Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårbete och vitklöver  (läst 2002 gånger)

ulfg

Fårbete och vitklöver
« skrivet: 01 dec-07 kl 20:49 »
Hej alla som har gutefår. Vad är er åsikt om vitklöver i betesmarken?
På min betesmark dominerar nästan vitklöver nu efter 3 års intensivt bete.
Beror det på att den har lägre smaklighet för gutefåren?

Mvh Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

birgit

• Gäst
Re:Fårbete och vitklöver
« Svar #1 skrivet: 01 dec-07 kl 21:38 »
Min erfarenhet av gutar är att klöver, fast speciellt röd, står långt ner på deras önskelista. Favoriter är sälg- och asksly!!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-07 kl 09:39 »
Hej!
Att vitklövern dominernar efter 3 års intensivt bete är högst förklarligt. Vitklöver gynnas av hårt bete, den har svårt att konkurrera med starkväxande växter. Så ju hårdare det betas ju mer brer vitklövern ut sig.
Vitklövern är inte lika söt i smaken som andra växrer, därför tenderar fåren att först äta alla godsaker, sen äta vitklöver. Det är väl samma förhållande som barnen har till grönsakerna kan jag tro  ;), det nyttigaste äts sist.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 04 dec-07 kl 17:21 »
Hej vallhunden, mfl
tack för goda och instruktiva svar. Vallen är förvisso hårt betad och det stämmer med min erfarenhet att vitklövern betas sent på säsongen, från slutet av juli och framåt. Men det är en nyttig betesväxt om än inte så söt i smaken som annat och håller vallen i gott skick (kväveinlagringen). Jag får mer bete snart när jag hugger ut i skogsmarken. Då kommer de också att få mer sly att mumsa på. Jag skall även låta vallen vila nästa år och bara ta hö, mest för parasitriskens skull.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare (1 dolda)
Maleficum

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser