fråga är det något man kan ge hönsen. blir ju rätt mycket över om mn säger så.

kanske blnada ihop med lite undelatfön  vem vet

någon som vet???

kram ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:kokosfett???
« Svar #1 skrivet: 08 dec-07 kl 19:38 »
Inte så hälsosamt kanske, mycket fett till de små liven...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Torry

  • Inlägg: 931
Re:kokosfett???
« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 19:45 »
Hej !
Jag hade inte gett det till mina höns, alldeles för mycket fett, bättre att vänta tills det blir riktigt kallt och hänga ut det till hackspetten och talgoxen.
//Torry

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:kokosfett???
« Svar #3 skrivet: 08 dec-07 kl 22:00 »
Åhhh, det är ju guldläge att tillverka egna talgbollar med massa frön och annat gottigt i!! :D
Smält ner fettet i kokosnötsskalet eller blomkrukor som du sticker en pinne genom och hänger uppåner när det stelnat..
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:kokosfett???
« Svar #4 skrivet: 08 dec-07 kl 23:06 »
Vad lustigt... jag tänkte fråga ungefär samma sak. Jag hittade kokosflingor i skafferiet när jag städade, gud vet hur de hamnat där, ingen här gillar kokos. Jag tänkte frågat om man kunde ge det till hönorna. Jag letade efter den där mappen vi hade för ett tag sen med frågor om matrester men hittade den inte, jag är nog dålig på att leta...

Det är med andra ord bättre att ge till småfåglarna när det blir kallt? Men det är bra, de ska ju också ha något!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:kokosfett???
« Svar #5 skrivet: 09 dec-07 kl 00:06 »
Man behöver ju inte ge dem allt på en gång. Mina hönor ÄÄÄlskar kokosflingor.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:kokosfett???
« Svar #6 skrivet: 09 dec-07 kl 11:14 »
kokosfett och kokosflingor är ju inte riktigt samma sak.
Kokosfett skulle inte jag heller ge åt hönsen, det är för fett.
Men att göra "talgbollar" till småfåglarna av det är ju en bra ide.
Kokosflingor hmmm det är ju väldigt smått, för min del känns det lite meningslöst.
Gotlandskaniner, genbank.

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:kokosfett???
« Svar #7 skrivet: 09 dec-07 kl 19:03 »
Talgbollar låter kul men svårt tycker jag. Hur gör man? Blir det inte himla kletigt?
Kokosflingor blandar jag ibland i värpfodret bara för att det ska smaka lite godare.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:kokosfett???
« Svar #8 skrivet: 09 dec-07 kl 19:05 »
bara att smälta fettet och lägg i frön eller vad man nu vill ha i och hälla i plastglas eller något lämpligt. väldigt enkelt.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ela84

  • Inlägg: 509
Re:kokosfett???
« Svar #9 skrivet: 09 dec-07 kl 19:11 »
Vet inte omjag skulle göra de, e lite rädd för choklad till djuren.
När jag jobbade me grisar sa vetrinären vi hade att choklad sör att grisar kan få en dödlig diarrè.
Så jag undviker de
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:kokosfett???
« Svar #10 skrivet: 09 dec-07 kl 19:42 »
Jag testade att ge hönorna kokosflingor i dag (tillsammans med majs, bröd, russin och lite sallad och tomat. De hade konsekvent lämnat alla russin och alla kokosflingor... så det var tydligen ingen hit...

De har gillat russin innan men de har tydligen tröttnat på dem. De gör lätt det, varken gröt eller spagetti är gott längre, jag vet inte vad jag ska ge dem? Beställa en pizza?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:kokosfett???
« Svar #11 skrivet: 09 dec-07 kl 21:07 »
Dina hönor är nog som en silkeshöna jag köpte en gång av en äldre dam. Hönan matvägrade och jag frågade säljaren vad jag skulle göra.
Hon svarade: -" Ger du henne inte spagetti? Det är hon van vid."

Dina hönor kanske får godis oftare än mina?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:kokosfett???
« Svar #12 skrivet: 10 dec-07 kl 11:08 »
Citera
Vet inte omjag skulle göra de, e lite rädd för choklad till djuren.
Det är väl inte choklad vi pratar om?
Jag tror vi pratar om rent kokosfett, det finns inget choklad i det men det kan användas när man gör tex ischoklad.

Choklad är giftigt för tex katter och hundar så det skulle jag inte ge till hönsen.
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 11:10 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Eulalia

  • Gäst
Re:kokosfett???
« Svar #13 skrivet: 10 dec-07 kl 11:15 »


Choklad är giftigt för tex katter och hundar så det skulle jag inte ge till hönsen.

 :o åh nej! min gammelkatta är förtjust i choklad, hon tigger när hon känner doften...förvisso så får hon bara i sig en pytteliten smula men ändå...

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:kokosfett???
« Svar #14 skrivet: 10 dec-07 kl 11:29 »
Beroende på hur känsliga de är så kan det räcka med en smula så jag skulle vara försiktig med chokladen om jag var du.
Gotlandskaniner, genbank.

amarantus

  • Gäst
Re:kokosfett???
« Svar #15 skrivet: 10 dec-07 kl 12:37 »
Kokosfettet vet jag inget om men CHOKLAD är dödligt giftigt för fåglar.....

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:kokosfett???
« Svar #16 skrivet: 10 dec-07 kl 13:24 »
Kokosfettet vet jag inget om men CHOKLAD är dödligt giftigt för fåglar.....
:o :o :o Min ena amazom som älskar choklad, speciellt Marabous Frukt och mandel :-\. Nåja, hon får nöja sig med pizzakanter till lördagsgodis i fortsättningen, plus en och annan smörad bit rundstycke :-[.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

  • Gäst
Re:kokosfett???
« Svar #17 skrivet: 10 dec-07 kl 13:37 »
:o :o :o Min ena amazom som älskar choklad, speciellt Marabous Frukt och mandel :-\. Nåja, hon får nöja sig med pizzakanter till lördagsgodis i fortsättningen, plus en och annan smörad bit rundstycke :-[.

Gulp :o men du!!! har själv gjort tabben innan jag fick veta och gojan dog inte som tur e :-[
Som tur e så är ljuschoklad inte lika farligt då kakaon är mindre mängd men levern pajar sakta men säkert ändå.

Choklad,Avokado och ngt mer som jag inte minns nu :-[ är farligt för fågel.

Ge ngt annat gött men i LITEN mängd anpassat till den lilla kroppen bara ;) ex fett,socker,protein m,m.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:kokosfett???
« Svar #18 skrivet: 10 dec-07 kl 13:47 »
Tur att Marabous choklad är så utblandad då, och att alternativ finns så att man slutar förgifta sina fåglar, för detta hade jag ingen aaaaning om :-[
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser