Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behovet av ett nytt kaninförbund?  (läst 4935 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Behovet av ett nytt kaninförbund?
« Svar #20 skrivet: 03 dec-07 kl 08:36 »
Nu svävar det ut om kaninproducenterna igen...

Frågan handlade om ett nytt kaninförbund. Jag anser ju att intresserad förbund / medlemmar bör kontakta de andra föreningarna och föreslå samarbete. Så kan frågan väckas.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

sweet

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 jan-08 kl 15:56 »
jag klev precis ur norrköpings kaninavelsförening idag.
Skulle gärna vara med i något annat

Gösta

« Svar #22 skrivet: 30 jan-08 kl 16:35 »
Det finns 4 olika föreningar i dag
Sveriges kaninavelsförening
Angoraföreningen
Föreningen Gotlandskaninen
Sveriges Kaninproducenters Förening.
Själv har jag varit med KAF men numera bara i Sveriges Kaninproducenters Förening.
Håller med om att det inte finns så mycket nytt på hemsidan. kan ju bero på att det är medlemmarna som ska skriva...
På senaste styrelsemötet togs frågan upp. Vi kommer att anordna lokala träffar, föreläsningar mm samt vara mera aktiva på hemsidan.
Annars händer det mycket inom föreningen men det går ju bara ut till medlemmar av naturliga skäl

Margareta

« Svar #23 skrivet: 30 jan-08 kl 18:20 »
Nu har jag inte lästa alla svar du fått på detta inlägg men rent spontant kan jag tycka det vore trevligare om du  och andra med samma tankar hjälptes åt att förbättra/förändra den förening man redan är med i. Det är ju trots allt så att KU bla  består av det material som medlemmarna bidrar med. de tar säkert gärna med ett reportage om kaniner ur ett annat perspektiv än utställningar. Finns det inte annat att fylla tidningen med är det klart att det blir mycker resultatrapportering för att fylla sidorna.
Sen kan man ju lämna in motioner till årsstämman om man vill förändra tex det vansinniga med att ta 40 kr per annons på köp och sälj som jag i för sig tror att de tagit bort helt nu.

En förening blir aldrig bättre än vad medlemmarna gör den.
Lena

Gösta

SV: Behovet av ett nytt kaninförbund?
« Svar #24 skrivet: 01 feb-08 kl 17:27 »
Håller helt med om att det är faktiskt MEDLEMMARNA som gör föreningen. Många medlemmar anser att det är styrelsen och dess ordförande som ska göra jobbet. De övriga åker med i tåget men vill inte hjälpa till att elda loket. Alla i styrelsen jobbar ideellt, kanske inte alla känner till.
Gällande paraplyorg. så kan jag väl meddela att jag under mina 25 år och 15 år som ordförande i SKPF ett flertal gånger gjort ansträngningar till samarbete mellan olika föreningar. Dock med negativt resultat. Största orsaken till misslyckande beror på att jag "mördade deras älsklingsdjur"!  >:( Jag höll inte ens begravningscermoni när en kanin dog :o Med de förutsättningar tyckte jag samarbete var ganska meningslöst.
Kanske klimatet är bättre i dag, man kan ju alltid hoppas.

Miia

« Svar #25 skrivet: 02 feb-08 kl 09:04 »
Håller med det är MEDLEMMARNA som gör föreningen. Ibland känner medlemmar att de ej får gehör ifrån styrelse för att förnya och göra föreningen mer intressant för blandannat yngre medlemmar.

Då ger folk upp och skiter i allt, så har det varit i min förening. Men som jag ser det får man ju ta det "nya" i små portioner för att inte få styrelse att sparka bakut. Jag är kvar och kommer att fortsätta vara med i Svergies kaninavelsförening.

Tycker också att man ej kan klaga på föreningarna om man inte själv lägger energi på att få den att fungera. Man kan inte låta andra göra jobbet och sedan säga att det är skit.

Lägg energin på de föreningar som redan finns - bli engagerad och aktiv.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 02 feb-08 kl 21:16 »
Jag håller med om att KU är en trist tidning och har varit i många år. Ett problem kanske är att medlemmarna skriver för lite men också att inlägg skrivs om helt eller tas inte med. Så det är inte så mycket en "medlems"tidning idag. Gotlandsföreningen har den i särklass bästa tidningen!

Någon ny organisation tror jag ej behövs. Bara nytt folk i den som finns...
Kaninuppfödare och pelargontant.

sweet

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 jun-08 kl 19:16 »
Sedan något år är jag åter medlem i Sveriges KAF:s Riksförbund efter att ha varit utanför förbundet i cirka tio år. Jag har sett att KAF totalt förändrats sedan börjab an 90-talet. Ingenting av genuint kaninintresse finns kvar och avspeglas i tidskriften Kaninuppfödaren. Den handlar uteslutande om de gubbar och barn som ställer ut kaniner, innehåller poängskalor sida upp och sida ned samt bristfälliga texter om allt utom kaninen som tam- och produktionsdjur. Utställningsfascismen har blivit totalt dominerande. Jag vet att det finns specialföreningar för olika slags kaninuppfödning (bland annat Föreningen Gotlandskaninen), men är det inte dags att Sveriges kaninintresserade på massiv front träder ur Rikförbundet och bildar ett nytt? Riskförbundet har inte monopol på kaniner, eller utställningar hjeller för den delen. Kanske sund kaninhållning och kaninavel bättre skulle förvaltas av verkligt kaninintresserade. Ett första steg vore att propagera för ett massutträde. Ett andra vore att bilda ett alternativt Sveriges Kaninuppfödare, där alla kaninföreningar utom sådana som sysslar med utställningar efter extrema standarder kunde inneslutas under en paraplyorganisation. Eller nåt liknande? Vad säger Återfolket? Nu har jag djävlats med många uppfödare ...  :)

JW

varför innte gå ur och skita i det då om det är såååååå hemskt. jag har inget ont att säja om våran förening. och tidningen tar upp bra saker tycker jag.

Å ang å jävlas så tycker jag det är väldigt omoget

JohanW

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 28 jun-08 kl 19:35 »
Jag är väl helt enkelt omogen.
Uppfödning av gotlandskaniner (gb 6). Svarthöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser