Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anmäla djurhållning  (läst 2855 gånger)

Suzniz

Anmäla djurhållning
« skrivet: 01 dec-07 kl 23:19 »
Man är ju nu tvungen att anmäla att man har getter till jordbruksverket och tänkte att jag skulle vara duktig att göra det främst för att jag då får reda på om grannarnas getter får sjukdomar får också jag reda på det. Men oj vad krångligt allt blev. Nu har jag bara en get som är öronmärkt av fyra och de andra har tydligen inga riktiga papper med märkningar alls. De på jordbruksverket sa att om man vet vart de är födda så kan man ordna ett nummer åt dem och nu har jag väl fått reda på det, men vet inte om det räcker ändå. De sa att om de inte är märkta och inte kan lista ut något nummer så kan man inte flytta med dem om vi köper hus och flyttar härifrån. Ska jag behöva avliva dem för att jag inte har ett nummer. Låter jättekonstigt. Vad har ni andra för erfarenhet...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Anmäla djurhållning
« Svar #1 skrivet: 01 dec-07 kl 23:26 »
Men om du vet vart de är födda så vad är problemet ?

Då kan du ju få prod.plats nummret av SJV

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Suzniz

« Svar #2 skrivet: 03 dec-07 kl 16:09 »
Nej det är inget problem bara att man blir trött. Undrar om ni hade samma erfarenhet av omärkta djur och att hitta svar på frågor och så. Det måste ju finnas massor av omärkta djur som är födda på gårdar av getter som inte heller är märkta... eller har jag bara haft "otur" att få tag på just mina djur...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 03 dec-07 kl 17:22 »
Nä, du är inte ensam om det i alla fall. Alla är inte lika kunniga som Rosa, så det blir lite tokigt när en som inte vet säljer till en annan som inte heller vet. Så var det med mig också med mina första två getter.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 03 dec-07 kl 17:29 »
Tyvärr är det vanligt med omärkta djur. Mina 2 första getter hade/har heller inga märken. Försökte få märken via jordbruksverket men det var bara krångligt.

Så nu är mina 2 getter "Sällskapsgetter" vilka inte ger Eu-stöd, tyvärr! Kommer ha mina 2 getter tills de är i himlen. Vill jag ha nya getter så köper jag märkta getter.

Så alla som läser detta; Ha som krav att de djur ni köper ska vara märkta!Och vill inte ägaren märka dom så köper ni dom inte.  ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 dec-07 kl 18:00 »

annika

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 03 dec-07 kl 19:43 »
Tyvärr är det vanligt med omärkta djur. Mina 2 första getter hade/har heller inga märken. Försökte få märken via jordbruksverket men det var bara krångligt.

Så nu är mina 2 getter "Sällskapsgetter" vilka inte ger Eu-stöd, tyvärr! Kommer ha mina 2 getter tills de är i himlen. Vill jag ha nya getter så köper jag märkta getter.

Så alla som läser detta; Ha som krav att de djur ni köper ska vara märkta!Och vill inte ägaren märka dom så köper ni dom inte.  ;)
vad menas med ¨sällskapsgetter¨? ¨ska¨ inte alla vara registrerade?mvh annika
« Senast ändrad: 03 dec-07 kl 19:55 av annika »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 03 dec-07 kl 19:57 »
Visst är det så Annika. Fast vår veterinär skrev t.e.x. "sällskapsget" i rutan för SE-nummer på sina papper med.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 03 dec-07 kl 22:44 »
Från årsskiftet har vi ju den stora glädjen att få hårdare regler för öronmärkning av får o get  ;D

Och hur ska de kunna kontrollera det? Alla som sålt getter utan öronmärkning kommer ju fortsätta med det som vanligt. Blocket.se och andra annonsplatser vimlar av getter och får som är omärkta ??? Och kommer jordbruksverket upplysa om det? Nej, knappast. ::)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 03 dec-07 kl 22:52 »
Då får det komma som en överraskning när dom får kontroll om dom sökt bidrag  ;D

Omärkta djur på gården är inte att rekommendera då...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Suzniz

« Svar #10 skrivet: 04 dec-07 kl 19:30 »
Tror  ni att de kommer och gör oanmälda besök? har de verkligen tid med sånt?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 04 dec-07 kl 20:37 »
Tror  ni att de kommer och gör oanmälda besök? har de verkligen tid med sånt?

Ja numer får dom inte förvarna om besöken !!!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Suzniz

« Svar #12 skrivet: 04 dec-07 kl 21:10 »
Är det inte större djurbesättningar och hästar de kollar mest? Är de intresserade av 4 gamla getter...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 04 dec-07 kl 21:13 »
Det är datorn som plockar ut vilka Produktionsplats nummer=gårdar som ska kontrolleras !!

Så det kan bli den som har 1 får eller 500 får 1 ko eller 500 kor.
Datorn ser ingen skillnad.
« Senast ändrad: 04 dec-07 kl 21:17 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Suzniz

« Svar #14 skrivet: 05 dec-07 kl 16:06 »
Jaha det är så dom gör. Hoppas man hunnit städa upp i ladugården innan...

annika

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 05 dec-07 kl 19:57 »
Visst är det så Annika. Fast vår veterinär skrev t.e.x. "sällskapsget" i rutan för SE-nummer på sina papper med.

OK, jag fortsätter väl iallafal och räknar mina fyra getter en gång om året och rapporterar till jordbruksverket och klämmer dit nya märken när dom ramlar av, nu har jag ju ändå börjat ;)

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #16 skrivet: 06 dec-07 kl 11:00 »
allt bottnar i det här med smittsamma sjukdomar. om det kommer in smittade djur till slakthuset eller genom försäljning kan man se vilken gård den kommer ifrån
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Suzniz

« Svar #17 skrivet: 06 dec-07 kl 13:30 »
Jo jag har förstått att det beror på smittospridning och det är ju bra, men man blir ju så trött på att det ska vara så krångligt med allting...

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser