Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag tror att jag börjat tröttna.  (läst 1714 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Jag tror att jag börjat tröttna.
« skrivet: 08 dec-07 kl 12:46 »
Eller gör alla det så här på vintern.

Att mata, vattna, gosa och snacka lite med kaninerna - de gör jag mer än gärna varje dag.

Men städningen. Bära hö, spån och rulla bajs-skottkärror. ... nej. Det är helt ok på sommaren. Men att gå ut i regn/mörker....BLÄ.

Jag vill gärna ha kvar en liten familjegrupp och ta nån kull per år. Men det där att jag ska bli miljonär på detta (hihi), jag undrar om jag inte måste ge upp det. Jag är helt enkelt alldeles för lat.

Trist men sant.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Jag tror att jag börjat tröttna.
« Svar #1 skrivet: 08 dec-07 kl 16:35 »
visst e de tråkigt att göra det vintertid. jag är glad att jag kan ha mina inne i stallet nu på vintern. då är det ok att gå ut även om det regnar......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sally

« Svar #2 skrivet: 08 dec-07 kl 18:44 »
Jo, visst kan det kännas vid den här tiden...Här i Skåne har det regnat massor i flera dagar och gårdsplan och gångar är fulla av "geggamoja". Man "slirar fram" med skottkärran! Idag har jag kört ut geggan från kaninernas stora utegård... och det var inte så skoj- jag sa många fula ord men ska inte nämna vilka här... Har provat lägga sand i några delar av utegården för att det inte ska bli så kladdigt. Får se om det fungerar!... Ge inte upp...snart är det vår...eller i alla fall ljusare  ;D.

Sally
Går det...så går det!

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #3 skrivet: 09 dec-07 kl 11:43 »
Ja, jag har alla kaniner utomhus, så det känns inte alltid så lockande att stanna ute mer än det krävs.
Nu ska vi dock börja bygga ett kaninstall inomhus(kallstall). Det ska bli så skönt!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-07 kl 13:46 »
Jag ångrar mitt val när jag är sjuk... feber, usch...

Annars är kaninstallet min lilla lugna tillflyktsort. Så mysigt att gå runt och pyssla och prata med kaninerna eller bara att stå och beundra dem  :) Faktiskt även att mocka, om man inte har bråttom dvs.

Men en regnig och/eller blåsig dag är det inte särdeles trevligt att ha kaniner i uteburar. Då funderar jag på att klämma in även gotlänningarna i ladugården  :P
Landsflykting i storstan...

Rosie

« Svar #5 skrivet: 10 dec-07 kl 07:50 »
Det regnar och blåser. Förkyld och feber. Har en stor hangrupp på tio veckor ihop, det brukar alltid fungera...men inte nu!!! De slåss och jag måste dela upp dem... Vattennipplarna har börjat läcka-det gick ju så bra ett tag! Getterna har blivit av med bocken och bråkar om rangordning. Mejeriet som tog emot getmjölken tänker bara ha komjölk hädanefter så jag blir tvungen att försöka hitta annan lösning. Shettisen har hittat nåt i hagen som har gett henne fånganfall igen!! Stutarna i lösdriften hittar hela tiden nya vägar ut (och det finns nån illvillig person i mina trakter som öppnar både åt dem och kaninerna >:() så varannan dag får jag ge mig ut för att ta hem dem igen! Den blöta årstiden har gjort att det har läckt ner ytvatten i brunnen - dricksvattnet är brunt! Så nu är det tungt!!! Men jag har lärt mig att det finns tunga perioder, särskilt så här års! Det gör att man uppskattar när allt går bra och solen lyser ;D

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 10 dec-07 kl 08:02 »
Det regnar och blåser. Förkyld och feber. Har en stor hangrupp på tio veckor ihop, det brukar alltid fungera...men inte nu!!! De slåss och jag måste dela upp dem... Vattennipplarna har börjat läcka-det gick ju så bra ett tag! Getterna har blivit av med bocken och bråkar om rangordning. Mejeriet som tog emot getmjölken tänker bara ha komjölk hädanefter så jag blir tvungen att försöka hitta annan lösning. Shettisen har hittat nåt i hagen som har gett henne fånganfall igen!! Stutarna i lösdriften hittar hela tiden nya vägar ut (och det finns nån illvillig person i mina trakter som öppnar både åt dem och kaninerna >:() så varannan dag får jag ge mig ut för att ta hem dem igen! Den blöta årstiden har gjort att det har läckt ner ytvatten i brunnen - dricksvattnet är brunt! Så nu är det tungt!!! Men jag har lärt mig att det finns tunga perioder, särskilt så här års! Det gör att man uppskattar när allt går bra och solen lyser ;D
kämpa vidare....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-07 kl 11:32 »
En god regel är att inte ha fler kaniner än vad frun eller sambon orkar med.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rosie

« Svar #8 skrivet: 10 dec-07 kl 14:33 »
Inte ett djur skulle jag ha om jag följde den regeln :D

klorofyll

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 dec-07 kl 19:08 »
Vi får väl ta och peppa varann!
Jag håller med, den här tiden är för jävlig! På ett sätt uppskattar jag mildvädret men samtidigt saknar jag ljuset och den friska luften när det är några minus....
Just nu bara överlever man... jobb, plus resor dit och hem, elda i pannan, bära vatten och allt annat hit och dit.... Lera att kasa runt i ...
Men den 22:e är det vintersolståndet!!! Då vänder det! Vi är ett par familjer här i skogen som träffas och firar det sedan några år tillbaka. Väldigt enkelt med glögg och pepparkakor och kanske nåt gott att äta. Det värmer att tänka på den dagen och det känns lite lättare.
Heja på alla goda småbönder! Ljuset kommer med värme och energi, sen kommer alla de små: lamm, kalvar, kaninungar, kycklingar eller vad det nu är som just ni väntar på. Ja, jag kände mej lite peppad själv, bara av att skriva....  ;)

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 11 dec-07 kl 09:29 »
Ja det är den 22 som man ser fram mot.............men jag är också glad över den globala uppvärmningen för jag har sluppit ploga snö i år.
Fast den här leran är ju inget vidare att knalla runt i.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 11 dec-07 kl 11:59 »

Men den 22:e är det vintersolståndet!!! Då vänder det! Vi är ett par familjer här i skogen som träffas och firar det sedan några år tillbaka. Väldigt enkelt med glögg och pepparkakor och kanske nåt gott att äta. Det värmer att tänka på den dagen och det känns lite lättare.
Heja på alla goda småbönder! Ljuset kommer med värme och energi, sen kommer alla de små: lamm, kalvar, kaninungar, kycklingar eller vad det nu är som just ni väntar på. Ja, jag kände mej lite peppad själv, bara av att skriva....  ;)
Vi firar också den 22 (eller 21 om vintersolståndet infaller då). Julbord inne och eldar ute. Viktigt är offerbrödet för nästa års "skörd".
Ja, då är det slut på det alltmer uppslukande mörkret ;D ;D ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
Nataks, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser