Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvättnötter  (läst 32254 gånger)

manna

• -
tvättnötter
« skrivet: 30 nov-07 kl 17:16 »
Tvättnötterna är färdiga för komposten när de är "mjuka och bruna". Nötterna är ju bruna redan från början, så jag antar att jag får gå efter mjukheten när jag ratar gamla nötter till förmån för nya.

Vad är det som avgör tvättnötens "hållbarhet"? Tvättemperatur? Tvättprogrammets längd?
Finns det något mellanläge mellan hård och mjuk? Alltså, funkar en halvmjuk nöt att tvätta med?

Jag är rätt ny på detta med tvättnötter och skulle uppskatta kommentarer från andra tvättnötsanvändare.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Nypålandet

Re:tvättnötter
« Svar #1 skrivet: 30 nov-07 kl 17:24 »
Utan att ha någonsomhelst erfarenhet av tvättnötter skulle ja gissa att det ses på tvätten? Om det inte är rent borde nötterna vara kass?

Ser också fram emot svar då frugan verkar ha bespetsat sig på dessa träbitar.

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 30 nov-07 kl 18:14 »
Jag har tvättat en gång med dem, och gjort lite avkok på dem.. Direkt efteråt är de ju mjuka, men hårdnar ju när de torkar.. Av de nötter jag körde i maskin blev tre av sex nötter aldeles ljusbeige, och hade gått sönder, så de kasserade jag.. Gjorde jag rätt?

Nu tvättade jag för en gångs skull väldigt varmt, eftersom sonen haft magsjuka.. Annars tvättar jag mest i 40 grader..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-07 kl 18:37 »
Jag slänger i en näve lösa i tvättmaskin..när några börja se ledsna ut efter 2-3 tvättar slänger jag i några till..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-07 kl 18:43 »
jag fick några i present och då var det en liten tvättpåse med också, perfekt! går utmärkt att använda som schampo om man låter det stå i vatten och tvättar håret med detta..
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #5 skrivet: 01 dec-07 kl 20:55 »
Jag tar det säkra för det osäkra och byter ut nötterna som blivit mjuka - efter mellan 2-4 tvättar. Har inte märkt om de går åt fortare med olika temperaturer-tvättlängder - tvättar alltid samma program och för det mesta 40 grader förutom någon maskin vittvätt då och då, som jag kör på 60.

Enda nackdelen med tvättnötterna tycker jag är att tvätten ibland inte luktar speciellt gott. Inte för att jag nånsin varit en älskare av starkt parfymerade tvättmedel - brukade använda Grummes tvättsåpa förut som är mycket lätt parfymerat.

Men tvättnötterna råder inte riktigt bot på en tvätt som t ex till stor del består av tonårssönernas illaluktande strumpor och kallingar - då luktar den rena tvätten fortfarande rätt unken när jag tar upp den ur maskinen.  :-\

För att slippa lukten brukar jag hälla i lite, liite tvättsåpa iallafall - men det känns lite kaka på kaka och kan väl inte vara meningen. Nån som har ett bättre knep?
Why be normal when you can be yourself?

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 01 dec-07 kl 21:08 »
eterisk olja?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 02 dec-07 kl 09:01 »
Jag kör på den halvbreda medelvägen: 6 tvättnötter används till tre tvättar, oavsett tvättprogram.

Tvättnötterna har hittills klarat allt! Jättebajsig bortglömd blöja som tillbringat tre dagar i en plastpåse, supersvettiga arbetskläder, grisiga sängkläder, tonvis med "bebisbehandlad" frotté samt helt vanligt använda kläder med en och annan lingon- eller kaffefläck på.

Ingen "unklukt" alls, trots att välanvända arbetskläder inte är att leka med i det här hushållet. Tror som Sirpusbollen på att använda en slurk eterisk olja.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 dec-07 kl 09:13 »
hur gör ni då med de eteriska oljorna?
De är ju så koncentrerade och tjocka ofta...spär ni ut dem med nåt för lättare dosering?

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 02 dec-07 kl 09:36 »
hur gör ni då med de eteriska oljorna?
De är ju så koncentrerade och tjocka ofta...spär ni ut dem med nåt för lättare dosering?

Är det inte bara att dutta i lite efter behag? Jag har aldrig varit i närheten av sådana däringa grejer, men jag hade gjort en Melker. Det enda som kan hända är väl att man drabbas av klåda eller parfymallergi, och det är ju inget i det stora hela...

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 dec-07 kl 09:42 »
Jag tänkte mer på att oljorna är sega som kola och svåra att få ur flaskorna överhuvudtaget! Spädning för att få den rinnigare och för att de ska räcka längre, 1 droppe är ungefär hela flaskan..en jättedroppe.

provar att spä i nåt spritigt..

ps: vad är "en Melker"?  Jag vet vem han är, men han tvättade väl aldrig med tvättnötter ???
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 09:43 av Eulalia »

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 02 dec-07 kl 21:11 »
Jag tänkte mer på att oljorna är sega som kola och svåra att få ur flaskorna överhuvudtaget! Spädning för att få den rinnigare och för att de ska räcka längre, 1 droppe är ungefär hela flaskan..en jättedroppe.

provar att spä i nåt spritigt..

ps: vad är "en Melker"?  Jag vet vem han är, men han tvättade väl aldrig med tvättnötter ???

Ja, jag bara gissade...

Farbror Melker saltar sin nyfångade fisk "efter behag". Därav "att göra en Melker". Tänkte jag.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #12 skrivet: 04 dec-07 kl 09:20 »
Tvättnötterna är färdiga för komposten när de är "mjuka och bruna". Nötterna är ju bruna redan från början, så jag antar att jag får gå efter mjukheten när jag ratar gamla nötter till förmån för nya.
Vad är det som avgör tvättnötens "hållbarhet"? Tvättemperatur? Tvättprogrammets längd?
Finns det något mellanläge mellan hård och mjuk? Alltså, funkar en halvmjuk nöt att tvätta med?
Jag är rätt ny på detta med tvättnötter och skulle uppskatta kommentarer från andra tvättnötsanvändare.
Upptäckte denna tråd nu. Jag får visst ändra i manualen. Mjuka gör inget att de är. Man ser att de är slut när det inte glänser längre.
Ja, hållbarheten beror på tvättemperatur.

Eulalia det är inte många eteriska oljor som är sega, bara frankincense och myrra (som jag kommer på just nu.) Dem kan man värma upp lite så blir de rinnigare. Eukalyptus tex (som jag har för mej du köpte) är inte alls seg.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 04 dec-07 kl 09:51 »
Upptäckte denna tråd nu. Jag får visst ändra i manualen. Mjuka gör inget att de är. Man ser att de är slut när det inte glänser längre.

Jaha. Hoppsan. Då har jag nog avlivat några nötter i onödan.  :-[ Men, bot och bättring!

Vad är "det" som inte glänser? Skalet? Så en matt nöt är en död nöt?

---

Roligt med nötter! Jag ska plantera några och se vad det blir. Behövs det växthus?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #14 skrivet: 04 dec-07 kl 10:32 »
Jaha. Hoppsan. Då har jag nog avlivat några nötter i onödan.  :-[ Men, bot och bättring!
Vad är "det" som inte glänser? Skalet? Så en matt nöt är en död nöt?
---
Roligt med nötter! Jag ska plantera några och se vad det blir. Behövs det växthus?

"Det" är saponinet i skalet :)

Du har väl sett mina plantor. Det tog 1 - 2 månader innan de kom upp. Har ingen aning om de behöver växthus. Denna vinter får de stå inne, nästa år ska prova mer. I Tyskland lär det finnas planteringar och det tar 12 år innan det blir nötter, har jag hört :-\

Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 04 dec-07 kl 11:13 »
Du har väl sett mina plantor. Det tog 1 - 2 månader innan de kom upp. Har ingen aning om de behöver växthus. Denna vinter får de stå inne, nästa år ska prova mer. I Tyskland lär det finnas planteringar och det tar 12 år innan det blir nötter, har jag hört :-\

Fina små palmer! Jag ska definitivt testa att dra upp några plantor. 12 år är ganska lång tid när man väntar på något, men jag hittar säkert saker att glädjas över under tiden.  ;D

ericabus

« Svar #16 skrivet: 04 dec-07 kl 11:17 »
hehe jag har aldrig lyckats hålla livi en planta i 12 år!      ::)

memma

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 05 dec-07 kl 22:50 »

Vad bra att jag hittade den här tråden, har gått o klurat en vecka nu: -dom e mjuka och glansiga? Nu behöver jag inte undra längre utan kan visst fortsätta använda dem ett tag till ;D

Sunniva

« Svar #18 skrivet: 06 dec-07 kl 20:26 »
Har tvättat med tvålnötter i ett och ett halvt år nu, så jag kanske kan hjälpa er lite. ;)

Det som glänser är insidan av skalet, alltså den konkava sidan ;D - när man kokar tvättnötterna en stund och sedan "dissekrera" en (var bara nyfiken när jag gjorde det...), så ser man att den består av tre lager, typ: en lite tjockare, brun utsida, ett "geléartat" mellanlager (som innehåller själva saponinen), samt en tunn, genomskinlig hinna - just hinnan är det som glänser lite (i torr tillstånd), när det fortfarande sitter fast ihop med saponinet inunder. Efter en tids användning löses saponinet ut och hinnan börjar "hänga" lite ledsen. Då är nötten matt. :)

Sen när det gäller hur många gånger man kan använda dem - alltså, jag gör så att jag tvättar i 30-40 grader med typ 3-4 "nya" nötter (eller mer, om tvätten är riktigt smutsig) två gånger, och sen använder jag dem en gång till till 60 graders tvätt. Sen samlar jag dem i en liten ask (som rymmer ca 3 dl), och när asken är full så brukar jag fylla alla nötter i en tvättpåse och använder de en gång till till antingen 40 eller 60 graders tvätt.

Därefter slänger jag dem i en liten gryta, häller på vatten så nötterna täcks, och sen kokar jag dem i ungefär 5-10 minuter, silar dem och använder såplösningen till antingen golvrengöring eller annan rengöring (fönster etc) eller som shampoo (funkar dock inte riktigt för mig än).

Chester

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 dec-07 kl 09:50 »
Apropå eteriska oljor;  man kan droppa lite på en tygbit och köra i tvättmaskinen, eller i torktumlaren om man använder sådan. Det funkar kanon om man, som jag, ibland glömmer tvätten i maskinen över natten och den på mogonen luktar skunk ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser