Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kökssoffa - målning för äldre "look"?  (läst 3832 gånger)

Archos

kökssoffa - målning för äldre "look"?
« skrivet: 04 dec-07 kl 22:05 »
Har skrapat en kökssoffa nästintill trären. Vill måla den i tunna lager i vitt och slipa fram ett lite slitet intryck. Eventuellt kanske man ska ha en lätt grå nyans under. Har sett det här förut men hittar inte någon beskrivning hur man gör det här.

Använder men linoljefärg? Man ska slipa med stålull har jag för mig. Hur gör man det här proffsigt och snyggt?

gimskogen

• gimskogen.se
Re:kökssoffa - målning för äldre "look"?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-07 kl 15:53 »
är det inte ådring du tänkerpå?

då har du en mörkare färg under o målar en ljurare ovan på .. vad jag hört så var vissa mälare förr itiden mycket skickliga på detta.. tror de använde en trasa eller svamp för att sedan få fram ådrings målnigen...

goola på ådringsmålning så hittar du en hel del...
då ser du om det är de du tänker på..

lycka till ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

hasteus

« Svar #2 skrivet: 07 dec-07 kl 09:52 »
Det du beskriver med stålull kan användas för att åldra trät lite, dvs du slipar bort vårveden och får ett lite eroderad utseende på trät, man kan även kompletera med viss kemisk behantlig som järnvitrol men den processen har jag inte prövat själv.

Vad du efterfrågar är ju åldring/förslitning av målat trä och din föreslagna process låter lovande men jag tror nog det kräver ett duktigt handlag och mycket övning, lycka till.

//M
Som tillägg till din åldring av din gamla look så kan du ju måla den med gammal stil :)
Ådringsmålning är kul och ger enastående "fejkat trä", tex vackra ekträpaneler :) Vanligt förr när man inte hade råd med finare trä. Tillägg till inlägget ovan är att man ofta jobbar med olika lager där man varvar linoljefärg och kassinfärger, dvs varvar olje/vattenlösligt, man lägger träbasen i olja och kärnvedkonturen i kassin tex.

Almogemåleriet på möbler etc använde samma teknik en hel del oxå, dvs färgbasen i olja, dekor i kassin och därefter ett tunt skyddande oljelager ovanför. Gör det mycket lättare och roligare att måla komplicerade dekorer, rekomenderas :D

kassin="mjölklimfärg", dvs bland ut pigmentet i lite mjölk. Blir det fel, stryk bort med våt trasa (vilket inte påverkar linoljefärgen under)
« Senast ändrad: 07 dec-07 kl 10:15 av hasteus »

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 07 dec-07 kl 14:26 »
Ett sätt är att måla möbeln och, innan färgen torkat helt, dra av färgen på möbelns hörn, armstöd, framkant osv, kort sagt där ett naturligt slitage hade uppstått om möblen använts under en längre period.

När färgen torkat helt, kan du använda sandpapper el stålull för att markera ytterligare slitage/falskpatina.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Archos

« Svar #4 skrivet: 10 dec-07 kl 09:51 »
Tack för svaren!

Jag ska undersöka teknikerna och låta soffan stå barskrapad ett tag för att göra rätt val.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 2 användare
fall, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser